کد خبر: ۵۰۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
کیم جونگ اون دوباره برای امریکا خط و نشان کشید
کره‌شمالی در بیانیه‌ای که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، انجام ششمین آزمایش هسته‌ای را تایید کرد و آن را موفقیت آمیز خواند.
آزمایش یک بمب هیدروژنی از سوی کره شمالی
کره‌شمالی در بیانیه‌ای که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، انجام ششمین آزمایش هسته‌ای را تایید کرد و آن را موفقیت آمیز خواند.
به گزارش خبرگزاری یونهاپ در این بیانیه آمده است: کره شمالی با موفقیت یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است.
بر اساس اعلام مقامات پیونگ‌یانگ این بمب هیدروژنی قابلیت بارگذاری بر روی موشک‌های جدید بالستیک بین‌ قاره‌ای را دارد.
تلویزیون کره شمالی گفت آزمایش این بمب هیدروژنی به دستور کیم جونگ اون انجام شد و یک "موفقیت کامل" و "گامی معنادار" در جهت تکمیل برنامه تسلیحات هسته‌ای کشور بوده است.
در پی این امر کره جنوبی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا جلسه‌ای فوری تشکیل دهد.
ژاپن نیز اعلام کرده لرزه‌هایی که پس از این آزمایش در کره شمالی ثبت شده نشان دهنده این است که این آزمایش حداقل ۱۰ بار قوی‌تر از آزمایش‌های قبلی بوده است. آزمایش هسته‌ای قبلی بنا به تخمین کارشناسان حدود ۱۰ کیلوتن قدرت داشت.
آژانس آب و هوایی کره جنوبی با تایید "بسیار قوی" بودن این آزمایش هسته‌ای اعلام کرده، احتمالا قدرت این انفجار ۵۰ تا ۶۰ کیلو تن یعنی پنج تا شش برابر قوی‌تر از پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سپتامبر گذشته بوده است.
هم چنین صبح امروز، جهان در شرق دور با آزمایش هسته‌ای کره شمالی و زمین‌لرزه‌های ناشی از آن از خواب پرید.
دستکم دو زمین لرزه به بزرگی ۵.۶ و ۴.۶ ریشتر توسط دستگاه‌های لرزه‌نگاری ژاپن، چین و کره جنوبی ثبت شد و همین امر احتمال وقوع یک آزمایش هسته‌ای دیگر از سوی کره شمالی را قوت بخشید.
بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، در ناحیه‌ای در شمال کره شمالی که مرکز آزمایش‌های هسته‌ای این کشور در آن واقع است، زمین لرزه‌ای به قدرت ۵.۶ ریشتر و سپس ۴.۶ ریشتر ثبت شد.
در پی این رویدادها تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن، در اظهاراتی که پس از یک جلسه اضطراری ایراد می‌کرد، گفت: پس از انجام بررسی‌های لازم، به این نتیجه رسیده‌ایم که آن لرزه‌ها ناشی از یک آزمایش هسته‌ای بوده است.
پیشتر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در سخنانی انجام یک آزمایش هسته‌ای دیگر از سوی کره شمالی "غیر قابل قبول" خوانده بود.
همچنین گزارش شده است که نخست‌وزیر ژاپن با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از طریق تلفن تماس گرفته است.
در عین حال و به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای امنیت ملی کره جنوبی برای بررسی این رخداد جلسه اضطراری تشکیل داد.
ساعاتی قبل از آزمایش هسته‌ای امروز، کره شمالی اعلام کرد که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، از یک کلاهک هسته‌ای هیدروژنی قابل نصب روی موشک قاره‌پیما بازدید کرده است.
خبرگزاری رسمی حکومت کره شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) گفت: "همه اجزای بمب هیدروژنی در داخل کشور تولید شده است."
کره شمالی تا به حال به پنج آزمایش هسته‌ای دست‌ زده است. این کشور در جریان آزمایش چهارم دستیابی به یک بمب هیدروژنی را اعلام کرد.
این در حالیست که برخی ناظران تردید دارند پیونگ یانگ به یک بمب هیدروژنی دست پیدا کرده باشد.
ادعای امروز کره شمالی مبنی بر نصب کلاهک هیدروژنی روی موشک قاره پیما هنوز توسط منابع مستقل تایید نشده است.
در بمب‌های هیدروژنی از همجوشی هسته‌ای برای ایجاد انفجاری بسیار قوی تر از یک بمب اتمی ساده استفاده می‌شود. بمب هیدروژنی حجم زیادی ندارند و در کلاهک موشک‌های بالستیک جای می‌گیرد.
کره شمالی همچنین اخیرا دست به یک آزمایش موشکی زد که طی آن یک فروند موشک بالستیک از فراز خاک ژاپن عبور کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا آن اقدام را محکوم کرد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در واکنش به آن آزمایش و خطاب به پیونگ یانگ هشدار داده بود: "همه گزینه‌ها روی میز است."


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار