کد خبر: ۴۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
تولید پسته رکورد شکست؛
سال 96 طبق گفته رئیس اسبق اتاق ایران طلایی ترین سال تولید پسته ایران در دهه 90است ونظیر آن دراین دهه حتی تا سال1400رخ نخواهد داد.
سایه سنگین دلالان خارجی بر سرطلای سبز ایرانی
سال 96 طبق گفته رئیس اسبق اتاق ایران طلایی ترین سال تولید پسته ایران در دهه 90 است ونظیر آن دراین دهه حتی تا سال 1400 رخ نخواهد داد.
تابستانی گرم است و پهنه شمالی استان کرمان کم کم خود را برای برداشت طلای سبز ورونقی دوباره آماده می کند و پسته های خوشرنگ وصورتی رنگ لبی به خنده باز می کنند وبازار پسته را به تکاپو وا می دارند.
شهریورماه رسیده است وپسته می رود که خود را برای حضور در بازارهای جدید آماده کند، اما آیا بازار وامکان مانور برای پسته ایران وبه ویژه پسته رفسنجان به عنوان پایتخت ومرکزیت قدیمی پسته جهان فراهم است؟
از سال های قبل بحث های مربوط به پسته و حمایت از آن در بازارهای جهانی به ویژه در رقابت با پسته آمریکا مدنظر بود و در دغدغه همه آنهایی که تولید کننده ، صادرکننده ویا وکیل و وصی این بازار پررونق هستند موضوعی بنام قیمت پسته مطرح است.
دولت نیز بنا به اصرارصادرکنندگان در یکی دوسال اخیر بسته حمایتی میلیاردی برای کمک به حضور قوی تر پسته در بازارهای جهانی در نظر گرفته است.
اینکه این بسته حمایتی اکنون کجاست وآیا در اختیار صادرکننده و...قرارگرفته است یا خیر؟ مشخص نیست.
پسته های احمدآقایی، کله قوچی، فندقی واکبری کم کم می روند که از شهرهای پسته خیز بزرگ کرمان یعنی رفسنجان و زرند و سیرجان راهی بازار شوند.
اما همزمان با این مسائل یک سوال در ذهن همه صادرکنندگان وتولیدکنندگان پسته نقش می بندد، قیمت گذاری پسته آیا باز هم بی برنامه خواهد بود و به ضرر تولید و یا پسته ایران امسال با تولید بالا در بازارجهانی نیز بالا می رود؟
محمود ابطحی رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: انجمن پسته روی قیمت پسته نیز تاثیری ندارد یعنی هیچ نهاد یا شخصی موثر نیست بلکه این مکانیسم بازار و قدرت عرضه وتقاضا ومیزان خرید در بازارجهانی است که قیمت پسته را تعیین می کند.
ابطحی تاکید کرد: حتی قیمت کالای رقیب نیز به نظر من زیاد موثر نیست و  باید مولفه های موثر را برای حضور قوی پسته در نظر گرفت.
وی در خصوص رقابت پسته آمریکا با ایران نیز گفت: بارها شنیده ایم می گویند پسته آمریکا پسته ایران را زمین زده است!چنین چیزی صحت ندارد یعنی تاکنون این اتفاق رخ نداده است مگر اینکه تدبیری برای پسته نیندیشیم آن هم در سالی که محصول تولید خوبی داشته است.
وی با اشاره به تولید پسته در رفسنجان و زرند وسیرجان گفت: از مشاهدات اینگونه برمی آید که امسال سال پسته بوده است وتولید خوبی داشتیم واین تولید خوب مدیریتی قوی برای قیمت گذاری و بازار مناسب جهانی می طلبد.
با این شرایط و در سالی که باغداران از تولید پسته رضایت دارند و درشرایطی که 95درصد تولید پسته ایران و عمدتا کرمان صادرات می شود، باید دید متولیان امر چه تدابیری برای استفاده از شرایط روز دنیا اندیشیده اند تا پسته ایران به روزهای رویایی حضور خود در بازار جهان برگردد.
احمد محمدی انارکی نماینده مردم رفسنجان وانار در مجلس نیز در گفتگو نبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  با اشاره به اینکه یکی از تولید کنندگان بزرگ پسته، ایران است که رقیبی چون آمریکا دربازار دارد گفت: در کیفیت پسته آمریکا رقیب ما نیست زیرا واریته های پسته ایران متنوع تر وکیفیت پسته ما نیز بهتر از آمریکا است.
وی با اشاره به اینکه 95درصد محصول پسته ما به کشورهای آسیایی و به ویژه اروپایی صادر می شود ،افزود:سال های سال قیمت گذاری پسته دنیا در ایران و در رفسنجان بود اما با بی توجهی هایی که شد از چند سال گذشته بازاریابی پسته خراب شد وآن ابهت گذشته را نداریم، اما امسال باید با این تولید بالا به بازارجهانی برگردیم.
نماینده مردم رفسنجان وانار در مجلس اظهار کرد: پسته مانند دیگرمحصولات کشاورزی باید دائما در فضای مارکتینگ وبازار جهانی وارد شود و هیچ گاه بازارتقاضا از این محصول خالی نباشد تا هیچ گاه نبود پسته ایران دربازار را شاهد نباشیم.

*جذب اعتبار 100میلیاردتومانی برای صادرکنندگان پسته

نماینده مردم رفسنجان وانار در مجلس  تصریح کرد: سال گذشته به سبب افت قیمت در جلساتی که با استاندار وشریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور داشتیم قرار شد برای ایجاد نقدینگی برای خرید پسته از منابع بانکی کمک بگیریم که در نهایت بانک کشاورزی پای کار آمد وقرار شد400میلیاردتومان تسهیلات در اختیار صادرکنندگان پسته قرار دهند .
وی از جذب 100میلیارد تومان از این اعتبار خبرداد گفت: شرکت پسته رفسنجان ونیز متقاضیان صادرات پسته این اعتبار را تاکنون در قالب تسهیلات دریافت کرده اند.
محمدی انارکی اضافه کرد: امسال تولید پسته 230هزارتن بود که رقم قابل توجهی است و در این میان عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت پسته است اما در بحث قیمت اگر پسته آمریکا8.5دلار قیمت بخورد، پسته ما حداقل باید 7.5دلار قیمت داشته باشد .
وی با بیان اینکه جلساتی را با حضور استاندار و نماینده زرند و کوهبنان ونیز نماینده سیرجان به عنوان شهرهای پسته خیزاستان آغازکردیم گفت: دراین راستا مقرر شده ردیف اعتباری توسط بانک کشاورزی برای کمک به صادرات پسته در نظرگرفته شود.
نماینده رفسنجان وانار درمجلس با اشاره به اینکه بازار بورس بازاری شفاف است، تاکید کرد: در بورس کالا نیز وارد شدیم وقرار است شهرهای استان تابلو بورس را بالا ببرند و با عاملیت بانک کشاورزی خرید و فروش پسته از این پس در بورس کالا انجام شود.

*دلال های اتباع بیگانه خریدار پسته رفسنجان!
وی همچنین به حضوردلال های اتباع بیگانه در خرید وفروش پسته اشاره کرد وگفت: ماخواهان شناسایی صادرکنندگان واقعی پسته هستیم نه اینکه هرکسی با هر هویت ایرانی وافغانی و..یک کامیون پسته آن سوی مرز برد، صادرکننده محسوب شود.
محمدی انارکی با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی پسته استان گفت: پیرو مذاکرات قبلی وپی گیری مسائل در جلسه قبلی امروز ظهر نیز باحضور استاندار و رئیس بانک کشاورزی کشور جلسه ای دراین خصوص داریم ودر تلاش هستیم تسهیلات ارزان قیمتی از محل صندوق توسعه ملی دریافت کنیم.
وی اظهار کرد: تلاش می شود این تسهیلات با سودی کمتر از سود بانکی در اختیار صادرکنندگان پسته قرار گیرد.
محسن جلال پور که خود در گذشته دستی برآتش صادرات پسته داشته وسال ها در ریاست اتاق ایران واتاق کرمان نگرانی های زیادی را در بازارهای جهانی که برای پسته بالا وپایین می شد تجربه کرده است اما اعتقاد دارد امسال سال طلایی پسته در دهه 90 است وتا سال 99چنین تولید و شرایطی برای بازار پسته نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه امسال بین 230هزار تا240هزارتن پسته تولیدی ایران بوده است اظهار کرد: پسته آمریکا امسال علی رغم پیش بینی ها که باید 430هزارتن تولید می شد تنها 270هزارتن برداشت داشته است و این شرایط را برای حضور پسته ایران در بازارهای جهانی ایده آل کرده است.
جلال پور تصریح کرد: جمع پسته ایران وآمریکا امسال در بازارهای جهانی حدود 500هزارتن است و با توجه به 6هزارتن مانده پسته ایران از سال قبل و110هزارتن آمریکا مجموعا حدود 620هزارتن پسته دربازارهای جهانی موجود است که به شکل کامل قابل مصرف است.

*فروش تدریجی پسته تنها راه بازارگردانی
رئیس اسبق اتاق ایران با تاکید براینکه باغ داران باید در این شرایط به بازار کمک کنند افزود: فروش تدریجی پسته کمک زیادی به برنامه ریزی ها برای فروش پسته با قیمت مناسب و زیان ندیدن  تولید کننده هاوصادرکننده ها می کند.
وی خواستار فروش متوازن و ادامه دار پسته در طول سال شد وگفت:برای کمک به صادرکننده ها وبا توجه به اینکه بازارجهانی از پسته ایران خالی است پیگیر بودیم که منابعی را از طریق بانک ها در اختیار آنها قرار دهیم تا پسته ایران به بهترین شکل در بازارجهانی جای بگیرد.
جلال پور با تاکید براینکه از منابع بانکی 1500میلیارد ریال منابع داخلی وبخشی نیز از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به این مسئله درخواست کردیم اظهار کرد: با این کار سعی می کنیم گرفتاری صادرکننده که همان کمبود نقدینگی دربازار است را برطرف کنیم.
مشاور اقتصادی استاندار کرمان اضافه کرد: درکل فکر نمی کنم امسال افت قیمت و افزایش قیمتی داشته باشیم .
وی خواستارفعال سازی شرکت های بنکداری برای خرید پسته از کشاورز و سپس فروش تدریجی آن برای صادرات به موقع به بازارهای جهانی شد.

*شرکت های بنکداری بازار پسته را نجات دهند
رئیس اسبق اتاق ایران با بیان اینکه متاسفانه شرکت های بنکداری در سال های اخیر با توجه به افزایش نرخ بانکی به سوی ذخیره سازی پول خود و دریافت سودهای بانکی روآورده اند اظهار کرد:تعداد این شرکت ها کم شده است اما می توان هنوز از این فرصت نیز برای کمک به توزیع تدریجی پسته در بازار استفاده کرد.
جلال پور تصریح کرد:توصیه ما به باغ داران وخریداران پسته این است که یک سوم محصول را در ابتدای فصل یک سوم را در میان فصل و یک سوم را در آخر فصل پسته ، در بازار وارد کنند.
وی اظهار امیدواری کرد: با برگشتن به سمت اقتصاد سالم ومولد بتوان شرکت های بنکداری را فعال کرد تا کمتر شاهد حضور افراد مختلف در بازار پسته باشیم.
فصل برداشت پسته کم کم با برداشت مغز سبز در کرمان آغاز می شود و اواخر شهریور روزهای پرتکاپو و پرتلاش برای برداشت در باغات پسته در کمربند پسته درشمال استان در شهرهای رفسنجان وزرند وسیرجان شروع می شود.
این کالای استراتژیک اینک چشم به راه تدابیر مناسب برای صادرات به آن سوی آبهاست تا دربرابر پسته ینگه دنیا بدرخشد واز درخشش پسته خوشمزه وسبز ایران دسترنج 12ماهه باغداران پسته بی اثر نباشد ودرآمدمیلیاردی آن به اقتصاد ایران تزریق شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: