کد خبر: ۴۹۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
سازمان حسابرسی در مجمع عمومی سازمان (سال 95 ) صنعت بیمه را به عنوان یکی از صنایعی انتخاب کرد که در مرحله اول باید استاندارد جهانی IFRS را رعایت کند؛ چرا که از نظر ما این صنعت جزو صنایع پیشرو است.
موسی بزرگ اصل عضو هیات عامل سازمان حسابرسی با بیان این مطلب در گفت و گویی با نشریه افق ببمه افزود: صنعت بیمه یکی از صنایعی است که مثل بانکها، بیشترین مراودات جهانی را با کشورهای دیگر و شرکت های بیمه ای دنیا دارد، از همین رو برای حرکت آسان‌تر در مراودات خارجی، صنعت بیمه باید زبان اطلاعات مالی اش بین المللی شود و در روابط و سرمایه گذاری‌ها و همکاری‌های مشترک اطلاعات دقیق و شفاف را ارائه کند.
وی ادامه داد: باید شرکت ایرانی معیار و استاندارد‌های جهانی را در حوزه اطلاعات مالی داشته باشد تا ریسک سرمایه گذاری در اقتصاد ایران کمتر شود و شفافیت بالا برود.
ضرورت گزارشگری مالی با استاندارد IFRS در اینجاست که برای جذب سرمایه و تامین مالی، نیازمندیم که به این سیستم بپیوندیم و ریسک سرمایه گذاری در ایران را پایین بیاوریم؛ زیرا با معیارهای جهانی منطبق بودن، کمک به اقتصاد ایران و جذب سرمایه گذار خارجی خواهد بود.
او تاکید کرد: وقتی صنعت بیمه در وضعیت شفافی باشد، در سیاست گذاری های خرد و کلان تصمیم گیری را برای مدیران و ذینفعان و سیاست گذاران صحیح تر می کند، یعنی بر اساس اطلاعات قابل اتکا و مطمئن، تخصیص منابع در اقتصاد شکل می‌گیرد.
وی اقزود: شفافیت بیشتر چراغ راه است. با این رویه مدیران بنگاه ها، سرمایه گذاران و دولتمردان بهتر تصمیم می‌گیرند و کسی در این میان گمراه نمی شود.
او در توصیه به فعالان این صنعت هم گفت: باید این توجه را به فعالان بیمه ای داد که خود را آرام آرام برای 2021 آماده کنند تا مرحله اصلی این گزارشگری را اجرایی کنند. زیرا IFRS 17 برای 2021 لازم الاجراست.
وی با اشاره به ضعف‌ها هم توضیح داد: در برخی بخش ها ممکن است ناقص باشیم و باید نرم افزارها را به روز رسانی کنیم و دیتاهای بیشتری را وارد کنیم . در حوزه ای تی نمی توانیم بگوییم تمام اطلاعات را داریم و کار بیشتر می‌خواهیم تا تولید اطلاعات در این حوزه بیشتر شود.
وی در خصوص نقش بیمه مرکزی خاطر نشان کرد: بیمه مرکزی دنبال راهکارهایی است که نواقص را بگیرد چرا که نظارت مالی و عملیاتی می کند. مثل کاری که برای بانک‌ها شد می تواند شکل بگیرد. سال گذشته بانکها مجبور شدند مطالبی که در گزارش‌ها نوشته شده است و اصلاحاتی را که انجام نداده بودند، در صورت های مالی اعمال کنند.
بزرگ اصل با اشاره به کیفیت سود دهی صنعت بیمه ادامه داد: اگر این استاندارد دقیق اجرا شود کیفیت سود را بالا می برد؛ اگر دو شرکت سود متفاوت داشته باشند بتواند آن را درست نشان دهد و به شرکت ها اجازه نمی دهد که با ابزار سود اجازه بازی بدهد. یعنی سود عملکرد واقعی را نشان داده و پیش بینی وضعیت را بهتر نمایش می‌دهد . 
گفتنی است مشروح این گفت وگو در بیست و سومین شماره نشریه افق بیمه منتشر خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: