کد خبر: ۵۰۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می گوید: چالش هاي سيستم بانکي کشور مربوط به امروز و ديروز نيست، بلکه نتيجه انباشه شدن عوامل مختلفي در ۳۷ سال اخير است كه اكنون خود را نشان داده است.

«مرتضی اکبری» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از آنجا که دولت يازدهم به دنبال برقراري شفافيت و اعمال نظم و انضباط در سيستم بانکي بود، پيگيري اين اعمال شفافيت و انضباط موجب شد چالش ها و انحراف هاي سيستم بانکي خود را نشان دهند.
وی «اقتصاد بانک محور»، «قفل شدن منابع بانک ها در پروژه های ناموفق»، «تاسیس بانک ها و موسسات مالی متعدد» و همچنين «رقابت سيستم بانکي براي افزايش نقدينگي» را چهار عامل اصلي ايجاد چالش در سيستم بانكي معرفي كرد و گفت: بخشي از مشكلات سيستم بانكي به درون سيستم و بخشي نيز به بيرون از اين سيستم بر مي گردد؛ مساله اين است كه اقتصاد ما يك اقتصاد بانك محور است؛ يعني تامين منابع مالي به عهده سيستم بانكي گذاشته شده است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: در این شرایط تصور کنيد يک بانک ۹۰ درصد نياز مالي يك پروژه را تامين كند؛ اگر آن پروژه به هر دليل با شكست مواجه شود، منابع بانك در آن پروژه قفل خواهد شد.
اکبری همچنین به ورود بخش های مختلف غیراقتصادي به حوزه هاي اقتصادي اشاره کرد و گفت: همزمان با رشد و توسعه کشور، بخش هاي مختلف به حوزه اقتصادي ورود پيدا کردند و در آن شرايط، به دليل نبود نظم و انضباط مناسب در فضاي اقتصادي، بانك ها، موسسات مالي و اعتباري و همچنين صندوق هاي قرض الحسنه بيشماري ايجاد شد؛ زماني كه تعداد اين بانك ها، موسسه ها و صندوق ها زياد باشد، روشن است كه نظارت بر عملكرد آنها كاري سخت مي شود.
وی ادامه داد: در یک دوره زمانی، بانک هایي تاسيس شد که به دنبال کسب سود از فعاليت بانكداري نبودند، بلكه هدف آنها تامين مالي (فاينانس) پروژه هاي خودشان بود؛ آنها بانك تاسيس مي كردند تا منابع پروژه هاي خود را تامين كنند؛ بسياري از آن پروژه ها با شكست مواجه شده و به دنبال آن، آن بانك كه پروژه را تامين مالي كرده بود نيز دچار مشكل شد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اضافه کرد: در شرایطی که با کسري نقدينگي مواجه هستيم و تقاضا براي پول زياد و عرضه كم است، رقابتي براي بالا بردن نقدينگي بين بانك ها ايجاد مي شود؛ اين رقابت باعث مي شود نرخ پيشنهادي بانك ها براي سود سپرده صعودي شود.
اکبری اضافه کرد: در این شرایط، نرخ تورم در جامعه کاهش پیدا مي کند اما نرخ سود پايين نمي آيد؛ اين اتفاق در اقتصادي رخ مي دهد كه با ركود مواجه است؛ در اين اقتصاد، تقاضا براي پول از بين نمي رود و تا تقاضاي بالا و به ويژه سفته بازي را كاهش ندهيم، اين مشكل ادامه دارد.
تامین «سرمایه ثابت» پروژه ها باید از دوش سیستم بانکي برداشته شود
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پاسخ به این سوال که « در این شرايط چه بايد کرد؟» گفت: هر گونه تزريق پول و رشد نقدينگي بايد هدفمند انجام شود و دولت منابع مالي را فقط به بخش هايي که به توليد و ايجاد اشتغال منجر مي شود، تزريق كند. اين امر نه در كوتاه مدت، بلكه در بلند مدت به خروج از چالش هاي كنوني كمك مي كند.
وی تاکید کرد: دولت باید از ورود پول به سمت معاملات سفته گرانه، مثل طلا و ارز جلوگیري کند؛ اگر پول از بخش هاي مولد و توليدي خارج و به بازارهايي مانند طلا و ارز وارد شود، نه تنها مشکل ركود حل نمي شود، بلكه مشكل تورم نيز دوباره ايجاد خواهد شد.
اکبری درمورد اینکه برخی تولیدکنندگان نسبت به بالا بودن هزينه تامين منابع مالي از بانک ها گلايه دارند، گفت: بخش توليد درست مي گويد؛ وقتي نرخ سود ۲۰ تا ۲۵ درصد باشد، تامين مالي براي بخش توليد حدود ۳۰ درصد هزينه دارد.
وی ادامه داد: در این شرایط، قیمت تمام شده کالاهاي آنها افزايش و ميزان رقابت پذيري آنها کاهش مي يابد؛ از طرف مقابل، نرخ منابع بازار سرمايه هم گران است؛ به همين دليل توليدکنندگان هيچ وقت به سمت بازار سرمايه نمي روند.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تاکید کرد: باید سعي کنيم آرام آرام و نه به سرعت، تامين «سرمايه ثابت» را به سمت بازار سرمايه ببريم و تامين «سرمايه در گردش» – هزينه خريد مواد اوليه، حقوق كارگر و ...  را به عهده بانك ها بگذاريم؛ اگر اين اتفاق بيافتد، سيستم ما اصلاح مي شود.
مطالبات معوق بانک قرض الحسنه مهر ایران حدود نیم تا یک درصد است
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ادامه این گفت و گو که پس از دیدار با «محمد خدادي» مديرعامل ايرنا انجام شد، به سوالات خبرنگار ايرنا درباره بانک قرض‌الحسنه مهر ايران پاسخ داد.
وی سرمایه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را ۱۵ هزار میليارد ريال ذکر کرد و درباره رشد منابع اين بانک گفت: در حالي كه پارسال در كل ۳۸ درصد رشد منابع داشتيم، در پنج ماه نخست امسال رشد منابع به ۲۷ درصد رسيد؛ اين رشد نشان دهنده استقبال مردم است كه اگر اين روند ادامه داشته باشد، در ۶ ماه دوم امسال رشد منابع ما به ۵۰ درصد مي رسد.
اکبری درباره عملکرد اعطای تسهیلات این بانک در پنج ماه نخست امسال نيز گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ايران در پنج ماه نخست امسال ۳۰ هزار ميليارد ريال به ۳۰۰ هزار نفر پرداخت كرده است.
وی با تاکید بر ماموریت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مبني بر اعطاي تسهيلات خرد به صورت قرض الحسنه، گفت: سقف تسهيلات اين بانک – که با نرخ سود صفر تا چهار درصد اعطا مي شود - از ۱۵۰ ميليون ريال به ۲۰۰ ميليون ريال افزايش پيدا كرده است؛ ضمن اينكه در طرح «بانكداري اجتماعي» تسهيلات ۳۰۰ ميليون ريالي نيز به مشتريان اعطا مي شود.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به مانده تسهیلات و میزان معوقات اين بانک گفت: معوقات ما نسبت به پارسال کمتر شده است؛ پارسال نسبت معوقات به مانده تسهيلات ۱.۲ درصد بود که امسال اين عدد به يك درصد كاهش پيدا كرده است.
وی گفت: در حالی نسبت مطالبات معوق ما در محدوده نیم تا یک درصد در نوسان است که مطالبات معوق در عرف بين الملل حدود ۲ درصد و در نظام بانکي کشور بالاي ۱۰ درصد است.
اکبری افزود: مشتریان این بانک با اعتبارشان کار می کنند؛ آنها مي خواهند بعد از اتمام پرداخت اقساط تسهيلات، تسهيلات ديگري دريافت كنند، براي همين اقساط خود را به موقع پرداخت مي كنند.
مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به اینکه نرخ سود تسهیلات در اين بانک بين صفر تا چهار درصد است، گفت: ما تنها بانکي هستيم كه توانسته ايم اهل سنت را جذب كنيم؛ اهل سنت چندان سيستم بانكي كشور را قبول نداشتند اما اكنون شاهد جذب منابع از آنها هستيم؛ اين روند به طوري است كه شعبه ها ما در استان سيستان و بلوچستان رتبه دوم جذب منابع را به خود اختصاص داده اند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا منابع ریالي صندوق توسعه در اختيار شما قرار مي گيرد يا خير؟ ، گفت: تاکنون خيلي تلاش کرده ايم که جزو بانك هاي عامل قرار بگيريم اما هنوز اين اتفاق نيافتاده است.
اکبری تعداد شعبه های بانک قرض الحسنه مهر ایران را ۵۳۰ شعبه ذکر کرد و درباره برنامه های اين بانك براي توسعه شعبه نيز گفت: توسعه شعبه از نظر اقتصادي مناسب نيست اما در مقابل، توسعه الكترونيك را به شدت در دستور كار قرار داده ايم؛ به نحوي كه هم اكنون افتتاح حساب در بانك قرض الحسنه مهر ايران به صورت آنلاين امكان پذير است.
وی افزود: متقاضیان تسهیلات نیز مي توانند درخواست خود را به صورت الکترونيک ثبت و فقط يک بار با ضامن به شعبه مراجعه کنند.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران رشد و توسعه این بانک را در دولت یازدهم عنوان کرد و گفت سهامداران اين بانک ۱۰ بانك فعال در نظام بانكي كشور هستند.
اکبری تعداد سپرده گذاران این بانک را ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ساکنان استان هاي محروم كشور استقبال خوبي از اين بانك كرده اند و بيشترين وام ها به متقاضيان در اين استان ها داده شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: