کد خبر: ۵۰۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
نویسنده: برد ستسر
منبع: نیوزویک

ارزش دلار بر خلاف آنچه عده زیادی تصور می کردند، در سال جاری میلادی کاهش یافت. این کاهش ارزش، بعد از افزایش نسبی قیمت دلار در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی به دنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری بود.
برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که کاهش اخیر ارزش دلار را می‌توان تحول مثبتی ارزیابی کرد. از سال ۲۰۱۴ میلادی، دلار برای بخش تولیدی اقتصاد ایالات متحده بسیار قوی بوده است. صادرات تولیدی آمریکا به عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی کاهش یافت و افزایش قیمت دلار در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی باعث ادامه این روند شد. با در نظر گرفتن این تحولات جدید، دلار باید به میزان قابل ملاحظه‌ای (حداقل ۱۰ درصد) کاهش یابد تا به مقیاس‌ها و شاخص‌هایی که در اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی داشت، بازگردد. از سال ۲۰۱۴ میلادی، ایالات متحده به جای آن‌که تبدیل به یک صادرکننده کالاهای سرمایه‌ای شود، صرفا روی نفس صادرات تمرکز داشته است. میزان صادارات واقعی ذخایر صنعتی (با ارزش دلار سال ۲۰۰۹) شامل چوب، زغال‌سنگ، سنگ معدن، بنزین، مواد شیمیایی و همچنین کالاهای کشاورزی در حال حاضر از میزان واقعی صادرات کالاهای سرمایه‌ای شامل هواپیماها، محصولات نیمه‌ هادی، ژنراتورها، موتورهای دیزلی بزرگ و موارد مشابه آن بیشتر است. شواهدی که از تحولات سال‌های گذشته و فراز و فرودهای قیمت ارز در آمریکا به دست آمده است نشان می‌دهد که صادرات به تاخیر به روند افزایش یا کاهش نرخ دلار واکنش نشان می‌دهد.
نکته ای که در اینجا اشاره به آن اهمیت دارد، این است که کاهش در صادرات در زمانی که ارزش دلار بالا است، نسبت به زمانی که دلار از ارزش پایین تری برخوردار است، سنگین‌تر و تخریب‌کننده‌تر نخواهد بود!!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار