کد خبر: ۵۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
روحانی در بازگشت از اجلاس قزاقستان تاکید کرد:
رییس جمهور ایران که به منظور شرکت در اولین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری به قزاقستان سفر کرده بود، پس از شرکت در این اجلاس و نیز نشستی ویژه برای بررسی وضعیت مسلمانان میانمار، وارد تهران شد.
اتفاق نظر اعضا درباره ایجاد فشار بر دولت میانمار
رییس جمهور ایران که به منظور شرکت در اولین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری به قزاقستان سفر کرده بود، پس از شرکت در این اجلاس و نیز نشستی ویژه برای بررسی وضعیت مسلمانان میانمار، وارد تهران شد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال معاون اول رییس جمهوری و  علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل قرار گرفت.
رییس جمهور که به دعوت رسمی رییس جمهور قزاقستان به آستانه سفر کرده بود، علاوه بر شرکت در این اجلاس، با روسای جمهور قزاقستان، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان و ونزوئلا نیز دیدار و در خصوص مهمترین مسائل در روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی با آنان گفتگو کرد.
 روحانی در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این اولین نشست سران سازمان همکاری اسلامی با موضوع علم و فناوری بود، گفت: علم و فناوری برای پیشرفت کشورها، قدرت کشورهای اسلامی و حل معضلات دنیای اسلام اهمیت زیادی دارد.
روحانی اضافه کرد: علت اینکه در گذشته جهان اسلام توانسته بود دانشمندان بزرگ را جذب و تولید علم کند این بود که با اهالی علم، تعامل و تسامح داشت لذا در سخنرانی خود در اجلاس نیز تاکید داشتم تعامل، تسامح و تعاون به عنوان سه رکن "اعتدال اسلامی"، رمز اعتلای علمی و فناوری در گذشته و آینده جهان اسلام است.
رییس جمهور با اشاره به برگزاری نشست ویژه سران سازمان همکاری اسلامی درباره میانمار اظهارداشت: اگر چه فرصت زیادی برای بحث وجود نداشت اما همه کشورهای شرکت کننده در نشست، درباره لزوم کمک به آوارگان و ایجاد فشار بر دولت میانمار برای توقف نسل کشی اتفاق نظر داشتند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدار با سران پنج کشور شرکت کننده در این اجلاس تصریح کرد: در دیدار با رییس جمهوری ترکی، به بررسی پنجره جدیدی که در روابط دو کشور گشوده شده ، پرداختیم. روابط با ترکیه امروز بسیار گسترده است و عرصه جدیدی نیز در همکاری‌های امنیتی و نظامی دو کشور فراهم آمده است.
رییس جمهور ادامه داد: در این دیدار همچنین درباره برنامه‌های سفر پیش‌روی آقای اردوغان به تهران و هماهنگی‌های لازم بین ایران، ترکیه و روسیه برای صلح در سوریه و مبارزه با تروریسم گفتگو کردیم. موضوع اقلیم کردستان عراق و اینکه نباید معضل جدید در دنیای اسلام ایجاد شود و گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور نیز از دیگر موضوعات مورد بحث و تبادل نظر در این دیدار بود.
روحانی درباره دیدار با رییس جمهور آذربایجان نیز گفت: روابط دو کشور همواره رو به گسترش بوده است. این نهمین دیدار با آقای الهام علی اف در ۴ سال گذشته بود که در آن درباره روابط و همکاری‌های دوجانبه، همکاری‌های دو کشور در زمینه ترانزیت و گسترش ارتباطات ریلی و سرمایه گذاری که قرار است آذربایجان در خط آهن رشت -  آستارا انجام دهد گفتگو کردیم. آقای علی اف از بنده برای سفر به باکو دعوت به عمل آورد و ایشان نیز در آینده نزدیک برای شرکت در نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه به تهران سفر خواهند کرد.
رییس جمهور اظهار کرد: در دیدار با رییس جمهور قزاقستان نیز روابط دوجانبه و همکاری‌های چند جانبه دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. روابط دو کشور همواره رو به گسترش بوده و دو کشور در زمینه برقراری صلح در سوریه، انرژی، کشاورزی و دیگر عرصه‌های اقتصادی همکاری‌های گسترده و سازنده‌ای با یکدیگر دارند.
روحانی درباره دیدار با رییس جمهور جدید ازبکستان با بیان اینکه هیچگاه با تاشکند روابط خصمانه نداشتیم اما روابط دو کشور در سالهای گذشته چندان گسترده و صمیمی و نزدیک نبوده است، تصریح کرد: امروز با رییس جمهور جدید این کشور تصمیم گرفتیم روابط اقتصادی و فرهنگی را گسترش دهیم. همچنین برای سرمایه گذاری، خرید نفت از ایران، ترانزیت و دیگر عرصه های همکاری اقتصادی تفاهماتی بین دو طرف ایجاد شد.
رییس جمهور دیدارش با رییس جمهور ونزوئلا را نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت: با رییس جمهور ونزوئلا درباره مسائل آمریکای لاتین، تهدیدات آمریکا برای این کشور و منطقه آمریکای لاتین و همکاری های در عرصه انرژی و تلاش مشترک برای بهبود وضعیت بازار نفت گفتگو کردیم.
روحانی با اشاره به اینکه این اولین سفر خارجی‌ام  در دولت دوازدهم بود که به یک کشور همسایه،  دوست و مسلمان انجام شد، تصریح کرد: امیدوارم در همه زمینه‌ها گامهای جدید به نفع ملتهای منطقه و جهان اسلام برداریم و به ثبات و امنیت که جزو اهداف اساسی و بلند مدت ما و کشورهای منطقه است، دست یابیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار