کد خبر: ۵۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر در گفتگو با تجارت آنلاین پیش بینی کرد:
تجارت آنلاین: بازار طلا از اواخر مردادماه امسال رکورد پنج ساله‌ خود را شکست و با شیب افزایشی قیمت‌ همراه شد، به‌گونه‌ای که هر گرم طلای ۱۸ عیار در آخرین روز مرداد سال جاری حدود ۱۱۸ هزار تومان قیمت داشت که در روزهای ابتدایی شهریورماه به حدود ۱۲۱ هزار تومان رسید.
طلا روی مدار گرانی

سوگند السادات چاوشی: بازار طلا از اواخر مردادماه امسال رکورد پنج ساله‌ خود را شکست و با شیب افزایشی قیمت‌ همراه شد، به‌گونه‌ای که هر گرم طلای ۱۸ عیار در آخرین روز مرداد سال جاری حدود ۱۱۸ هزار تومان قیمت داشت که در روزهای ابتدایی شهریورماه به حدود ۱۲۱ هزار تومان رسید. در هفته اول شهریور‌ماه شیب صعودی افزایش قیمت ادامه یافت به طوری‌که هر گرم طلای ۱۸ عیار در نهم شهریورماه با قیمت بیش از ۱۲۳ هزار تومان فروخته شد. رکورد شکنی طلا در هفته‌ دوم و سوم شهریورماه ادامه یافت به گونه‌ای که هر گرم طلای ۱۸ عیار به بیش از ۱۲۶هزار تومان رسید، اما قیمت هر گرم طلای 18 عیار در هفته آخر شهریورماه به دلیل کاهش حجم تقاضا برای خرید در راستای بازگشایی مدارس و آغاز ماه محرم و صفر با روند کاهشی همراه شد و روز پنجشنبه ( 30 شهریور 06) حدود 120 هزار تومان خرید و فروش شد.افزایش قیمت سکه و طلا در بازار تهران در شهریور ماه سال جاری تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی رخ داد.

 

*دلایل کاهش ارزش دلار در بازار جهانی

براساس اطلاعات وزارت کار آمریکا درباره نرخ اشتغال، اقتصاد این کشور در ماه‌های گذشته تنها ۱۵۶ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که این رقم بسیار پایین‌تر از انتظارات اولیه بوده است، لذا پس از انتشار آمارهای اشتغال آمریکا، قیمت هر اونس طلا به بیش از ۱۳۳۴ دلار رسید که این بالاترین رقم از ماه نوامبر برای طلا بوده است. به عبارتی آمارهای ضعیف اشتغال و رشد نرخ دستمزد در آمریکا به نگرانی‌های قبلی درباره کاهش نرخ تورم این کشور افزود که این مساله تبدیل به عامل مهمی برای کاهش ارزش دلار در مقابل 6 ارز رقیب شد که کاهش ارزش دلار در بازار جهانی بر قیمت اونس جهانی طلا تاثیر معکوس گذاشت و قیمت جهانی طلا را افزایش داد.

 

*دلایل افزایش قیمت طلا در بازار داخلی

علاوه بر افزایش نرخ جهانی طلا به دلیل کاهش ارزش دلار در راستای تنش‌های کره شمالی و آزمایش موشکی این کشور و ارائه آمارهای شاخص اشتغال‌زایی در آمریکا، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و انتقال بخشی از نقدینگی به سمت بازار طلا و ارز باعث شد که قیمت سکه و طلا در بازار‌ آزاد تهران با روند افزایشی روبه‌رو شود. طبیعی است وقتی ارزش نرخ سود بانکی کاهش پیدا می‌کند، نقدینگی مردم در بانک‌ها‌ به سمت بازارهای موازی از جمله خرید دلار، طلا و سکه حرکت کند، اما این رفتار هیجانی سپرده‌گذاران برای خرید سکه و طلا تا مدتی ادامه خواهد داشت و به مرور زمان این روند کاهشی می‌شود و بازار روند طبیعی خود را طی خواهد کرد که این امر اتفاق افتاد و از روز‌ شنبه ( 25 شهریور 96) تا روز سه شنبه ( 28 شهریور 96) نرخ سکه و طلا در بازار تهران روند کاهشی داشت، اما روز چهارشنبه ( 29 شهریور 96) قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران به دلیل افزایش قیمت هر اونس طلا در راستای نطق آتشین دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل مجدد افزایش پیدا کرد.

 

*اظهارات ترامپ بازار طلا را متلاطم کرد

قیمت هر اونس طلا روز دوشنبه ( 27 شهریور 96) در پایین‌ترین سطح خود طی یک ماه اخیر به کمتر از 1304 دلار کاهش یافته بود که روز سه‌شنبه ( 28 شهریور 96) قیمت هر اونس طلا تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا با 0.2 درصد افزایش به بیش از 1309 دلار رسید.

عصر روز سه‌شنبه ( 28 شهریور 96) دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در مقابل اعضای سازمان ملل متحد در نیویورک، نطقی آتشین در خصوص برنامه موشکی کره‌شمالی و درمورد ایران و ونزوئلا ایراد کرد. به گفته رییس جمهور آمریکا، مرد موشکی (اشاره به کیم جونگ اون) در حال اجرای ماموریت خودکشی است و درصورتی که کره‌شمالی بخواهد در مقابل آمریکا یا هر یک از متحدان این کشور دست به اقدام نظامی بزند، آمریکا این کشور را کاملا نابود خواهد کرد. نطق ترامپ و تنش سیاسی بین کره شمالی و آمریکا تقاضا برای طلا را در بازارهای جهانی افزایش داد و قیمت طلا در پایان معاملات روز سه‌شنبه ( 28 شهریور 96) بازارهای جهانی متلاطم شد به طوری که در آخرین مبادلات روز سه‌شنبه( 28 شهریور 96)  بازارهای جهانی، طلا در همان قیمتی که باز شد بدون تغییر بسته شد، اما قیمت‌ها در این میان بسیار پر تلاطم بود به گونه‌ای که در پایان معاملات روز سه‌شنبه ( 28 شهریور 96) هر اونس طلا به ۱۳۰۹.۹۰ دلار رسید.

همچنین در جریان معاملات روز چهارشنبه ( 29 شهریور 96) بازار آزاد تهران، نرخ سکه تمام بهار آزادی که در طول هفته به سمت کاهش حرکت کرده بود به دلیل افزایش 5 دلاری هر اونس طلا، با روند افزایشی همراه شد. به‌طوری که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 6000 تومان افزایش به یک میلیون و 247 هزار تومان رسید. هر چند که نرخ جهانی طلا به دلیل نطق دونالد ترامپ در سازمان ملل افزایش پیدا کرد، اما نرخ سکه تمام بهار آزادی روز پنجشنبه( 30 شهریور 96) به دلیل آغاز ماه محرم و بازگشایی مدارس کاهش پیدا کرد و به یک میلیون و ۲۳۶ هزار تومان رسید.

 

*پیش‌بینی آینده قیمت اونس طلا

انتظار این وجود ندارد که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره بانکی را مجدد افزایش پیدا دهد، هرچند که پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا برنامه خود برای کاهش ترازنامه بزرگ اوراق قرضه را اعلام کند، اما هرگونه تصمیم غیرمنتظره فدرال رزرو آمریکا بر روی قیمت جهانی طلا تاثیر می‌گذارد، لذا تمرکز اصلی سرمایه‌گذاران بین‌المللی در شرایط کنونی بر روی نشست فدرال رزرو آمریکا و نوسانات شاخص دلار است.

درخصوص نوسانات شاخص دلار طی چند ماه اخیر، محمدحسین ادیب اقتصاددان و پژوهشگر ریسک، می‌گوید: شاخص دلار، ارزش دلار را در مقابل شش ارز يورو، پوند، فرانك سوئيس، ين ژاپن، دلار استراليا و دلار كانادا نشان می‌دهد، اين شاخص در چند ماهه اخير حدود ١٥ درصد در مقابل 6 ارز رقيب كاهش ارزش داشته است. قيمت اونس طلا در بازار جهانی نيز به دلار اعلام می‌شود و حدود ١٦ درصد از زمانی كه سقوط  ارزش دلار آغاز شده، افزايش قيمت داشته است. اگر كاهش ارزش دلار لحاظ شود در عمل قيمت طلا در بازار جهانی طی چند ماه اخير ثابت بوده است  به عبارتی افزايش ارزش هر اونس طلا در عمل كاهش ارزش دلار را خنثی كرده است. بدون شک در آينده قيمت هر اونس طلا در بازار جهانی نسبت به سقوط  ارزش دلار واكنش نشان خواهد داد که اين امر مهمترين عامل در پيش بينی قیمت طلاست.

 

*حرف‌های ترامپ کنتور ندارد!

همچنین در این زمینه عبادالله محمدولی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران در گفت و گو با «تجارت» می‌گوید: روال یک ساله گذشته نشان می‌دهد که شخصیت‌هایی همانند دونالد ترامپ با این نوع ادبیات صحبت می‌کنند، سخنان این اشخاص نمی‌تواند درحوزه سیاسی و اقتصادی دنیا تاثیرگذار باشد. به عبارتی اگر 10 سال پیش جنگ با کره شمالی از زبان یک رییس جمهور دیگر آمریکا بیان شده بود، شاید خیلی از معادلات اقتصادی و سیاسی دنیا را بهم می‌ریخت، اما به قول ما ایرانیان دیگر کسی برای صحبت‌های ترامپ تره هم خورد نمی‌کند و حرف زدن دوناد ترامپ به هیچ عنوان کنتور ندارد. ترامپ چند وقت پیش چین و روسیه را تهدید کرد و درحال حاضر هم با کره شمالی وارد تنش شده است که این روند نشان می‌دهد بدبین‌ترین و خوشبین‌ترین آد‌م‌ها هم به سیاست‌های آمریکا درخصوص جنگ با کره شمالی حساب باز نمی‌کنند. چند ماه پیش دولت ‌آمریکا بیش از 115 میلیارد دلار اسلحه به عربستان سعودی فروخت، لذا ترامپ تنها به دنبال این بود که تعدادی کشور عربی را به عنوان مشتریان خود در ابزار جنگی به کارخانه‌های اسلحه سازی آمریکا بکشاند تا از این طریق درآمدزایی کند.

 

*نبود تقاضا برای خرید  طلا

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در تشریح بازار طلای ایران، تصریح می‌کند: هرساله به دلیل ورود به ماه محرم و صفر حجم تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا می‌کند که این امر به دلیل همزمان شدن ماه محرم با بازگشایی مدارس شدت بیشتری پیدا کرده است. به طورکلی امسال نبود تقاضا در بازار برای طلا به دلیل همزمانی آغاز ماه محرم با ماه مهر افزایش بیشتری یافته است.

محمد ولی تاکیدمی‌کند: درحال حاضر قیمت اونس جهانی طلا نسبت به یک ماه گذشته حدود 25 تا 30 دلار افزایش پیدا کرده است که دلیل افزایش قیمت اونس طلا در سطح جهانی مربوط می‌شود به اتفاقاتی که طی یک ماه گذشته در مباحث سیاسی دنیا از جمله آزمایشات موشکی کره شمالی و تنش‌های ایجاد شده در سطح جهانی رخ داد و همچنین اگر شاخص‌های اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی را مرور کنیم، مشاهده می‌شود که این شاخص‌ها نوسانات شدیدی طی چند ماه گذشته داشته‌اند که این عوامل باعث شده است که قیمت طلا در سطح جهانی افزایش پیدا کند. در داخل کشور هم علاوه بر افزایش قیمت هر اونس طلا بحث کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی باعث شد که قیمت طلا و سکه به یکباره افزایش چشمگیری پیدا کند.

 

*طلا گران می‌شود

وی ادامه می‌دهد: درحال حاضر همزمان با فرارسیدن ماه محرم و مهر نوسانات قیمت طلا کاهش پیدا کرده است، اما معتقدم قیمت طلا روند افزایشی خود را ادامه خواهد داد، به عبارتی بعد از ماه محرم و صفر تا شب عید شاهد روند افزایشی قیمت طلا در بازار خواهیم بود. باتوجه به اینکه دولت بحث یکسان‌سازی نرخ ارز را دستور کار خود قرار داده است و سیاست بانک مرکزی در تک نرخی کردن ارز است، لذا معتقدم تا ماه‌های آینده سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز اجرایی می‌شود که این امر بر روی افزایش قیمت طلا در بازار داخلی تاثیر مثبت خواهد گذاشت. به طور کلی در شش ماه آینده شاهد روند افزایشی قیمت طلا در سطح جهانی و سپس در سطح داخلی باتوجه به دو موضوع کاهش نرخ سود سپرده بانکی و بحث یکسان‌سازی نرخ ارز خواهیم بود.

 

*عدم افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا

محمدولی با اشاره به تصمیم فدرال رزرو آمریکا درخصوص نرخ بهره بانکی، تاکیدمی‌کند: زمانی که دولت آمریکا افزایش نرخ بهره بانکی را در دستور کار خود قرار دهد، بخشی از سرمایه‌ها به سمت بلوکه شدن در بانک‌های آمریکایی و اروپایی حرکت خواهد کرد، لذا هر افزایشی در نرخ بهره بانکی تبعات منفی برای اقتصاد آن کشور به همراه دارد. در یک سال گذشته فدرال رزرو آمریکا دوبار نرخ بهره بانکی را افزایش داد، مگر اینکه دونالد ترامپ دست به یک عملیات خودکشی بزند و مجدد نرخ سود بانکی را افزایش دهد. معتقدم تا پایان سال 2017 شاهد افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا نخواهیم بود، زیرا افزایش نرخ بهره بانکی باعث کاهش قیمت اونس جهانی طلا می‌شود.

 

*افزایش تقاضای جهانی برای طلا

 وی ادامه می‌دهد: بررسی جهانی درخصوص تقاضایی که از سوی دولت‌ها برای طلا شده است، نشان می‌دهد که دولت‌ها به طلا به عنوان پشتوانه ارزی خود اعتقاد دارند. بسیاری از دولت‌ها اعتقاد به صنعت دارند، یعنی صنعت برای رشد و توسعه اقتصادی باید قوی شود، زیرا نیازمند به نیروی انسانی است که هیچوقت تمام نمی‌شود، اما معادن طلا تمام‌شدنی است به عبارتی در دهه‌های گذشته طلا از لایه‌های سطحی زمین استخراج می‌شد، اما در حال حاضر در عمق 3000 متری استخراج می‌شود که هزینه استخراج طلا هم گران شده است، بنابراین تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی از سوی دولت‌ها افزایش پیدا کرده است.

 

*حمایت همه جانبه دولت از بنگاه‌های تولیدی

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر، در تشریح راهکار اصلی برای کاهش نوسانات بازار داخلی ایران نسبت به تنش‌های سیاسی دنیا، می‌گوید: معتقدم دولت دوازدهم باید تمام توان و وزارتخانه‌های خود را به ویژه وزارتخانه‌های استراتژیک در حوزه صنعت، تولید و میراث فرهنگی و صنایع دستی برای حمایت از تولید داخلی به کار گیرد. به عبارتی دولت تدبیر و امید در چهار سال پیش رو باید تمام همت عالی خود را در این مساله بگمارد و بخش تولیدی کشور را احیا کند و هدف تمام وزارتخانه‌ها و کابینه دولت باید حمایت از بخش تولیدی کشور باشد، به‌طوری که تنها کالاهایی که توان تولید آن‌ها در داخل کشور نیست، وارد شود و پول ارزان قیمت یعنی تخصیص وام کم بهره به کارخانه‌ها داده شود. چنانچه هدف دولت حمایت از بنگاه‌های تولیدی باشد، بدون شک در چهار سال آینده نرخ بیکاری به کمتر از 7 درصد مطابق برنامه ششم توسعه خواهد رسید و حمایت از تولید و به دنبال‌ آن توسعه صادرات باعث می‌شود که ارز بیشتری وارد کشور شود. نوساناتی که گاها در بازار دلار، سکه و طلا مشاهده می‌شود به دلیل آن است که پایه‌های اقتصاد کشور لرزان و سست است، لذا اگر دولت دوازدهم تمام توان خود را هزینه کرده و از صنایع مزیت‌دار و تولید ملی حمایت کند به طورحتم نوسانات در بازار طلا، سکه و دلار کشور کاهش پیدا می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: