کد خبر: ۵۰۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
سودجویی با ظروف یک بار مصرف غیر استاندارد و برچسب گیاهی
تجارت آنلاین: این روزها محرم که از راه می رسد به جای سرو غذای نذری در کاسه های چینی و گل مرغی مادربزرگ ها بازار خرید و فروش ظرفهای یکبار مصرف داغ می شود.ظرفهایی پلاستیکی با دغدغه هایی از جنس سرطان ..
طعم خوش نذری با چاشنی سرطان!
تجارت آنلاین: این روزها محرم که از راه می رسد به جای سرو غذای نذری در کاسه های چینی و گل مرغی مادربزرگ ها بازار خرید و فروش ظرفهای یکبار مصرف داغ می شود. ظرفهایی پلاستیکی که هر چند کارها را راحت کرده اند اما به همان میزان دغدغه آفریده اند. دغدغه هایی از جنس سرطان ..  
 آغاز ایام محرم هر ساله با افزایش فعالیت واحدهای فروش ظروف یک‌بار مصرف و پلاستیکی همراه است. با آغاز این ایام فعالیت این صنف رونق می‌گیرد و واحدهای فروش و تولید می‌توانند ضرر و زیان رکود یک ساله خود را در این ایام جبران کنند. البته همزمان با رونق فعالیت واحدهای فروش و تولید که به صورت مجاز فعالیت دارند افراد سودجو نیز که بازار این کالاها را مناسب می‌بینند شروع به فعالیت غیرمجاز کرده و با تولید ظروف غیراستاندارد و غیربهداشتی سلامت مردم را به خطر می‌اندازند. یکی از مشکلات استفاده از ظروف یک‌بار مصرف، ظروف یک‌بار مصرف غیر استاندارد و تهیه شده از مواد دست دوم است که توسط تولید‌کنندگان غیر مجاز و به قیمت بسیار پایینی در بازار عرضه می‌شود.
 این محصولات که از مواد ضایعاتی آسیاب شده با وجود ناخالصی فراوان تولید می‌شوند، سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازند. این در حالی است که در سالهای اخیر برچسب ظروف گیاهی هم به برخی از این محصولات اضافه شده است اما آنگونه که یک مسئول می گوید اینم برچسب یک نوع تقلب و دروغ بزرگ است.

*ظروف یکبار مصرف گیاهی کذب است
در همین رابطه رئیس اتحادیه صنف پلاستیک، نسبت به تولید سفره های یکبار مصرف زیرپله ای با شروع ایام پرمصرف این کالا، هشدار می دهد و تاکید می کند ظروف یکبار مصرفی که با نام گیاهی عرضه می شود نیز، کذب است.
سیدرحیم مقیمی اصل با اشاره به ۳ برابر شدن مصرف ظروف پلاستیکی در ایام محرم با اشاره به آشفتگی بازار با عرضه سفره ها و ظرف غیراستاندار ادامه داد: سازمان بازرسی کشور، برای مقابله با این معضل باید نظارت بیشتری داشته باشد.
مقیمی با اشاره به خصوصیات ظاهری ظرف و سفره غیر استاندارد، کربنات استفاده شده در این کالاها را دلیل رنگ تیره و غیراستاندارد بودن آن دانست و افزود: یکی دیگر از علائم سفره های غیراستاندارد، قیمت کم آن است که به دلیل استفاده زیاده از کربنات، هزینه هایش کاهش و قیمت عرضه آن نیز کم می شود.
وی شفافیت را از نشانه های اصالت کالا دانست و گفت: ظروف یکبار مصرفی که با نام گیاهی عرضه می شود نیز، کذب است.
مقیمی با اشاره به استفاده ۷۰ درصدی از پلیمر در مواد تولید ظرف گیاهی ادامه داد: فقط در کشورهای آلمان ، آمریکا و بخشی از سوئد ظروف گیاهی ۱۰۰ درصدی تولید می شود.

*پروانه بهداشتی ضامن سلامت ظروف یکبار مصرف
البته همه نسبت به آلودگی و خطرناک بودن این ظروف اتفاق نظر ندارند و معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، نسبت به برخی اظهار نظرها و هشدار ها مبنی بر آلودگی ظروف یکبار مصرف، واکنش نشان می دهد.
دکتر سهیل اسکندری در رابطه  با ظروف پلاستیکی و کاغذی اظهار داشت: تمامی محصولات سلامت محور از جمله ظروف یکبار مصرف پلیمری و کاغذی،  در صورت داشتن پروانه بهداشتی ساخت و یا ورود معتبر و تحت نظارت مسئولین فنی  قابل عرضه و مصرف هستند
وی اضافه کرد: سازمان غذا و دارو در خصوص مضرات ظروف کاغذی و یا عدم مصرف آنها هیچگونه اطلاعیه ای صادر نکرده است
اسکندری با تشکیک در موارد مطرح شده  درباره سم و انگل زدائی  این ظروف  و نیز غیر علمی  دانستن این مطالب تاکید نمود: نشر اظهار نظرات تائید نشده آنهم به نام اصلی سلامت که همان  وزارت بهداشت میباشد نه تنها سودی ندارد بلکه  تشویش اذهان عمومی ، تضعیف جایگاه متولی گردیده و سلب اعتماد مردم را در پی دارد.
وی به مصرف کنندگان ظروف یکبار مصرف توصیه کرد: در هنگام خرید این قبیل ظروف اعم از پلیمری و کاغذی ضمن کسب اطمینان ازداشتن شماره پروانه های بهداشتی مواد غذایی داغ را در ظروف یکبار مصرف استفاده نکنند و در صورت لزوم منتظر باشند تا دمای ماده غذایی، تا حد امکان کاهش یافته و سپس اقدام به سرو غذا و یا نوشیدنی نمایند.

*شرایط سرطان زایی ظروف یک بار مصرف
این تایید و تکذیب ها در حالی اتفاق می افتد که معاون فنی بهداشت محیط وزارت بهداشت، تاکید دارد: استفاده از ظروف یک بار مصرف، حتی نوع پلیمری آن لزوما سرطان زا نیست و به جنس آن و ماده غذایی مورد استفاده بستگی دارد.
مهندس محسن فرهادی با اشاره به فراوانی استفاده از ظروف یک بار مصرف در ایام محرم عنوان کرد: در صورتی که هیئت های مذهبی امکانات شست وشو و گندزدایی ظروف را دارند، بهتر است از ظروف یک بار مصرف حال  از هر نوعی که باشد؛ استفاده نکنند.
وی با بیان اینکه در صورت الزام به استفاده از ظروف یک بار مصرف برای پخش نذری باید از ظروفی که پروانه ساخت از وزارت بهداشت دارند؛ استفاده شود، گفت: این ظروف باید متناسب با نیازی که وجود دارد، تهیه شود زیرا به طور کل نمی گوییم ظروف پلیمری ضرر رسان است بلکه بستگی به این  دارد چه مواد غذایی را در آن ظروف استفاده می کنیم. به طور مثال، زمانی می توان از ظروف پلیمری استفاده کرد که دمای ماده غذایی مصرفی زیر ۶۰ درجه سانتیگراد باشد در نتیجه برای مصرف آب یا شربت می توان از این ظروف استفاده کرد.
معاون فنی بهداشت محیط وزارت بهداشت با بیان اینکه مواد خوراکی که درجه حرارت بالایی دارند باید در ظروف یک بار مصرف پلیمیری متناسب با درجه حرارتشان استفاده شوند، عنوان کرد: همچنین می توان از ظروف آلمینیومی و نیز ظروف بر پایه نشاسته استفاده کرد. در نتیجه توصیه به  استفاده از ظروف یک بار مصرفی که صرفا گیاهی باشند درست نیست زیرا در پروانه ساخت تمام انواع ظروف یک بار مصرف، درجه حرارت مجاز ذکر شده است.
فرهادی با اشاره به ارسال ابلاغیه به مرکز سلامت محیط کار دانشگاه های پزشکی سراسر کشور پیش از آغاز ماه محرم عنوان کرد: در این ابلاغیه تاکید شد به صورت چهره به چهره آموزش های لازم به هیئت های مذهبی در مورد چگونگی استفاده از ظروف یک بار مصرف داده شود تا این افراد با نشانه های ظاهری ظروفی برای هر درجه حرارت مناسب است، آشنا شوند.
معاون فنی بهداشت محیط وزارت بهداشت، ضمن توصیه به استفاده از افراد متخصص و حرفه ای برای طبخ غذای نذری خاطرنشان کرد: تا جایی که امکان دارد افرادی که آشپز محسوب نمی شوند برای طبخ غذا ورود نکنند. همچنین ضرورت دارد از سیستم های رستورانی برای طبخ، استفاده  شود زیرا این افراد ضمن رعایت بهداشت غذا از شیوه های طبخ غذا نیز اطلاع دارند.
وی ادامه داد: در سیستم های رستورانی، افراد اغلب با انجام چکاب های لازم  کارت بهداشت دریافت کرده اند در نتیجه بیش از سایرین نسبت به شناسایی ظروف آگاه هستند.
فرهادی با اشاره به این که در پخش نذری از ظروف مسی نیز استفاده می شود و این ظروف بهترین گزینه برای استفاده از سوی هیئت های مذهبی است، اذعان کرد: در صورتی که اندود داخل این ظروف به خوبی کنترل شود، استفاده از آنها را بهترین گزینه ممکن می دانیم.
معاون فنی بهداشت محیط وزارت بهداشت با اشاره به سرکشی به هیئت های مذهبی و مساجد از ابتدای ماه محرم توسط کارشناسان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: همچنین آموزش های لازم همراه با این سرکشی ها به افراد ارائه می شود. رسانه ها نیز می توانند در اطلاع رسانی نسبت به انواع ظروف یک بار مصرف و چگونگی مصرف آنها موثر باشند.
فرهادی با تاکید بر این که تا کنون گزارشی مبنی بر تهیه ظروف یک بار مصرف گیاهی در کشور با استفاده از نخاله های کاغذ به دست مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نرسیده است، گفت: عمده ترین مشکل ظروف گیاهی این است که هزینه تولید بالاتری دارند. در نتیجه مردم به دلیل قیمت پایین تر ظروف پلیمری به سمت تهیه و استفاده از این ظروف می روند. از سوی دیگر کارخانه هایی که به تولید این ظروف در کشور دست می زنند کارخانه های خوبی هستند که تا کنون گزارشی در مورد آنها به دست ما نرسیده است.
معاون فنی بهداشت محیط وزارت بهداشت با تاکید بر این که این کارخانه ها با طی مسیر تولید پروانه ساخت خود را دریافت می کنند، گفت: در بازرسی هایی که از سوی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت صورت می گیرد در ابتدای امر ، پروانه کارخانه ای که در حال تولید این ظروف است، بررسی می شود.
وی با تاکید بر این که در مجموع ظروف آلمینیومی برای توزیع غذای نذری بهتر از ظروف یک بار مصرف حتی نوع گیاهی آن است، عنوان کرد: هیئت ها زمانی که برای تهیه ظروف یک بار مصرف مراجعه می کنند، در ابتدا باید به پروانه ساختی که وزارت بهداشت به آنها داده است توجه کنند، سپس به جنس این ظروف و سپس غذایی که در آن توزیع می شود. لذا برای استفاده از ظروف یک بار مصرف، نمی توان یک حکم واحد صادر کرد و گفت استفاده از این ظروف سرطان زا است بلکه باید به این سه مورد توجه کرد.
فرهادی با بیان اینکه مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تولید ظروف یک بار مصرف، فاقد پروانه به شدت مقابله می کند، خاطرنشان کرد: بدین معنی که این ظروف را جمع آوری کرده و پس از اثبات آلوده بودن آنها با کار آزمایشگاهی به امحاء آنها می پردازیم. در صورتی که کارگاه تولید کننده این ظروف غیرمجاز باشد آن را به دستگاه قضایی معرفی و آن را پلمپ می کنیم.
وی با بیان این که در ایام ماه محرم با مردم به شیوه حقوقی و قضائی برخورد نمی کنیم، ادامه داد: عمده اقدامات ما در این ایام مشاوره است و در صورتی که خطری سلامت مردم را تهدید کند، مداخله نیز می کنیم. به طور مشخص در صورتی که وارد یک مسجد می شویم و در آن شاهد استفاده از ظروف نامناسب هستیم و حتی اگر تشخیص دهیم غذا دارای مشکل است از توزیع آن نذر جلوگیری می کنیم. البته امسال تا کنون گزارشی دریافت نکرده ایم اما سال گذشته مواردی از معدوم کردن غذا داشته ایم.
 معاون فنی بهداشت محیط وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف یا دارا بودن هر نوع شکایت، موارد را به شماره ۱۴۹۰ اطلاع دهند تا جهت رسیدگی اقدام شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار