کد خبر: ۵۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن نقش تسهیلات بانکی خرید مسکن در ورود بازار معاملات ملک به فاز رونق را تشریح کرد.
محمد حسن مرادی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، گفت: اگر چه این روزها عمده تحلیل‌ها در بازار مسکن مربوط به نحوه اثرگذاری کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بر بازار مسکن است اما مهمترین عامل اثرگذار در رونق بخشی به بازار معاملات ملک در شرایط فعلی اثر تسهیلات بانکی خرید مسکن بر این بازار است.
وی توضیح داد: اقدام اخیر بانک مرکزی در راستای ابلاغ مصوبه جدید برای رعایت نرخ مصوب پرداخت سود به سپرده‌های بانکی به بانک‌های دولتی و خصوصی هر چند می‌تواند بر سایر بازارهای اقتصادی اثرگذار باشد اما این تاثیر در شرایط فعلی بر بازراهای مختلف از جمله بازار مسکن متفاوت خواهد بود.
مرادی ادامه داد: به این معنا که اگر چه هر گونه تغییر در نرخ سود سپرده‌های بانکی آن هم در زمان فعلی از مهمترین عوامل ایجاد تغییر و نوسان در سایر بازارهای رقیب از جمله بازار ارز، طلا، سکه، مسکن، بازار سرمایه و ... است اما تاثیر این اقدام و تلاش بانک مرکزی برای واقعی کردن نرخ سود سپرده‌های بانکی متناسب با وضعیت اقتصاد کلان کشور، بر بازار مسکن نه تنها پررنگ تر نخواهد بود بلکه می‌توان از اثر نسبتا کمرنگ این اقدام بر بازار معاملات مسکن به خصوص در کوتاه مدت سخن گفت.
وی گفت:هم‌ اکنون بانک مرکزی با جدیت و قاطعیت به دنبال واقعی سازی نرخ سود سپرده‌های بانکی است و رفتار سلیقه ای بانک ها در اعمال نرخ سود دلخواه برای سپرده های بانکی و رقابت با یکدیگر برای پرداخت سود بیشتر و در نتیجه جذب سپرده بیشتر با این تصمیم تداوم نخواهد داشت.
مرادی با بیان اینکه بانک مرکزی با این اقدام مصمم به تعدیل و واقعی سازی نرخ سود سپرده‌های بانکی و در نتیجه ایجاد تعادل میان شرایط اقتصاد کلان و نرخ بهره در بازار پول است، افزود: اینکه بعد از واقعی شدن نرخ سود سپرده‌های بانکی به طور قطع بخشی از سرمایه‌های انباشته شده در بانک‌ها وارد بازار معاملات خرید واحدهای مسکونی می شود،قابل انکار نیست؛ آنچه مسلم است اینکه این حجم از ورود سرمایه که انتظار می رود تحت تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به بازار مسکن ورود کند، به طور طبیعی اثرات محرکی در افزایش حجم معاملات و نوسانات قیمت مسکن نخواهد داشت.
مرادی افزود: با توجه به وضعیت فعلی بازار مسکن به لحاظ عوامل و متغیرهای درونی و بیرونی اثرگذاری بر حجم معاملات رفتار متعاملین در این بازار و همچنین حجم سپرده‌ هایی که تحت تاثیر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از بانک ها خارج می شود و همین طور وضعیت جذب کنندگی بازار مسکن نسبت به سایر بازارهای رقیب، نمی توان انتظار تورم شدید در بخش مسکن ناشی از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را مطرح کرد.
مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد: در واقع جهش قیمت مسکن در نتیجه ورود حجم قابل توجهی از سپرده‌های بانکی به بازار مسکن و بروز رونق مشابه رونق سال های 91 و 92 و یا سال های میانه دهه 80، به واسطه جابه جایی پول از بانک ها به بازار مسکن اساسا در مقطع زمانی فعلی بعید است.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی تنها عامل بسیار مهم در ایجاد رونق بازار مسکن، تقویت قدرت خرید متقاضیان مصرفی به واسطه پرداخت تسهیلات بانکی با سقف، نرخ سود ومدت زمان بازپرداخت مناسب است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر عمده ترین مانع در مسیر رونق بازار مسکن مشکلات مالی و ضعف قدرت خرید خانوارهای متقاضی خرید مسکن است. اگر چه طی دو سال اخیر تحت تاثیر افزایش سقف تسهیلات خرید برای خانه اولی‌ها و سایر متقاضیان مصرفی، حجم معاملات مسکن نیز افزایش یافته است اما مهمترین و موثرین عامل رونق بازار مسکن در شرایط فعلی استفاده از تسهیلات خرید مسکن است.
مرادی گفت: با توجه به وضعیت سایر بازارهای اقتصادی رقیب، به نظر نمی رسد حجم قابل توجهی از سپرده‌های بانکی از طرف بازار مسکن در کوتاه مدت جذب شود هر چند بخشی از این سپرده ها قطعا وارد بازار مسکن خواهد شد. اما این میزان به حدی نخواهد 
بود که منجر به تحولات فاحش قیمتی و بروز رونق هیجانی در بازار مسکن شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: