کد خبر: ۵۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸
رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان:
رهبر معظم انقلاب اسلامي‌ با اشاره به سخنان رئيس جمهور آمريکا در مجمع عمومي‌سازمان ملل تأکيد کردند: اين سخنان ناشي از قدرت نبود، بلکه ناشي از عصبانيت، درماندگي و سبک مغزي است.
نخبگان آمريکا از داشتن چنين رئيس‌جمهوري احساس شرم مي‌کنند
رهبر معظم انقلاب اسلامي‌با اشاره به سخنان رئيس جمهور آمريکا در مجمع عمومي‌سازمان ملل تأکيد کردند: اين سخنان ناشي از قدرت نبود، بلکه ناشي از عصبانيت، درماندگي و سبک مغزي است.
حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌ در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان، با اشاره به جايگاه بي نظير و استثنايي اين مجلس در نظام اسلامي، وظيفه‌اي مهم را از مجلس خبرگان درخواست کردند و گفتند: اين مجلس بايد با تشکيل يک هيأت انديشه ورز که داراي نگاه کلان و راهبردي و عميق باشد، به بررسي چگونگي حرکت انقلاب اسلامي‌در ۳۸ سال گذشته به سمت اهداف اصلي خود و پيشرفتها، توقف‌ها و احياناً پسرفت‌ها در اين مسير بپردازد و براساس جمع بندي خود از دستگاههاي مختلف مطالبه‌گري کند.
رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين با اشاره به سخنان سخيف، زشت، ابلهانه، آشفته و سراسر غيرواقعي رئيس جمهور امريکا در مجمع عمومي‌سازمان ملل تأکيد کردند: اين سخنان ناشي از قدرت نبود، بلکه ناشي از عصبانيت، درماندگي و سبک مغزي است زيرا امريکايي‌ها از اينکه نقشه‌هاي چندين ساله آنها در منطقه غرب آسيا، با حضور مؤثر جمهوري اسلامي‌ايران، نقش بر آب شده است، به شدت ناراحت و عصباني هستند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي، مجلس خبرگان را مجلسي استثنايي و بي‌نظير از لحاظ ترکيب، کارکرد و وظايف خواندند و افزودند: اين مجلس در کنار وظايف کنوني آن، بايد يک نگاه و ارزيابي کلان و راهبردي به مسير و حرکت انقلاب اسلامي‌داشته باشد.

رهبر انقلاب اسلامي‌در بيان اين وظيفه و سازوکار اجراي آن، خاطرنشان کردند: قواي سه‌گانه مأمور اداره کشور هستند و بايد کشور را انقلابي اداره کنند اما مجلس خبرگان بايد با تشکيل يک هيئت انديشه‌ورز، ميزان پيشرفت‌ها يا پسرفت‌ها را در مسير حرکت به سمت اهداف انقلاب، ارزيابي، و بر اساس آن از دستگاههاي مسئول، مطالبه کند.

ايشان سپس با بيان چند نمونه، به تبيين وظيفه مطالبه‌گري پرداختند و گفتند: يکي از عناوين انقلاب ما، «نه شرقي نه غربي» بود و امروز اگرچه قطب شرق وجود ندارد اما غرب يعني امريکا و دولت‌هاي اروپايي با قدرت و قوت وجود دارند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي افزودند: «نه غربي» يعني در سياست، مجذوب و ملحق و مطيع و تحت‌تأثير غرب نباشيم، در مسير خواست آنها نيفتيم و کشور و فرهنگ آن را از آميختگي با فرهنگ منحط غرب پالايش کنيم، و مجلس خبرگان بايد در اين خصوص ارزيابي و مطالبه‌گري کند.

ايشان، «اقتدار اقتصادي» را از ارکان اقتدار کشور خواندند و گفتند: از عناصر اصلي اقتدار اقتصادي، «قدرت پول ملي و قدرت خريد مردم» است، بنابراين اگر بر اثر بي‌مبالاتي و سياست‌هاي غلط، ارزش پول ملي روز بروز تنزل يافت و در اين زمينه عقب‌گرد و پسرفتي داشتيم، خبرگان بايد از دولت، مجلس و دستگاههاي مسئول، مطالبه‌گري کند.

مسئله «عدالت، مبارزه با فقر و تقسيم صحيح ثروت» سومين مسئله‌اي بود که رهبر انقلاب اسلامي‌از آن در زمره مسائل اصلي انقلاب و مسائلي که نيازمند ارزيابي و مطالبه‌گري خبرگان است، نام بردند و افزودند: عدالت و توزيع درست ثروت در کشور، مورد تأکيد اسلام و متفاوت با حرف‌هاي نادرست مارکسيستي است و بايد کشور را به نحوي اداره کرد که فاصله فقير و غني يا همان چيزي که امروز در دنيا بعنوان ضريب جيني مطرح است، کاهش يابد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي، «حفظ و حراست از روحيه و انگيزه‌هاي انقلابي» را شرط تدوام انقلاب اسلامي‌خواندند و گفتند: بدون روحيه انقلابي، زحمات و فداکاري‌ها و خون‌هايي که مردم در راه احياء اسلام دادند، از بين خواهد رفت و اگر حکومتي هم بر سر کار باشد، آن حکومت، جمهوري اسلامي‌نخواهد بود، بنابراين خبرگان بايد از ميزان انگيزه انقلابي در جامعه و عوامل مقابله با آن، ارزيابي داشته باشد و بر اساس آن، مطالبه کند.

ايشان تأکيدات مکرر خود بر کمک و حمايت از نيروهاي انقلابي و حزب‌اللهي را نوعي مطالبه‌گري بر اساس نگاه به حرکت انقلابي کشور دانستند و افزودند: البته مسلم است که در اين زمينه کشور پيشرفت داشته و به عقب نرفته است.

رهبر انقلاب اسلامي، مسئله «تدين مردم» را مسئله‌اي مهم برشمردند و با اشاره به تکرار اين حرف از سوي برخي افراد که «ما نمي‌خواهيم مردم را به زور به بهشت ببريم»، افزودند: اين تعبير، نادرست و مغالطه‌آميز است زيرا هيچ‌کس نمي‌خواهد مردم را به زور به بهشت ببرد اما بايد از راه و به شکل درست، مسير بهشت را به روي مردم باز، و آنها را به حرکت در آن مسير، تشويق کنيم.

ايشان افزودند: فلسفه ارسال پيامبران، هدايت مردم به بهشت و دور کردن آنان از جهنم بوده است، البته اين حرف هم که در اسلام هيچ اجباري وجود ندارد، حرف درستي نيست و حدود شرعي در برخي موارد وجود دارد.

حضر آيت الله خامنه‌اي در جمع‌بندي اين بخش از سخنانشان، خاطرنشان کردند: هيئت انديشه‌ورز مجلس خبرگان بايد موارد فوق و امثال آن را ارزيابي و بر اساس پيشرفت يا عقب‌گرد در خصوص هر يک از آنها از دستگاهها مطالبه کند و اين عناوين مهم را به گفتمان و مطالبه عمومي‌مردم تبديل کند، زيرا رسيدگي به اين مسائل در شأن مجلس خبرگان است.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در ادامه به برخي مسائل و مشکلات از جمله مشکلات اقتصادي اشاره کردند و گفتند: آحاد مردم و همچنين مسئولان کشور بدانند، حل مشکلات اعم از اقتصادي و فرهنگي، تنها به دست خودِ مردم و اتکاء به توان و ظرفيت‌هاي داخلي امکان‌پذير است و نه با اتکاء به بيگانه.

ايشان خاطرنشان کردند: اين موضوع بايد آن قدر در جامعه تکرار شود تا بصورت يک گفتمان رايج و قطعي درآيد زيرا کشور، جوانهاي پرانگيزه و افراد توانا و صاحب فکر و ايده و خلاقيت در بخشهاي مختلف توليدي و علمي‌و آموزشي دارد که بايد از آنان استفاده شود.

رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر اينکه بيگانه نمي‌تواند مشکلات کشور را حل کند، افزودند: من نمي‌گويم با دنيا قطع رابطه کنيم و از اول انقلاب تا کنون همواره بر ارتباطات گسترده با دنيا تأکيد داشته‌ام اما مي‌گويم «پاي قدرتمند خود را با عصاي بيگانه عوض نکنيد!»

حضرت آيت الله خامنه‌اي در خصوص موضوع اتکاء به بيگانه، به مذاکرات هسته‌اي اشاره کردند و گفتند: اشکالي که نسبت به مذاکرات هسته‌اي داشته و داريم و مکرر نيز در جلسات با مسئولان مطرح کرديم اين است که مذاکره اشکالي نداشت اما بايد در اين مذاکره مراقبت و دقت لازم انجام مي‌گرفت تا اينگونه نباشد که هر غلطي که طرف مقابل انجام بدهد، نقض برجام محسوب نشود اما هر اقدام ايران، نقض برجام محسوب شود.

رهبر انقلاب اسلامي‌گفتند: بايد با دنيا کار کنيم و الزامات آن را هم مي‌پذيريم اما نبايد به بيگانه چشم دوخت.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه در مقابل جمهوري اسلامي، جبهه‌اي از دشمنان وجود دارد، خاطرنشان کردند: نظام اسلامي‌به لطف خداوند، تاکنون به جبهه دشمن ضربه وارد کرده و آنها را عقب رانده است و در آينده نيز به همين صورت خواهد بود اما بايد بدانيم که در مقابلِ ما يک «نقطه» به عنوان دشمن قرار ندارد بلکه با يک «جبهه» مواجهيم.

ايشان يکي از دلايل اصلي عصبانيت بدخواهان ملت ايران را پيشرفت روزافزون نظام اسلامي‌در مسائل منطقه‌اي و جهاني دانستند و با اشاره به سخنان رئيس جمهور امريکا در مجمع عمومي‌سازمان ملل، گفتند: علتِ نطق ابلهانه و بسيار زشت و سخيف و با ادبيات گانگستري و کابويي و سراسر دروغ محض و با آشفتگي رئيس جمهور امريکا، عصبانيت و درماندگي و سبک مغزي آنها است.

رهبر انقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: سخنان رئيس جمهور امريکا، براي ملت امريکا افتخارآميز نبود و بايد نخبگان امريکا، از اين سخنان و داشتن چنين رئيس جمهوري احساس شرم کنند که اين احساس شرم را نيز بيان کرده‌اند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در خصوص عصبانيت مقامات امريکايي، گفتند: آمريکايي‌ها از سالها قبل براي منطقه غرب آسيا طراحي و نقشه داشتند و نام آن را هم «خاورميانه جديد» يا «خاورميانه بزرگ» گذاشته بودند و سه محور اصلي اين طراحي نيز عراق، سوريه و لبنان بودند اما در هر سه کشور با شکست مواجه شدند.

ايشان تأکيد کردند: براساس اين طراحي قرار بود، عراق با آن سابقه کهن تاريخي و تمدني و سوريه به عنوان کانون مقاومت و لبنان با جايگاه ويژه خود، تحت سلطه و نفوذ امريکا و رژيم صهيونيستي باشند.
رهبر انقلاب اسلامي‌گفتند: اما اکنون واقعيات منطقه به گونه‌اي ديگر است زيرا آنها نتوانستند در لبنان کاري از پيش ببرند، در عراق، درست بر عکس خواسته‌ي آنها محقق شده است و در سوريه به رغم جنايت‌هاي بي‌شمار امريکا و متحدانش و قتل عام مردم اين کشور و حمايت‌هاي گسترده از گروههاي تروريستي تکفيري، در حال حاضر داعش به پايان راه خود رسيده و گروههاي تکفيري همچون جبهه النصرة، منزوي شده‌اند.

ايشان افزودند: حضور و تأثير جمهوري اسلامي‌ايران موجب محقق نشدن طراحي‌ها و خواستهاي امريکا و رژيم صهيونيستي در منطقه شده است و همين، دليلِ عصبانيت آنهاست.

رهبر انقلاب اسلامي‌خاطرنشان کردند: برخي در تحليل‌هاي خود اشتباه نکنند زيرا مواضع امريکا به دليل قدرت و توانايي در مقابل ايران نيست بلکه کاملاً به دليل ضعف و شکست و عصبانيت اوست.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به حضور موفقيت آميز و عزتمندانه جمهوري اسلامي‌در مسائل منطقه و جهان، تأکيد کردند: بايد اين عزت را با عقل و تدبير و فکر درست، و همچنين با اشتباه نکردن در نحوه مراودات و تصميم گيريها و موضع گيريها، حفظ کرد.

ايشان با تأکيد بر اينکه اين عزت بواسطه مجاهدت مردم و جوانان و ريخته شدن خون شهدا به دست آمده است، گفتند: شهيد عزيز محسن حُججي يک نمونه بود و ما از اين نمونه‌ها در ميان جوانان بسيار داريم و خداوند متعال اين نمونه را به دلايلي در مقابل ديدگان برجسته کرد تا همه تسليم اين حقيقت شريف شوند که انگيزه انقلابي در ميان جوان، به فضل الهي روز به روز در حال افزايش است.

رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به درخواست‌هاي بي‌شمار جوانان از طريق نامه و پيغام‌، براي اجازه حضور در جبهه دفاع از حرم و مبارزه با دشمن، خاطرنشان کردند: اين، همان انگيزه‌هاي رو به افزايش انقلابي در ميان جوانان است و چنين انگيزه‌هايي در شرايطي که عوامل بازدارنده و وسوسه گر همچون فضاي مجازي وجود دارد، نشانگر معجزه و لطف الهي است.

رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين ماه محرم را ماه امام حسين عليه‌السلام و ماه همه ارزشهاي متبلور در وجود مقدس آن حضرت همچون جهاد، شهادت، اخلاص، وفا، گذشت، اهتمام به حفظ دين خدا و ايستادگي در مقابل قدرت‌هاي معارض دين خواندند.

ايشان تأکيد کردند: اين حادثه در طول زمان زنده‌تر شده و گراميداشت اين حماسه عظيم، هر سال نسبت به قبل، پرشورتر و گسترده‌تر است که همين موضوع دربردارنده پيام و معناي خاصي است و به فضل الهي اين جريان به رهبري امام حسين (ع)، در دنيا پيش خواهد رفت.

پيش از سخنان رهبر انقلاب، آيت‌الله جنتي رئيس مجلس خبرگان، مواضع انقلابي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌را را مايه دلگرمي‌مردم خواند و افزود: انقلابي بودن شرط موفقيت است و اگر انقلابي نباشيم، توفيقي حاصل نمي‌شود.

رئيس مجلس خبرگان با اشاره به فعاليت‌هاي علمي‌و تحقيقاتي مجلس خبرگان، از برگزاري همايش‌هايي براي طلاب و دانشگاهيان در نقاط مختلف کشور خبر داد و بر لزوم ساماندهي و پاسخگويي به شبهات مطرح شده در فضاي مجازي تأکيد کرد.

همچنين آيت‌الله‌هاشمي‌شاهرودي نايب رئيس مجلس خبرگان، گزارشي از مهمترين محورهاي مباحث مطرح شده در اجلاسيه و نطق‌هاي اعضاي خبرگان بيان کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار