کد خبر: ۵۰۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
عضو شورای ملی زعفران هشدار داد؛
در حالی که قاچاق پیاز زعفران از کشور نگران کننده است و اقدام جدی و جدیدی هم در این زمینه صورت نگرفته؛ مسئولان وزارت جهاد همچنان به اظهار نگرانی در این زمینه بسنده می‌کنند.
نابودی طلای سرخ ایران با قاچاق پیاز زعفران
ماجرای قاچاق پیاز زعفران از کشور دیگر به قصه‌ای پر غصه و تکراری تبدیل شده؛ که هر از گاهی مسئولان دولتی  با ابراز نگرانی برای آن از کنارش رد می شوند. هر چند طی سال‌های اخیر این ماجرا در رسانه‌ها پررنگ شده و کارشناسان و تولیدکنندگان به شدت تاکید می کنند که مسئولان دولتی باید نسبت به مساله قاچاق پیاز زعفران حساس تر باشند.
براساس این گزارش مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز بارها در زمینه اظهارنگرانی کرده و  در خردادماه سال جاری نیز معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره با تاکید بر ممنوع بودن خروج پیاز زعفران از کشور به متخلفان در این زمینه هشدار داد.
محمدعلی طهماسبی افزود: موضوع قاچاق پیاز زعفران به سایر کشورها به طور مستمر از طریق معاونت‌های امور باغبانی و توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی، مرزبانی کشور و سایر مراجع مرتبط پیگیری می‌شود.
این سخنان معاون وزیر جهاد کشاورزی در حالی است که فعالان بخش می گویند تغییر جدیدی در حوزه ایجاد نشده و تغییرات محسوسی نیز احساس نمی شود.
در این زمینه علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اقدام جدیدی در این زمینه انجام نشده فقط هر از گاهی می شنویم که چند تن پیاز زعفران در یکی از نقاط مرزی کشور کشف و ضبط شد.
وی با بیان اینکه اگر وزارت جهاد کشاورزی وظیفه خود را در این زمینه به خوبی انجام دهد این مساله خود به خود مهار خواهد شد، گفت: پیشنهاد ما این بود وزارت جهاد کشاورزی از بنگاه های خصوصی و فعالان اقتصادی در این عرصه حمایت و در هر شهرستان دو الی سه مرکز ایجاد کند؛ سپس به مراکز فوق که زیر نظر کارشناسان خود وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می کنند طرح و پروژه ارائه کند در نهایت این بنگاه ها پیازهای مازاد کشاورزان را از آنان خریداری، درجه بندی و براساس درجه بندی های انجام شده در کیسه های بزرگی  بسته بندی نمایند.
عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: همچنین بر روی کیسه های بسته بندی تمام مشخصات محصول از جمله اینکه از کدام مزرعه برداشت شده و مواردی مانند این، قید شود.
حسینی اضافه کرد: سپس این محموله ها را در مراکز خاصی نگهداری می کنند و کشاورزانی که به پیاز نیاز دارند می توانند به سازمان های جهاد کشاورزی مراجعه و براساس درخواستی که ارائه می کنند پیاز مورد نیازشان را دریافت کنند بدین ترتیب وزارت جهاد نیز می تواند به راحتی بر حمل و نقل این کالا نظارت داشته باشد.
وی تصریح کرد: متاسفانه الان هیچ کدام از این اقدامات انجام نمی شود پیاز روی زمین کشاورزان می ماند و دلالان به هر قیمتی که خواستند محصول را از کشاورز خریداری می کنند.
با توجه به اینکه رقبای ایران، از جمله افغانستان روز به روز در عرصه های بین المللی بیشتر قدرت می گیرد و از حمایت های زیادی نیز در این زمینه برخوردار است باید منتظر ماند و دید مسئولان چه اقدامات جدی برای کنترل و مهار این پدیده شوم انجام خواهند داد؟ آیا وزارت جهاد کشاورزی در نهایت دست به یک اقدام جدی می زند یا همچنان به این ابزار نگرانی‌های توخالی بسنده می کند!؟


نام:
ایمیل:
* نظر: