کد خبر: ۵۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
طرح پژوهشی با عنوان «تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه تبصره 1 ماده 18 قانون جدید بیمه شخص ثالث (امکان صدور بیمه‌نامه شخص ثالث بر اساس ویژگی‌های راننده)» و در راستای تهیه یکی از آیین‌نامه‌های اجرایی قانون جدید شخص ثالث، توسط گروه پژوهشي اموال و مسئولیت پژوهشکده بیمه انجام شد.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه در این پژوهش قوانین مرتبط با بیمه اتومبیل در سایر کشورها بررسی و 22 محور از جمله ویژگی‌های راننده اصلی و سایر رانندگان مجاز، سوابق رانندگی و بیمه‌ای کلیه رانندگان اصلی و مجاز، پس از اعمال نظرات خبرگان صنعت شناسایی شد.
همچنین به منظور بومی‌سازی محورهای شناسایی‌شده، پرسشنامه‌ای با 22 محور توسط مدیران بیمه اتومبیل و IT در شرکت‌های بیمه تکمیل شد که نتایج حاصل از تحلیل این پرسشنامه‌ها حاکی از تایید تمامی فرضیات، به جز یک مورد از آنها است.
از طرف دیگر محورهایی با موضوع ویژگی‌های راننده (و سایر رانندگان مجاز)، ویژگی‌های خودرو و کاربری آن، برای درج در آیین‌نامه تبصره 1 ماده 18 مورد تایید قرار گرفتند.
در ادامه نیز با هدف دستیابی به ریز عوامل موثر در تعیین حق بیمه شخص ثالث ، با استفاده از تجارب 21 كشور و همچنین بررسی متغیرهای موثر در مدل های آماری رایج در محاسبه حق بیمه شخص ثالث در دنیا بر اساس ویژگی‌های راننده، خودرو و کاربری آن به ترتیب 22، 22 و 8 متغیر شناسایی و با استفاده از دو روش بومی‌سازی شدند.
در روش اول، توجه به عوامل فرهنگی و اجتماعی در کشور، توجه به موضوعیت داشتن متغیر، توجه به امکان دسترسی داشتن به اطلاعات متغیر، توجه به تعداد کشورهایی که این متغیر به عنوان عامل اثرگذار در حق بیمه شخص ثالث شناخته شده و اینکه این عامل به چه میزان تاثیرگذار است مورد نظر بوده است و در نهایت بر مبنای پالایش متغیرها به روش فوق؛ بر اساس ویژگی‌های راننده، خودرو و کاربری به ترتیب 16، 17 و 6 متغیر شناسایی شد.
در روش دوم نیز پرسشنامه‌ای بر مبنای متغیرهای پالایش‌شده در مرحله قبل طراحی و نظرات خبرگان بیمه‌های اتومبیل در خصوص لحاظ یا عدم لحاظ متغیرها در محاسبات حق بیمه شخص ثالث اخذ شد و نهایتاً بر اساس ویژگی‌های راننده، خودرو و کاربری به ترتیب 10، 10 و 6 متغیر شناسایی شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: