کد خبر: ۵۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
نهادهای دولتی جلوی پای بخش خصوصی سنگ اندازی می کنند
بیست و ششمین نمایشگاه فرش ایران، روز چهارشنبه اول شهریورماه در حالی به افتتاح رسید که ماجرای حضور فرش های ماشینی و اعتراض های برخی از فعالان و غرفه داران این نمایشگاه را پر از حاشیه و جنجالی کرده بود.
جولان فرش ماشینی‌ در نمایشگاه دستباف ها!
بیست و ششمین نمایشگاه فرش ایران، روز چهارشنبه اول شهریورماه در حالی به افتتاح رسید که علاوه بر محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن وتجارت ومسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ،عده زیای از مسئولان و صاحب نظران حوزه فرش نیز در این رویداد مهم صنعت فرش دستباف کشور حضور داشتند.
بدون شک نمایشگاه فرش دستباف ایران که همه ساله در تاریخ یکم تا هفتم شهریورماه برگزار می شود،مهمترین گردهمایی فرشی کشور و حتی به ادعای مسئولان این حوزه یکی از برجسته ترین رویدادهای فرشی در کل دنیا است.
حضور برترین برندهای تولید دستبافته های ایرانی در غالب 730 شرکت تولیدی و نمایش گنجینه ای از قالی های دستباف ایرانی و آثار کم نظیر با فندگان و هنرمندان داخلی ، نشان دهنده اعتبار و اهمیت این نمایشگاه در کشور است.
مدیران ارشد مرکز ملی فرش ایران عنوان می کنند که دلایل و اهداف برگزاری این نمایشگاه بیشتر از آنکه فروش و شناسایی هنر صنعت ملی به هموطنان ایرانی باشد،بازاریابی برای کسب جایگاه بهتر در بازارهای جهانی است ودر این راستا هرساله شاهد دعوت از تجار خارجی در حوزه فرش با میزبانی و هزینه مرکز ملی فرش ایران هستیم تا به این طریق بتوانیم بازاریابی موثری برای این کالای باارزش ایرانی انجام دهیم اما باید دید که این نوع پول خرج کردن ها آیا خروجی قابل رویتی در افزایش میزان فروش کالاهای به نمایش در آمده در نمایشگاه دارد یا نه؟واینکه چقدر نمایشگاه هایی از این دست می تواند در جهت ترمیم فرهنگ مصرف فرش دستباف ایرانی و رونق بازار تار عنکبوت بسته این صنعت موثر باشد.
مرکز ملی فرش ایران امسال نیز از 90 تاجر خارجی برای بازدید و حضور در نمایشگاه فرش دستباف ایرانی دعوت به عمل آورد که حدود 40 نفر از این افراد تجار ایرانی خارج از کشور بودند.
از طرف دیگر عدم استقبال بالای خریداران داخلی از این نمایشگاه نشان می دهد که این رویداد مهم فرشی نتوانسته جایگاه مهمی در بازار داخلی پیدا کند و شاید در این زمینه آنطور که باید و شاید اطلاع رسانی نشده است.
در گزارش پیش رو قصد داریم تا به بررسی عملکرد نمایشگاه امسال و همچنین نقد وبحث در مورد عملکرد بازرگانان خارجی دعوت شده به این رویداد مهم فرشی کشور بپردازیم و با بیان جوانب مختلفی از این موضوع دیدگاه شفافی در اختیار خواننده به ویژه افرادی که دغدغه حفظ فرش دستباف ایرانی را دارند،بدهیم.

*به چشم تجار خارجی نمی آییم

مهدی شیرزاد یکی از بافندگان برگزیده فرش ایرانی با انتقاد از سیاست های دولت در حوزه حمایت از صادرکنندگان فرش، در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، گفت:بخش خصوصی نیاز به حمایت در زمینه توسعه صادرات فرش دارد و متاسفانه با وجود اینکه هر ساله به ما قول داده می شود که 70 درصد از هزینه های شرکت در نمایشگاه های خارجی را به ما پرداخت می کنند اما بازهم بیشتر از 20 درصد از این میزان را به ما نمی دهند.
وی در ادامه با اشاره به لزوم صرف بودجه های مرکز ملی فرش در جهت بهبود تجارت این هنرصنعت ایرانی، افزود:ما به عنوان یکی از قدیمی ترین و مطرح ترین بنیادهای تولید و صادرات فرش در کشور نتوانستیم یک غرفه مناسب در سالن صادرکنندگان فرش بگیریم و در نهایت مساحت غرفه ای که به ما داده شد،کفاف نمایش محصولات ما به صورت کامل را نمی دهد و تا به حال هم نتوانسته ایم باهیچ کدام از تجار خارجی گفتگو یا توافقی داشته باشیم.

*نهادهای دولتی جلوی پای بخش خصوصی سنگ اندازی می کنند
 در ادامه محمود اخوان یکی دیگر از صادرکنندگان فرش دستباف حاضر در نمایشگاه فرش در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،گفت:در صورتیکه هدف این نمایشگاه فقط صادرات است ،چرا اجازه فروش داخلی هم داده می شود و از طرفی چرا استقبال مردم از این نمایشگاه تا این میزان پایین است؟
اخوان اظهار کرد:سمیناری هم در حاشیه نمایشگاه با خارجی ها برگزار شد،اما از بخش خصوصی کسی به این سمینار دعوت نشد و همیشه علی رغم صرف هزینه های بسیار برای این نوع برنامه ها،شاهدیم که در نهایت اتفاق خوبی برای تولید کننده داخلی نمی افتد.
این فعال حوزه فرش تصریح کرد:نهادهای دولتی همچون مرکز ملی فرش ایران و شرکت سهامی فرش نه تنها کمک حال بخش خصوصی نیستند بلکه جلوی راه تولیدکننده و صادرکننده فرش داخلی سنگ اندازی می کنند.

*بی مهری آشکار به فرش دستباف در نمایشگاه فرش دستباف

یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نمایشگاه نیز که نمی خواست اسمش فاش شود به خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، گفت:با وجود اینکه نمایشگاه فرش دستباف در جهت حمایت از این گنجینه فرهنگی و اقتصادی ملی شکل گرفته است اما باز هم شاهدیم حتی در همین نمایشگاه هم به فرش دستباف ایرانی بی مهری می شود.
وی در ادامه افزود:به هرکدام از غرفه داران در ابتدای نمایشگاه کتابی برای معرفی و شناسایی بیشتر نمایشگاه داده شد که حتی در همین کتاب هم تبلیغ فرش ماشینی و وارداتی شده که به نظر من این نهایت بی مهری مسئولان در حق قالی های نفیس ایرانی است.
 
*تبلیغ فرش خارجی در نمایشگاه فرش ایرانی بی سلیقگی است
یاسر حنیفی معاون تولید مرکز ملی فرش ایران و دبیر جشنواره فرش های برگزیده دستباف در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،در پاسخ به این پرسش که چرا استقبال بازدید کننده های داخلی از نمایشگاه کم بوده، گفت:نمایشگاه فرش یک نمایشگاه تخصصی است و بیشتر سعی شده تا صادرات و فروش عمده مدنظر باشد.
وی در ادامه افزود:در نمایشگاه امسال سعی شده در بخش فرش به مردم نشان دهیم که می توانند با قیمت مناسب فرش دستباف بخرند و از زیبایی های این هنرصنعت اصیل ایرانی در منازلشان بهره ببرند.
حنیفی تاکید کرد:سالانه در کل استان ها نمایشگاه های فرش تشکیل می شود تا در جهت تامین نیاز داخلی و فرهنگ سازی قدم بردارد.
 معاون تولید مرکز ملی فرش ایران اذعان کرد:سیاست های مرکز ملی فرش بر تبلیغات فرش ماشینی و خارجی نیست و در زمینه این نوع تبلیغ بنگاه تجاری بی سلیقگی اتفاق افتاده است.
وی در پایان با تاکید بر لزوم رعایت عرف جهانی در مورد دعوت مهمانان خارجی بیان کرد:انتخاب مهمان های خارجی از فیلترهای مختلفی عبور کرده و تمام دغدغه این بوده که این حرکت در نهایت منجر به افزایش خرید شود.

*در انتخاب تجار خارجی هیچ ایرادی وارد نیست
حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،گفت:نمایشگاه فرش ایران در تمام دنیا شناخته شده است و ما از سال گذشته تمام تلاش خود را برای اطلاع رسانی و تبلیغات این اتفاق مهم فرشی کشور در رسانه های داخلی و خارجی به کار بسته ایم.
وی در ادامه افزود:در انتخاب این 90 تاجر خارجی از نهادهای مختلفی همچون سفارتخانه ها،رایزن بازرگانی ،تشکل های فرش،اتحادیه ها سازمان های صنعت معدن و تجارت استان ها کمک گرفتیم.
رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد:در روز دوم هم نشستی برای بیان خلاها و نیازهای این تجار به بخش دولتی کشور برگزار شد و قرار نبود در این جلسه بخش خصوصی حضور داشته باشد اما با این وجود برخی از صحبت ها به این بخش اختصاص یافت.
وی با منفی خواندن تبلیغات فرش ماشینی و خارجی در کتاب نمایشگاه،ابراز کرد:با نظر خود ذینفعان نمایشگاه داخلی و خارجی ادغام شد و برای تمرکز فروش فرش در شب عید سامانه جامعی در این جهت طراحی کرده ایم.


نام:
ایمیل:
* نظر: