کد خبر: ۵۰۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
معاون وزیر نفت عنوان کرد؛
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ایجاد ثبات و تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را از محورهای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی عنوان کرد.
به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از نیپنا، مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی  دوشنبه ( ۲۷ شهریور ماه) در آستانه برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح ویژگی ها و جزییات این رویداد بزرگ نمایشگاهی پرداخت.

شاهدایی با بیان این که امسال ۶۰۰ شرکت داخلی و ۵۲۴ شرکت خارجی در نمایشگاه ایران پلاست حضور دارند گفت: این نمایشگاه یکی از مهمترین رویدادهای بزرگ محصولات پلیمری در جهان و آسیا است و فرصت اقتصادی متعددی برای صنعتگران عرصه پلیمر ایجاد می کند و پس از برجام رشد حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ۱۰۰ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: شعار این دوره ازنمایشگاه بهبود فضای کسب و کار درمیان صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلاستیک کشور است و هدف اصلی آن بهره برداری از فرصت طلایی پسابرجام و توسعه صادرات کالا و خدمات، تنوع بازار، جذب سرمایه گذاری های خارجی و انتقال فناوری های پیشرفته و ازهمه مهمتر افزایش سهم اشتغال زایی درصنعت پتروشیمی با تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت درامور پتروشیمی چشم انداز این صنعت را کسب مقام اول منطقه از نظر ارزش محصولات دانست و گفت: تحقق این امر از طریق تکمیل زنجیره ارزش و توجه ویژه به صنایع پایین دست پتروشیمی امکان پذیر خواهد بود و یکی از مسیرهای اصلی جلوگیری از خام فروشی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تکمیل زنجیره پلیمری و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر است.

افزایش ظرفیت تولید محصولات پلیمری

شاهدایی در ادامه در مورد آمارهای تولید محصولات پلیمری در جهان و ایران گفت:ظرفیت جهانی پلیمر ۳۹۰ میلیون تن در سال است که در این میزان بالاترین سهم به تولید پلی اتیلن با ظرفیت ۱۰۷ میلیون تن و بعد پلی پروپیلن با ۷۵ میلیون تن اختصاص دارد. با توجه به سیاست گذاری های صنعت پتروشیمی در گذشته، بیشترین تمرکز در راه اندازی واحدهای پایه و تولید پلی اتیلن بوده است و بر این اساس نیاز داریم تا در برنامه ریزی های آتی تولید پلی پروپیلن افزایش یابد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد : از ۳۰۴ میلیون تن تولید جهانی سهم تولید محصولات پلیمری در خاورمیانه ۱۰ درصد بوده است که از این مقدار ۲ درصد به ایران تعلق دارد همچنین ظرفیت کلی نصب شده در مجتمع ها ۸ میلیون و ۳۹۹ هزار تن است که در سال ۹۵ توانستیم ۶ میلیون و ۱۳۳ هزار تن تولید داشته باشیم و دربرنامه ریزی های سال جاری حدود یک میلیون تن افزایش تولید خواهیم داشت که از طریق افزایش راندمان در خود مجتمع ها و تامین میزان خوراک مورد نیاز مجتمع های پلی اتیلنی برنامه ریزی شده است.

شاهدایی در مورد میزان صادرات محصولات پلیمری کشور گفت: صادرات محصولات پلیمری ۳میلیون و۱۲۴ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار در سال ۹۵ بوده است و درسال جاری افرون بر تامین نیاز داخل کشور افزایش حدود ۴ میلیون تنی صادرات را خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: ظرفیت تولید پلیمرها درایران درسال ۹۵ حدود ۸ میلیون تن بوده است که ازاین مقدار ۶ میلیون تن تولید و بیش از نیمی از آن یعنی حدود ۳.۵ میلیون تن در داخل مصرف شده است و تلاش داریم تا در سال جاری ظرفیت تولید در داخل را یک میلیون تن افزایش دهیم و مصرف مواد پتروشیمی درصنایع پایین دستی در سال جاری به ۲۴ درصد افزایش دهیم.

وی افزود: پیش بینی می شود ظرفیت تولید پلیمرها در جهان تا سال ۲۰۲۵ به ۵۲۸میلیون تن برسد که از این میزان سهم ایران در ۱۰ سال آینده ۲۱ میلیون تن یعنی ۴.۱ درصد خواهد بود.

شاهدایی در مورد طرح های در دست اجرا در زمینه محصولات پلیمری گفت: در حال حاضر ۲۱ واحد پلیمری در دست اجرا است که این میزان منهای واحدهایی است که به صورت GTP، GTO و... یعنی تولید مواد پایه از خوراک گاز طبیعی تا تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات پایین دست پتروشیمی است.

وی ادامه داد: سال آینده شاهد راه اندازی بسیاری از طرح های در دست اجرا خواهیم بود و پی وی سی همدان در پتروشیمی هگمتانه، پلی اتیلن سنگین در پتروشیمی میاندوآب، پلی اتیلن سنگین در پتروشیمی دهدشت و ESBR در شرکت شیمیایی صدف و توسعه پلیمر پاد جم از جمله طرح هایی هستند که رشد فیزیکی بالایی داشته و انتظار می رود درسال آینده به بهره برداری برسد.

محورهای توسعه صنایع تکمیلی

معاون وزیر نفت درامور پتروشیمی در مورد محورهای توسعه صنایع تکمیلی گفت: ایجاد ثبات و تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، پیگیری عقد قراردادهای بلندمدت تامین خوراک، افزایش توان خرید صنایع پایین دستی با کمک به تامین منابع مالی و فروش اعتباری، طراحی فرصت های جدید سرمایه گذاری خارجی، کمک به توسعه بازارهای داخلی و صادراتی محصولات پایین دستی، پیگیری تولید گریدهای جدید و افزایش تولید گریدهای خاص مورد نیاز کشور، افزایش ۲۴ درصدی مصرف مواد پتروشیمی در صنایع پایین دستی در سال ۹۶ از عمده ترین محورهای توسعه در این صنعت است و نمایشگاه ایران پلاست زمینه ای برای رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و بازاریابی جهانی به شمار می رود و بزرگترین رویداد در حوزه صنایع پلیمر خاورمیانه است.

یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست از ۲ مهر تا ۵ مهر در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: