کد خبر: ۵۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
بازار ایران در قبضه تیلاپیا
چند سالی است که تیلاپیا مهمان ناخوانده سفره‌های ایرانی است و با ربودن بازار مرغوب قزل آلای ایرانی توانسته جنجال به پا کند.
چینی‌ها نسل غزل آلای ایرانی را منقرض می کنند
چند سالی است که تیلاپیا مهمان ناخوانده سفره‌های ایرانی است و با ربودن بازار مرغوب قزل آلا ایرانی توانسته جنجال به پا کند.
 در این باره رئیس سازمان شیلات معتقد است که واردات تیلاپیا در برابر حجم تولید داخل بسیار ناچیز است و ارتباطی به بازار مشتریان قزل آلا ندارد در حالیکه مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش آبزیان واردات این محصول را یک سوم تولید قزل آلا می داند.
البته ناگفته نماند ورود این ماهی چینی که در سال 89 برای اولین بار به ایران کلید خورد کار را به جایی رسانده که در شرایط کنونی کشور ما یکی از بزرگترین مشتریان آن در دنیا به شمار می رود.
حسن صالحی رئیس سازمان شیلات در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به آخرین وضعیت واردات تیلاپیا اظهار کرد: سال گذشته 10 هزارتن ماهی تیلاپیا به کشور وارد شد که این رقم در مقایسه با تولید و صید یک میلیون و 100 هزارتن آبزی پروری ناچیز است.
وی با اشاره به مدیریت واردات تیلاپیا افزود: طی نامه ای به معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی صدور حواله واردات از 15 شهریور به مدت سه ماه ممنوع اعلام کرده ایم.
صالحی با اشاره به اینکه تعرفه واردات تیلاپیا نسبتا بالاست، بیان کرد: همچنین ساختار واردات تیلاپیا در ازای صادرات قزل آلا را نیز در دستور کار خود قرار داده ایم.
به گفته وی براساس آمار گمرک در چهار ماه نخست سال میزان صادرات آبزیان 60 درصد افزایش و واردات 29 درصد کاهش یافته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش 300 درصدی تولید قزل آلا در سال گذشته خبر داد و گفت: امسال از تولید 120 هزارتن قزل آلا هدف گذاری شده که 30 هزارتن از این میزان به بازارهای هدف صادر شود.
 
*ضربه مهلک واردات تیلا پیا به برند ملی قزل آلا

آرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،  گفت: علی رغم تولید و کیفیت بالای قزل آلا در داخل، واردات تیلا پیا به سبب نبود مزیت قیمتی آسیب جدی به تولیدکنندگان وارد می کند.
وی افزود: شرایط تولید، فرآوری، بسته بندی تیلاپیا با قزل آلا در کشور قابل قیاس نیست از این رو امکان رقابت میان تولیدکنندگان چینی و داخلی وجود ندارد.
نبی زاده با اشاره به اینکه قزل آلا یک برند ملی است، بیان کرد: با توجه به آنکه اولین تولیدکننده قزل آلا در سطح جهان هستیم، واردات تیلاپیا می تواند ضربه مهلکی به این برند وارد کند.
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی ادامه داد: براساس آمار گمرک سال گذشته 10 هزارتن فیله تیلاپیا معادل 30 هزارتن گوشت این ماهی وارد کشور شد که در صورت استمرار این روند تولیدکنندگان از گردونه تولید خارج خواهند شد .
به گفته وی با توجه به تغییر ذائقه ایرانی ها و استقبال بالا از این ماهی، تولید آن در داخل امری ضروری است،چرا که در صورت شرایط یکسان تولید امکان رقابت میان تولیدکنندگان وجود دارد.
نبی زاده با انتقاد به شرایط سهل واردات تیلاپیا اظهار کرد: براساس قانون، امکان صادرات یک کیلو ماهی پرورشی به چین وجود ندارد که از دولتمردان انتظار داریم که پروتکل سیاست بازار در ازای بازار را به امضا برسانند چرا که در غیر اینصورت واردات تیلاپیا اجهاف در حق تولیدکنندگان قزل آلاست.

*اصرار شیلات بر واردات تیلاپیا توجیهی ندارد
ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،  بیان کرد: باتوجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی، اصرار سازمان دامپزشکی و شیلات برای واردات تیلاپیا توجیه ناپذیر است.
وی افزود: چین برای واردات محصولات آبزی محدودیت هایی نظیر تعرفه بالا اعمال کرده است در حالیکه سازمان شیلات و دامپزشکی در خواب فرورفته اند.
قاسمی با انتقاد از آمار شیلات مبنی بر واردات  تیلاپیا گفت: واردات 10 هزارتن فیله تیلاپیا برابر با 25 هزارتن واردات این گونه است که این رقم معادل یک سوم تولید قزل آلاست.
وی با اشاره به اینکه تیلاپیا به غذای فقرا در دنیا معروف است، بیان کرد: علی رغم آنکه تیلاپیا از بی کیفیت ترین آبزیان است با قیمت بالایی در بازار داخل عرضه می شود.
 مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان تصریح کرد: واردات تیلاپیا و محدودیت صادرات میگو و ماهیان ماکول به چین مقابل سیاست های اقتصاد مقاومتی است.


نام:
ایمیل:
* نظر: