کد خبر: ۵۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
ارتش آمریکا و کره شمالی به حالت آماده باش درآمدند
آمریکا و کره‌شمالی هر دو نیروهای مسلحشان را در حالت آماده باش قرار دادند و امکان وقوع یک جنگ هسته‌ای در شبه جزیره کره وجود دارد.
شمارش معکوس برای آغاز جنگ هسته ای در شبه جزیره کره
آمریکا و کره‌شمالی هر دو نیروهای مسلحشان را در حالت آماده باش قرار دادند و امکان وقوع یک جنگ هسته‌ای در شبه جزیره کره وجود دارد.
شبه جزیره کره در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد و کارشناسان و تحلیلگران احتمال یک درگیری نظامی را محتمل می دانند.
دقیقا تنش ها از زمانی اوج گرفت که ارتش ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی یک رزمایش چند روزه را برای افزایش فشار بر "پیونگ یانگ" برگزار کردند و البته این رزمایش نتیجه عکس داشت.کره شمالی بامداد سه‌شنبه به وقت محلی یک موشک میان‌برد را در واکنش به مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در شرق آسیا به سمت ژاپن شلیک کرد.
 این آزمایش موشکی گمانه زنی ها را درباره احتمال یک جنگ هسته ای- موشکی افزایش داده است. پیونگ یانگ اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد قصد دارد موشک هایی را نزدیک جزیره گوآم در اقیانوس آرام – که تحت کنترل آمریکاست_ پرتاب کند.
گزارش منابع میدانی و رسانه ای نشان می دهد که موشک شلیک شده ارتش کره شمالی از نوع "هواسونگ" بوده و توانایی انهدام اهدافی تا فاصله حدود 5 هزار کیلومتری را داراست.
درباره ساز و کار آزمایش این موشک بالستیک نیز گفته می شود که موشک بالستیک هواسونگ ارتش کره شمالی از نزدیکی پیونگ یانگ پایتخت این کشور شلیک شده و پس از عبور از آسمان ژاپن در دریای ژاپن فرود آمده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز سه‌شنبه شب در یک نشست اضطراری، آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را محکوم کرد و با بیان اینکه همچنان به تبدیل شبه جزیره کره به منطقه‌ای عاری از تسلیحات اتمی مصمم است، از پیونگ یانگ خواسته به قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت پایبند باشد.
البته این تنها بخشی از واکنش های یکجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاقات رخ داده در شبه جزیره کره است. دونالد ترامپ هم که شاید در آینده بتواند مرد سال توئیتر جهان شود؛ در توئیتی مدعی شد: «آمریکا 25 سال با کره شمالی حرف می زند و به آنها باج می دهد. با حرف زدن به نتیجه نمی رسیم.»
در حقیقت این توئیت نشان می دهد که آمریکا به دنبال ایجاد یک اجماع برای حمله احتمالی به کره شمالی است و در این زمینه با متحدان خود نیز وارد مذاکره شده است. گزارش منابع رسانه ای نشان می دهد که "دونالد ترامپ" پس از عبور موشک بالستیک از آسمان ژاپن بیش از 30 دقیقه با نخست وزیر ژاپن درباره راهکار مقابله با موشک های بالستیک کره شمالی گفت و گو کرده است.
خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره باید و نباید چگونگی برخورد با بحران شبه جزیره کره و موشک های بالستیک کره شمالی می نویسد: پرتاب موشک میانبرد «هواسانگ 12» پیونگ‌یانگ و عبور آن از آسمان جزیره «هوکایدو» در شمال ژاپن نشان داد که اقدامات ترامپ از جمله وضع تحریم‌ها، لحن تهدیدآمیز یا قدرت‌نمایی نظامی نتوانسته "کیم جونگ اون" را بترساند. "دیوید شیر"، دستیار سابق وزیر دفاع آمریکا در امور شرق آسیا در این زمینه می گوید: «کیم جونگ اون با انجام این آزمایش تصمیم گرفت آمریکا و ژاپن را کم اهمیت جلوه دهد.»
جان کربی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با سی ان ان و در واکنش به تازه ترین آزمایش موشکی کره شمالی و تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه همه گزینه ها روی میز است، گفت: رهبر کره شمالی فریب سخنان ترامپ را نمی ‌خورد و تا وقتی که واشنگتن بهانه به دست کیم جونگ اون بدهد او نیز به کامل کردن برنامه های هسته ای و موشکی خود ادامه خواهد داد.
وی ادامه داد: « آمریکا باید از فرصت هایی که در اختیار دارد استفاده کند و تلاش کند کره شمالی را برای بازگشت به میز گفتگو ترغیب نماید. چنین کاری سخت است چرا که هم اکنون کیم جونگ اون مشوقی برای گفتگو کردن ندارد و بسیار روشن است که تحریم و رجزخوانی نظامی جوابگو نیست.»
"جیمز متیس"، وزیر دفاع آمریکا پیش از این تهدید کرده بود که ارتش این کشور هر موشکی که برای آمریکا یا متحدانش خطرآفرین باشد را منهدم می‌کند. برخی از تحلیلگران بر این باورند که کره شمالی چنین اقدامی را جنگ‌طلبانه می‌داند و ممکن است در مقابل، کاری انجام دهد که نتایج فاجعه باری برای ژاپن و کره جنوبی به همراه داشته باشد. اما واکنش جوامع بین المللی عمدتا به محکوم کردن آزمایش موشکی پیونگ یانگ محدود شده و هیچ مسئولی در سطح بین المللی از اقدامات مخرب آمریکا در شبه جزیره کره سخنی به میان نمی آورد.
سوال اینجاست که آیا اگر آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره رزمایش برگزار نمی کردند ، باز هم کره شمالی آزمایش موشک های بالستیک را انجام می داد؟ در حقیقت برخورد های تحریک آمیز آمریکا در منطقه منجر به افزایش تنش ها در شبه جزیره کره شده است.
مسئولان دیپلماتیک کره شمالی در این زمینه می گویند: واشنگتن شبه جزیره کره را به سطحی رسانده است که در معرض انفجار قرار دارد. هان تائه-سانگ سفیر کره شمالی در سازمان ملل گفت اقدامات آمریکا در شبه جزیره کره باید با پاسخ سرسختانه مواجه شود.
استفاده از موشک های بالستیک "موسودان" ، تائپودونگ"، "پوکوک سانگ" و ... یکی از ابزارهای قدرتمند کره شمالی برای پاسخ به حمله احتمالی آمریکاست؛ اگرچه چنین جنگی تبعاتی گسترده و ویرانگر خواهد داشت و وضعیت شبه جزیره کره با اقدامات دیپلماتیک و نظامی "دونالد ترامپ" رئیس جمهور محافظه کار این کشور روز به روز وخیم تر می شود.
آمریکا و کره شمالی هر دو نیروهای مسلحشان را در حالت آماده باش قرار دادند و امکان وقوع یک جنگ هسته ای وجود دارد؛ چرا که هم کره شمالی دارای بمب اتم و بمب های هیدروژنی است و هم ارتش آمریکا اخیرا دو بمب اتم را در صحرای نوادا آزمایش کرده است و این موضوع نگرانی ها را در زمینه امکان وقوع جنگ هسته ای افزایش داده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار