کد خبر: ۵۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به سمت بازار سرمایه پیش رفته است و میزان سوددهی این شرکت تا یک ماه آینده بر اساس صورت مالی، اعلام و مجمع آن نیز برگزار می شود.
دکتر سیدتقی نوربخش در رابطه با اینکه گفته می شود شستا بخاطر شرایط اقتصادی نامناسب ١٠ هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته است، اینگونه پاسخ داد: این، یک قاعده است که بنگاهی اقتصادی بخشی از منابع را در قالب تسهیلات بانکی دریافت کند و هیچ اشکالی ندارد.

وی در عین حال اظهار کرد: البته این منابع باید در بخش تولید باشد در غیراینصورت دچار مشکل می شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص دریافت تسهیلات هم این نکته را اضافه کرد که ذات دریافت تسهیلات بانکی ایرادی ندارد؛ اینکه گفته می شود شستا در حال ورشکستگی است و این تسهیلات را برای همین موضوع دریافت کرده است اصلا صحت ندارد و تنها بخاطر سرمایه گذاری در بخش های مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در حوزه پالایشگاه خلیج فارس که سرمایه کلانی آورده بخش زیادی از آن را در قالب تسهیلات آورده است و از آن طرف تولیداتی در آینده خواهد داشت که منابع را برمی گرداند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: شستا یک پرتفوی (سبد سهام) خیلی فعال در بخش نفت، گاز، پتروشیمی، دارویی، معدن و انرژی دارد که طبیعتا باید بخشی از منابع اش را از طریق تسهیلات بانکی دریافت کند.

دکترنوربخش ادامه داد: اکنون، چون شستا در بازار بورس قرار دارد، آمار و اطلاعات مالی آن، کاملا مشخص است، البته در بازار بورس می توان هلدینگ ها را به صورت خاص مورد بررسی قرار داد.

وی اظهار کرد: چون شستا یک مجموعه وسیع است به احتمال قوی در آینده ای نزدیک (احتمالا تا پایان شهریورماه) مجمع عمومی این شرکت برگزار می شود و می توان آماری از سوددهی آن را به دست آورد.

سازمان تامین اجتماعی برابر با آماری که در سال گذشته شاهد آن بودیم، سالانه ٧٢هزار میلیارد تومان هزینه دارد که شامل حقوق بازنشستگان، هزینه‌ های درمان، مستمری از کار افتادگی و سایر هزینه‌ هایی است که به موجب قوانین تصویب ‌شده بر دوش سازمان تامین اجتماعی است.

سازمان برای تامین درآمد و پرداخت این هزینه‌ ها، سه مسیر پیش روی خود دارد، یک مسیر، تعهدات مالی است که از طرف قانونگذار برعهده نهاد دولت گذاشته شده است.

دومین مسیر، حق‌بیمه‌ ای است که از حقوق شاغلان مشمول قانون بیمه تامین اجتماعی به این سازمان پرداخت می‌‌ شود، هر کسی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است، ٣٠درصد از حقوق خود را باید به تامین اجتماعی پرداخت کند. هفت‌ درصد شخص، سه‌ درصد دولت و بقیه را کارفرما به سازمان پرداخت می‌‌کند.

سومین مسیر ، درآمدی است که از محل سرمایه‌گذاری ‌های تامین اجتماعی کسب می‌‌شود، موضوع بحث شستا، سومین مسیر است.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به منظور حفظ ارزش ذخایر و دارایی‌های بیمه‌شدگان ایجاد شده است، امروز کارگران پول می ‌‌ریزند و ٣٠سال بعد کارگران برداشت می‌‌کنند. ارزش پول تا ٣٠سال آینده از بین می ‌‌رود و باید ارزش پول برای کارگران در آینده حفظ شود؛ کسی که ٣٠سال قبل با ١٠هزار تومان استخدام شده است حالا با پنج تا ٦ میلیون حقوق بازنشست می‌‌شود.

بنابراین شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی برای حفظ ارزش ذخایر ایجاد شد، پولی که در شستا سرمایه‌ گذاری می ‌‌شود دو نتیجه خروجی دارد؛ یکی حفظ ارزش پول و دیگری ارزش اصل سرمایه؛ اگر این کار صورت نگیرد ارزش منابع تامین اجتماعی از بین می ‌‌رود، پس باید اصل سرمایه‌گذاری را تایید کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: