کد خبر: ۵۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
جان دلوری
گاردین
آزمایش جدید کره ‌شمالی که از آن به عنوان ششمین آزمایش هسته‌ای این کشور نیز تعبیر می‌شود، برای افرادی که تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور را دنبال می کنند، چندان تعجب‌آور نبود. تحلیلگران روابط بین‌الملل، از ماه آوریل گذشته از آمادگی کره شمالی برای انجام آزمایشی جدید خبر داده بودند و سرویس‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی نیز از حدود یک هفته قبل انجام چنین آزمایشی را پیش‌بینی می‌کردند.
تنها چند ساعت پس از این آزمایش، کره شمالی اعلام کرد که آزمایش بمب هیدروژنی را با موفقیت انجام داده است. کره شمالی همچنین اعلام کرده است که جنگ‌افزاری که در اختیار این است کشور است، «قدرت تخریبی بسیار بالایی» دارد. هرچند شاید برای تایید و راستی آزمایش موضع کره شمالی درباره ابعاد فنی این آزمایش به زمان بیشتری نیاز باشد، اما آنچه واضح و غیرقابل انکار به نظر می‌رسد، این است که پیونگ‌یانگ در مسیر فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی پیشرفت چشمگیری داشته است.
هرچند این آزمایش جدید، موضع‌گیری در قبال شبه‌جزیره کره را تغییر نمی‌دهد، اما حلقه مفقوده در این میان همچنان همان دیپلماسی است. اکنون این دولت ترامپ است که باید تصمیم بگیرد بعد از آزمایش جدید کره شمالی، از این شرایط به عنوان یک «فرصت» استفاده کرده و در آینده نزدیک، در مسیر مذاکرات مستقیم با کره شمالی قدم بردارد یا همچنان به رویکرد فعلی خود ادامه داده و با در پیش گرفتن موضع سلبی، مسیر اعمال فشار از طریق تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های ثانویه را در پیش بگیرد؛ اقدام‌هایی که در هشت سال گذشته نیز انجام شده و تا کنون راه به جایی نبرده است.
ترامپ سعی دارد افکار عمومی را قانع کند که وی، قاطعانه و سختگیرانه با کره شمالی صحبت کرده است و به همین دلیل این کشور احترام زیادی برای او قائل است. این طرز فکر به شدت ساده لوحانه است و نشان می‌دهد ترامپ چقدر تا یادگیری موثر الفبای دیپلماسی فاصله دارد. واقعیت این است که سیاست‌های ترامپ در قبال کره شمالی نه تنها راه‌حل بحران نبوده و گشایشی نیز ایجاد نکرده است، بلکه خود بخشی از مشکل نیز بوده است؛ چرا که فارغ از این‌که این آزمایش‌های کره شمالی به صورت مداوم و پیوسته انجام می‌شود، بخشی از آن با هدف پاسخ به اظهارات دولت جدید آمریکا و القای این تفکر در اذهان عمومی است که پیونگ‌یانگ نه تنها تسلیم تهدیدها نمی‌شود، بلکه پرتوان‌تر از قبل به سمت اهداف هسته‌ای و موشکی خود حرکت می‌کند و شاید به‌رغم متحمل شدن تحریم‌ها، برنده اصلی این میدان بوده باشد، چرا که با همه این تحولات، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکیست که ترامپ در حال برآورد عقب‌نشینی از پیمان تجارت آزاد با کره‌جنوبی است.
ترامپ که تغییراتی در تیم همراه خود ایجاد کرده است، فرد جدیدی را نیز به عنوان رئیس دفتر کارکنان کاخ سفید منصوب کرده است؛ آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که این مهره جدید، باید تغییرات جدی و قطعی در سیاست واشنگتن در قبال پیونگ یانگ را از جمله مهمترین اولویت‌های خود قرار دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار