کد خبر: ۵۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
ضرورت حیاتی کاهش نرخ سود بانکی یکی از موضوعاتی است که همه بخشهای جامعه باید به آن توجه داشته باشند.
مدیرعامل بانک قوامین با بیان مطلب فوق ادامه داد: وقتی صحبت از بانک و بانکداری می کنیم یک وجه قضیه کسانی هستند که وام می گیرند اما برای اینکه بتوانیم به این افراد وام بدهیم نیازمند وجه دیگر آن یعنی سپرده گذاران هستیم که بیایند و منابع این کار را تامین کنند و در شرایط و مقتضیات فعلی کشور این عزیزان باید در این کار بزرگ یعنی کاهش نرخ سود بانکی که بنده آن را یک ضرورت حیاتی می نامم همکاری کنند تا نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند و اگر این همکاری در سطح ملی اتفاق نیفتد باید منتظر مشکلات جدی در بخش اقتصاد باشیم.

دکتر تقی نتاج که در جمع کارکنان بانک قوامین در اصفهان صحبت می کرد افزود: ما این مسئله را ضرورت حیاتی می نامیم چون اقتصاد ما دچار یک سیاهچاله شده است و همانطور که سیاهچاله ها، سیارات و ستاره ها را می بلعند بسیاری از سرمایه های کشور و اقتصاد ما نیز در معرض خطر بلعیده شدن توسط این سیاهچاله اقتصادی قرار دارد.

مدیرعامل بانک قوامین با تاکید بر این نکته که این امر ربطی به کارکرد دولت خاصی ندارد گفت: اگر رویه های به جا مانده از دهه های گذشته را اصلاح کنیم این مشکل نیز برطرف می گردد و هنر دولتی است که بتواند این سیاست اصلاحی مناسب را اتخاذ و اجرا کند و این دولت مطمئناً دولت موفقی خواهد بود.

 ایشان در تعریف این سیاهچاله ی اقتصادی گفت: این سیاهچاله تفاوت بین دو نرخ است. یکی نرخ بازدهی دارائیهای واقعی به ویژه بخش اقتصاد مولد کشور که تولید کالا و خدمت می کند و نرخ دیگر نرخی است که به سپرده های پولی یا نقدینگی به اشکال مختلف منظور می شود. 

این سپرده می تواند سپرده های بانکی باشد و یا انواع و اقسام اوراقی که در بازار عرضه می شود و در حقیقت یک روش استقراض است و این نرخ یک بازده کاغذی است و در آن تولید واقعی اتفاق نمی افتد و نمی توان به آن اقتصاد مولد گفت: چون اقتصاد مولد یعنی تولید انواع کالاها و خدمات که امنیت نیز که نوعی خدمت است و خدمتی است بسیار ارزشمند در همین دسته قرار می گیرد.

دکتر تقی نتاج نرخ بازدهی اقتصاد مولد را در شرایط کنونی به طور متوسط زیر 10 درصد و نرخ بازدهی اقتصاد کاغذی را بالای بیست درصد اعلام و گفت: اختلاف بین این دو نرخ همان سیاهچاله ای است که دارد همه ی داشته های اقتصادی کشور را می بلعد و این سیاهچاله را فعلا داریم با سرمایه ای به نام نفت پر می کنیم و این سرمایه ی نفت نیز یک حد توقفی خواهد داشت که زیاد هم دور نیست و باید شاهد روزی باشیم که فرزندان ما دچار مشکلات جدی ناشی از این سیاهچاله شوند.

 وی سپس با اشاره به اینکه توقع نداریم که این معضل که طی دهها سال ایجاد شده است یک شبه حل شود گفت: این شکاف باید با یک برنامه ریزی مدیریت شده به هم نزدیک شوند که بر اساس محاسبات بنده این یک پروسه ی زمانی 15 الی 20 ساله را می طلبد و اگر این اتفاق بیفتد اقتصاد مولد ایجاد بازدهی می کند و آن کسی هم که نقدینگی یا سپرده دارد منطقاً در حد بازدهی اقتصاد مولد انتظار سود دارد و این امر یعنی حل مشکل اقتصاد کشور. 

در غیر این صورت این سیاهچاله روزبروز بزرگتر می شود و انواع سرمایه های این کشور را می بلعد خصوصاً سرمایه ی نفت که کشور ما به آن اتکا دارد.

وی سپس اظهار امیدواری کرد دولت جدید که با پشتوانه ی آراء قاطع مجلس مشغول به کار شده است بتواند با سیاستهای عالمانه و  اجراء هوشمندانه ی این سیاستها بر این مشکلات فائق آید.

مدیرعامل بانک قوامین با اشاره به اینکه بانک قوامین به عنوان یکی از بانکهای برتر که در رتبه بندی های کشور همه ساله در رده های بالا قرار دارد و هر سال نیز این وضعیت بهتر می شود گفت: ما نیز با سرمایه ی بزرگ سپرده گذاران که بالغ بر 6 میلیون سپرده گذار است این آمادگی را داریم که در کنار همه ی مجموعه های اقتصادی بانکی و غیر بانکی در کنار بدنه ی دولت در اجرای این سیاستها همکاری کنیم. 

وی افزود: ما هم مراقب منافع سپرده گذاران خود هستیم و قطعاً این کار را به نحو احسن انجام خواهیم داد و هم آمادگی داریم در یک قالب کلی و عمومی کشور، دولت را همراهی کنیم تا هم با افزایش نرخ بازدهی اقتصاد مولد بخشی از این سیاهچاله ها پر شود و هم با همراهی سپرده گذاران محترم به مرور زمان در طی سالهای آینده بر اساس قرارداد سپرده ها بتوانیم این نرخ ها را با هم هماهنگ کنیم. در غیر اینصورت و تداوم این وضعیت سپرده گذاران محترم نیز در دراز مدت متضرر خواهند شد.

دکتر تقی نتاج در بخش بعدی سخنانش در خصوص هماهنگی بازارهای مختلفی که اقتصاد کشور را کمک می کنند صحبت کرد و گفت: بازار سرمایه، بازار پول و بازار ارز و بازار انواع کالا و خدمات محلی هستند برای چرخش چرخ اقتصاد کشور که باید باهم هماهنگ باشند و نهادهای ناظر بر این بازارها نیز باید هماهنگی لازم و نزدیک را با یکدیگر داشته باشند.

وی سهم بزرگی از بازار کشور را در اختیار بازار پول با محوریت نظارتی بانک مرکزی و بازار سرمایه با محوریت نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار دانست و ضمن تشکر از زحمات این دو نهاد خصوصاً بانک مرکزی که ساماندهی های بزرگی را در این زمینه انجام داده است گفت: این دو نهاد ناظر باید نقش محوری را در این راستا اجراء کنند و شرایطی را ایجاد کنند تا این نرخ ها به هم نزدیک شوند.

 وی شرط اصلی موفقیت در مهار سیاهچاله مورد اشاره در اقتصاد ایران را هماهنگی بازارهای مختلف سرمایه و پول در تنظیم نرخ ها اعلام کرد و افزود: باید مراقب برخی بازارهای موازی همچون بازار ارز و طلا نیز باشیم در غیر اینصورت سیلابهای بازار بانکی به این بازارهای موازی آسیب می رساند و نتیجه ی آن مشکلاتی است که گریبانگیر سپرده گذاران می شود و سرمایه ی آنها ناگهان به نصف یا کمتر تقلیل می یابد. و این خود توجیهی می تواند برای سپرده گذاران باشد برای همراهی با مدیریت اقتصاد کشور.

وی با اشاره به همراهی جانی و مالی مردم فهیم ایران با مسئولین گفت: مردم نشان داده اند که همیشه همراهی لازم را داشته اند ولی این همراهی باید به گونه ای باشد که منافع آنها به صورت عمومی توسط مردم لمس شود که این ناشی از عقلانیت، عالمیت و هوشمندی است که در اجراء محقق می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: