کد خبر: ۵۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
هزینه گزاف، حقوق های اندک
تجارت آنلاین: دوران زندگی انسان از بدو تولد تا مرگ به بخشهای گوناگونی تقسیم می شود،‌ اما ابتدا و انتهای این دوران شباهتهایی با هم دارد به نوعی که انسان تولد خود را با ناتوانی مطلق شروع می کند و به مرور به توانمندی می رسد تا در جوانی به شکوفایی می ر سد.
بازنشستگی؛ دوران شرمندگی
مهدی سرمست: دوران زندگی انسان از بدو تولد تا مرگ به بخشهای گوناگونی تقسیم می شود،‌ اما ابتدا و انتهای این دوران شباهتهایی با هم دارد به نوعی که انسان تولد خود را با ناتوانی مطلق شروع می کند و به مرور به توانمندی می رسد تا در جوانی به شکوفایی می ر سد. البته انسان از نظر فکری دایم رو به رشد است و توانایی و ناتوانی جسمی تابع دوران زندگی می شود. با این وصف از آنجا که انسان پس از گذشت سالها توانایی خود را از دست می دهد، به فکر ایجاد راهکاری افتاد تا این معضل را سامان دهد. به همین دلیل بخشی از درآمد زندگی خود را در قالب صندوقهای بازنشستگی پس انداز کرد تا هنگامی که توان کسب درآمد ندارد، با مستمری که از آن صندوق می گیرد، امرار معاش کند. اما بازنشستگی در کشور ما با بازنشستگی در دیگر نقاط جهان تفاوتهای فاحشی دارد. بازنشستگان در اروپا و آمریکا به اندازه ای مستمری دریافت می کنند که می توانند زندگی مرفهی داشته باشند و حتی امکان این را دارند که در قالب توریست به کشورهای دیگر سفر کنند، در حالی که بیشتر بازنشستگان کشور ما حتی به اندازه ای مستمری نمی گیرند که هزینه های زندگی روزمره خود را تامین کنند. بازنشستگان ایرانی بهترین کاری که در ایام بازنشستگی انجام می دهند، رفتن به پارکها و کشتن ایام فراغت است و در حالت دیگر خرید خانه می تواند سرگرمی دیگرشان باشد. اما از آنجا که عادت کرده ایم مناسبت تعیین کنیم و روز یا هفته خاصی را به گروهها اختصاص دهیم، روزی را هم به نام تکریم بازنشستگان نامگذاری کرده ایم تا بگوییم قشری هم به نام بازنشسته در کشور داریم.

*قدردانی را فراموش نکنید
در این رابطه یک عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر شهر تهران با یادآوری اینکه 25 ذی حجه روز تکریم بازنشستگان نامگذاری شده است گفت: بازنشستگان یکی از اقشاری هستند که به یاد مسوولان نمی مانند و تاکنون ندیده ایم که از این قشر زحمت کش تقدیری درخور شان بشود.میرمنصور موسوی با تاکید بر اینکه احترام به بزرگترها همواره از سوی سخنرانان و بزرگان دین مورد تاکید قرار گرفته اما از سوی مسوولان به درستی اجرایی نشده است گفت: قرار نیست مسوولان حرفهایی بزنند که خودشان به آن اعتقاد ندارند.وی با اعلام اینکه بازنشستگان زیر مجموعه بخشهای بسیاری هستند گفت: عده ای از بازنشستگان تابع قوانین استخدام کشوری و لشگری می شوند که به اشکال گوناگون مورد حمایت دولت قرار دارند.موسوی بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی را محروم ترین قشر بازنشستگان دانست و گفت: بازنشستگان تامین اجتماعی از سوی هیچ دستگاهی حمایت نمی شوند و تنها دستگاهی که از حدود چهار میلیون بازنشسته حمایت میکند، سازمان تامین اجتماعی است.وی با اشاره به اینکه هرگاه از سازمان درخواست کرده ایم خدمات ویژه ای به بازنشستگان بدهد، مشکلات مالی را مانع ارایه خدمات ویژه دانسته اند گفت: متاسفانه دولت 130 هزار میلیارد تومان به سازمان بدهکار است وهمین امر باعث شده تا تامین اجتماعی هنگام ارایه خدمات به بازنشستگان با مشکل رو به روشود.عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با تاکید بر اینکه لازم نیست سازمان یک باره هزینه های کلانی صرف تکریم بازنشستگان به عمل آورد گفت: سازمان تامین اجتماعی می تواند به بهانه های گوناگون از بازنشستگان تقدیر کند تا این قشر از جامعه مطمعن باشند که از سوی یک دستگاه تقدیر می شوند و فراموش نشده اند.وی با اشاره به اینکه مناسبتهای فراوانی برای تکریم از بازنشستگان وجود دارد گفت: بهترین بهانه حداقل بگیری است. بدین معنا که سازمان می تواند برای آن دسته از بازنشستگانی که حداقل بگیر هستند و از نظر معیشت مشکل دارند، هدایای ویژه ای در نظر بگیرد.وی با اشاره به اینکه امروزه بانکها و بیمه ها در سالروز تولد صاحبان حساب یا بیمه شدگان، پیامک تبریک می فرستند گفت: امپراتورهای تلفن همراه نیز در سالروز تولد دارندگان سیم کارت، یک روز مکالمه رایگان برای آنها می فرستند و این رفتارها بسیار تاثیرگذار است.وی بازنشستگان را پشتوانه ای قوی برای سازمان تامین اجتماعی دانست وگفت: سازمان باید بداند که نقطه امید بازنشستگان است و هرگاه که نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد، می تواند روی قشر بازنشسته حساب کند.موسوی با تاکید بر اینکه بازنشستگان برای گرفتن هر امتیازی چشم امید به سازمان دارند گفت: بازنشستگان می دانند که اگر مشکلی برای سازمان پیش بیاید، حقوق و مزایای آنان قطع می شود. بنابر این نهایت سعی خود را برای حفظ کیان تامین اجتماعی به عمل می آورند.عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با تاکید بر اینکه بازنشستگان افراد قدرشناسی هستند گفت: اگر سازمان دنبال قدردانی از بازنشستگان باشد، این رفتارها هرگز برای بازنشستگان فراموش نمی شود.

*بازنشستگان چه می گویند
در این رابطه خانم "فاطمه غ" یک بازنشسته تامین اجتماعی می گوید: برای آنکه احتمال می دادم در سنین بالا با مشکل رو به رو شوم، در شرایط سخت کارگاه مدت 25 سال تحمل کردم تا بازنشسته شدم، اما امروزه با مشکلات بسیاری رو به رو هستم. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حداقل حقوق را می گیرد گفت: با حقوق ماهی یک میلیون تومان، سرپرستی پسرم و سه فرزندش را برعهده دارم. پسرم دچار حادثه کار شده و دست راستش از بین رفته و چون درآمدی ندارد، همسرش از او جدا شد و سه فرزندش را رها کرد. این خانم بازنشسته با اعلام اینکه نوه بزرگش دیپلم گرفته و بیکار است می گوید: دو نوه دیگرم نیز تحصیل می کنند که هزینه زندگی آنها را نیز می پردازم و اکنون که در آستانه آغاز سال تحصیلی قرار داریم، برای تهیه کتاب و نوشت افزار آغاز سال نگران هستم. این بازنشسته تامین اجتماعی با اشاره به اینکه یخچال خانه اش از کار افتاده و ناچار شده یخچالی را به صورت اقساط تهیه کند گفت: ماهی 400 هزار تومان بابت اقساط می پردازم و نمی دانم با ماهی حدود 700 هزار تومان چگونه زندگی ام را ادامه دهم.
"پرویز الف" یکی دیگر از بازنشستگان است که نسبت به مشکلات انتقاد می کند و می گوید: بیش از 35 سال کار کردم تا بازنشسته شدم و گمان می کردم که باقیمانده عمرم را در آرامش سپری خواهم کرد، اما می بینم که تازه مشکلات شروع شده است. وی که پسر بزرگش به دلیل بیماری آلزایمر توانایی زندگی معمولی را از دست داده است می گوید: ما که به دلیل کهولت سن امکان این را نداریم که فرزندمان را نگهداری کنیم، اما چون توان مالی لازم را نداریم، با هزار مشکل زندگی می کنیم. وی با اشاره به اینکه ماهیانه یک میلیون و 600 هزار تومان بابت داروهای پسرش می پردازد گفت: دولت هیچ کمکی از این بابت نمی کند و مشکلات بسیاری گریبانگیر ما شده است. وی با اعلام اینکه پسرش حداقل بگیر از کارافتاده است می گوید: حدود دو میلیون تومان حقوق می گیرم که بخشی از آن را بابت هزینه های زندگی پسر و اعضای خانواده اش هزینه می کنم و به جرات می گویم که معنای تفریح و آسایش را نمی فهمم.
یکی دیگر از بازنشستگان که به عنوان آبدارچی در یک اداره کار می کند می گوید: بعد از سالها که زحمت کشیدم تازه به جایی رسیده ام که باید زیر پای یک جوان را در اداره جارو بکشم یا به خرده فرمایشهای آنان گوش بدهم. "رضا د" حاضر نمی شود که نام کامل وی را منتشر کنیم و می گوید: با چه افتخاری به نزدیکانم بگویم پس از 30 سال کار کردن، تازه باید جلوی دیگران چای بگذارم. این بازنشسته با ابراز تاسف از اینکه برخی از جوانان این دوره معنای بزرگتر وکوچکتر را نمی فهمند می گوید: این قیبل جوانان با چنان غرور ابلهانه ای مرا صدا می زنند که گویا شخص مهمی هستند. وی با تاکید بر اینکه بارها از خداوند آرزوی مرگ کرده است می گوید: اگر شرمندگی زن و فرزند نبود، با همان حقوق ناچیز سر می کردم اما چه کنم که ترجیح می دهم نزد بیگانگان شرمنده شوم اما مقابل اعضای خانواده ام سربلند باشم. وی با اعلام اینکه دو پسر و دو دختر دارد می گوید: ایکاش که اینها ازدواج نکرده بودند و در خانه بودند. هر کدام از اینها که ازدواج کرده اند با دو بچه برگشته اند و آخر هفته که به خانه ما می آیند، عرق شرم می ریزم. این بازنشسته با اعلام اینکه در گذشته آرزو داشتیم آخر هفته شود تا به بهانه ای سله رحم داشته باشیم می گوید: اکنون دلم می خواهد هرگز آخر هفته نشود زیرا فرزندانم به همراه همسر و فرزندانشان به خانه ما می آیند و باعث افسردگی من می شوند. این بازنشسته با تاکید بر اینکه دلم می خواهد فرزندانم به خانه ما نیایند می گوید: آخر هفته بهانه ای می آورم تا در خانه نباشم یا به خانه دیگران می روم که فرزندانم به خانه ما نیایند. وی می افزاید: بارها فرزندانم متوجه شده اند و از این کار گلایه کرده اند که اگر می خواهید روی ما را نبینید، به صراحت بگویید چرا خودتان را از خانه آواره می کنید.

*بازنشستگی دوران آغاز افسردگی است
در این رابطه یک عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر شهر تهران با اشاره به مطالعات جهانی در مورد بازنشستگان گفت: مراکز جهانی به وضعیت بازنشستگان اهمیت می دهند و دایم شرایط زندگی آنان را بررسی می کنند این در حالی است که در کشورمان توجهی به بازنشستگان نمی شود و برای بهبود زندگی بازنشستگان اهمیتی قایل نیستند.
برزو روحبخش افزود: ﻣﻮﺳﺴﻪ ﭘﻮﻝ ﻣﻠﯽ در مورد زندگی بازنشستگان مطالعات گسترده ای انجام داده و زندگی بازنشستگان را تحلیل کرده است و به این نتیجه رسیده که ﺷﺎﺩﺗﺮﯾﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎﺯﻧﺸﺴﺘﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺪﻫﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺪﻫﯽ ﺷﺎﻥ ﺻﺎﻑ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.وی با تاکید بر اینکه بدهی مالی بدترین معضل برای مردم است گفت: امروزه کمتر بازنشسته ای را سراغ داریم که بدهی نداشته باشد یا برای رفع مشکلاتش از بانکها وام نگرفته باشد.
وی با ابراز تاسف از وضعیت حقوق بازنشستگان گفت: امروزه 60 درصد بازنشستگان حداقل بگیر هستند و هزینه های روزمره خودشان را به سختی تامین می کنند. بنابر این اگر خدای ناکرده بیماری سختی گریبانگیرشان شود یا برای ازدواج دختر و پسرشان بخواهند کمک مالی کنند، ناچار می شوند وام بگیرند که باقیمانده عمرشان را باید قسط این وام را بپردازند.روحبخش با اعلام اینکه کارگران درآمدی ندارند که بتوانند خانه بخرند گفت: اگر هم کارگری خانه ای بخرد، باید وام کلانی بگیرد و ناچار خواهد بود تا پایان عمر قسط آن وام را بپردازد. بنابر این بازنشستگان باید بابت خانه ای که در دوران کارگری خریده اند، بخشی از مستمریشان را بپردازند.
وی با تاکید بر اینکه اگر وضعیت بازنشستگان را بررسی کنیم، بیشتر آنان افسردگی دارند گفت: وقتی یک انسان به مرز بازنشستگی می رسد، یعنی فرزندانش ازدواج کرده اند و پدربزرگ هم شده است. بنابر این عروس و داماد و نوه دارد که نمی خواهد در مقابل آنها سرش را پایین بیندازد. اما در واقع ناچار هستند سرشکسته باشند زیرا درآمدی ندارند که بتوانند خواسته های جزیی وابستگان جدیدشان را برآورده کنند.عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر شهر تهران با اشاره به اینکه بارها شاهد بوده ایم که بازنشستگان به بهانه های گوناگون مانع شده اند که فرزندانشان به خانه هایشان بیایند گفت: در گذشته فرزندان خانواده در آخر هفته به خانه بزرگترها می رفتند، اما امروزه از یک سو هزینه زندگی بالا رفته و از سوی دیگر حقوق بازنشستگی به اندازه ای ناچیز است که فقط می تواند پاسخگوی هزینه های جاری بازنشستگان باشد و امکان برگزاری میهمانی آخر هفته را نمی دهد. بنابر این بازنشستگان سعی می کنند برای آنکه شرمنده فرزندانشان نشوند، بهانه بیاورند و از آمدن فرزندانشان جلوگیری کنند.
وی با تاکید بر اینکه اگر روزی وضعیت روحی روانی بازنشستگان ایران را مطالعه کنند، به هیچ وجه مناسب نخواهد بود گفت: هنگامی که مطالعه صورت می گیرد، برای حل مشکلات است. اما در ایران اهمیتی برای بازنشستگان قایل نیستند به همین دلیل است که در مورد زندگی آنان مطالعه نمی کنند.روحبخش با اعلام اینکه سازمان تامین اجتماعی مسوول تامین شرایط زندگی بازنشستگان است گفت: امروزه تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان مشکل داریم و شاهد بودیم که یک ماه پرداختها را عقب انداخت. آیا با وجود این همه مشکلات می توانیم انتظار داشته باشیم که سازمان تامین اجتماعی برای روانشناسی وضعیت بازنشستگان هزینه کند؟
وی افزود: مهمتر اینکه اگر سازمان تامین اجتماعی چنین مطالعه ای را انجام داد، باید به سرعت برای رفع مشکلات بازنشستگان اقدام کند در حالی که امکان تامین نقدینگی آن را ندارد.عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر شهر تهران با اشاره به بدهی 130 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: مشکلات تامین اجتماعی ناشی از کم لطفی دولت است.
وی با تاکید بر اینکه درخواست ارایه کمک به بازنشستگان با پاسخ سرد سازمان تامین اجتماعی رو به رو می شود گفت: تشکلهای بازنشستگی نیز می دانند که سازمان تامین اجتماعی با مشکل مالی رو به رو است و بهترین راهکار آن است که از سازمان حمایت کنیم تا مطالباتش را از دولت بگیرد.روحبخش با اشاره به اینکه در تمامی جهان برای بازنشستگان احترام و شرایط ویژه قایل هستند گفت: بازنشستگان در دیگر نقاط جهان به سفرهای توریستی می روند و در کشورشان نیز امکانات ویژه دارند. در حالی که بازنشسته ایرانی برای رفتن به سفر داخلی با مشکل رو به رو می شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از بازنشستگان آرزوی سفر به مشهد مقدس و زیارت بارگاه امام هشتم شیعیان را دارند گفت: از هنگامی که طرح کرامت رضوی اجرایی میشود، بسیاری از بازنشستگان به آروزی خود رسیده اند و حداقل اینکه مرقد امام هشتم را زیارت کرده اند.عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر شهر تهران ابراز امیدواری کرد که روزی فرا برسد که بازنشستگان ایران نیز بتوانند بدون کاستی، دوران پایان زندگی شان را با آرامش خاطر به سر بیاورند.


نام:
ایمیل:
* نظر: