کد خبر: ۵۰۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
رابرت ریچ - استاد دانشگاه کالیفرنیا
منبع: نیورویک

در حالی که حدود هشت ماه از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گذرد، رویکردهای وی نه تنها باعث انزوای سناتورهای جمهوری‌خواه شده است، بلکه مدیران اجرایی بسیاری از شرکت‌های آمریکا را نیز در شرایط دشواری قرار داده است. این مدیران اجرایی بر بسیاری از اعضای جمهوری‌ خواه کنگره آمریکا نفود قیرقابل انکاری دارند؛ چرا که هزینه کمپین‌های انتخاباتی این قانون‌گذاران توسط آنها تامین می‌شود. به همین دلیل شاید بتوان آنها را از جمله معماران اصلی اقتصاد و سیاست آمریکا دانست که عمدتا فعالیتی پشت پرده دارند.
عدم موضع‌گیری قاطعانه ترامپ در محکوم کردن نئونازی‌ها و سفیدبرتر پنداران در جریان درگیری‌های شالوتزویل، باعث دلسردی رهبران تجاری و اقتصادی از مشاوران وی شده است. اکنون نیز با تصمیم ترامپ برای پایان دادن به طرح «داکا» که بر اساس آن کودکان و نوجوانانی که به صورت غیرقانونی با والدین خود به آمریکا وارد شدند، اجازه ادامه زندگی و کار در این کشور را داشتند و همچنین تلاش برای لغو برنامه مراقبت‌های بهداشتی در دولت سابق موسوم به «اوباماکر»، رهبران تجاری را هر چه بیشتر در برابر وی قرار داده است.
پیش از رسمی شدن لغو طرح داکا، مدیران بسیاری از شرکت‌های ثروتمند از جمله فیس‌بوک، مایکروسافت، آمازون، بست بای و اپل با «موفق» خواندن این برنامه، طی نامه‌ای از دولت ترامپ خواسته بودند اجرای آن را متوقف نکند. در این نامه تاکید شده بود که شرکت‌های چندملیتی آمریکا، قائم به حضور مهاجران است و چنانچه این کشور تمایل دارد در بازارهای جهانی، رقبای خود را پشت سر بگذارد، نباید فرصت استفاده از نیروی کار مهاجر را از دست بدهد. آنها از ترامپ خواسته‌اند از «رویاپردازان» حمایت کند.
«مارک زاکربرگ» موسس شبکه اجتماعی فیس بوک در این‌باره گفته است: «این افراد جوان، آینده و اقتصاد ما را می سازند».
آنچه واضح به نظر می‌رسد، این است که این مدیران ارشد اقتصادی، رهبران اخلاقی جامعه آمریکا نیستند؛ آنها به این دلیل چنین رویکردهایی را اتخاذ کرده‌اند که سیاست‌های ترامپ که مبتنی بر تنفر است، تهدیدی جدی برای اقتصاد و تجارت محسوب می‌شود. مشتری‌ها و سرمایه‌گذاران به حوادث شارلوتزویل واکنش بسیار بدی نشان دادند و به این ترتیب، مدیران ارشد شرکت‌های ثروتمند ناگزیر شدند هرچه بیشتر از ترامپ فاصله بگیرند. به طور خلاصه شاید بتوان گفت یکی از پیش‌‌ شرط‌های ابتدایی موفقیت در اقتصاد آمریکا این است که مخاطبان را قانع کنید که با ترامپ فاصله زیادی دارید؛ هر چه فاصله با رئیس‌جمهور بیشتر باشد، احتمال موفقیت هم بیشتر خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار