کد خبر: ۵۱۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت که ایران طی 2 دهه آینده ظرفیت جذب بیش از 3500 میلیارد دلار سرمایه گذاری را دارد.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از ایرنا، وی روز جمعه در اجلاس روسای بانک مرکزی کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در شهر بودروم ترکیه افزود: ایران با موقعیت ژئوپلتیک مناسب در منطقه خاورمیانه به واسطه وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی،‌ معادن، حمل و نقل، شهرسازی، تولیدات صنعتی و کشاورزی و فناوری اطلاعات و نیز با داشتن جمعیت 80 میلیونی جوان و تحصیل کرده فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری دارد.
وی با بیان این که با توسعه بازارهای مالی و همگرایی این بازارها، فرصت‌های ارزشمندی برای سرمایه گذران بین المللی و منطقه‌ای برای کسب ارزش افزوده و سود سرشار اقتصادی فراهم شده است، بیان کرد: امیدواریم که تقویت روابط مالی منطقه ای با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی زمینه بهتری را برای بهره‌برداری از ظرفیتهای یاد شده فراهم سازد.
وی اضافه کرد: پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، جمهوری اسلامی ایران اقدامات موثری را در جهت افزایش روابط مالی بین‌المللی انجام داده که نتایج آن به صورت افزایش روابط کارگزاری بانکی با تعداد زیادی از بانکهای اروپایی و سایر نقاط جهان و انعقاد قرارداد‌های تامین مالی با کشورهای مختلف نمود داشته است.
وی ادامه داد: با استفاده از فضای ایجاد شده پس از برجام سعی شده تا از طریق بهبود فضای کسب و کار، زمینه بهتری برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور فراهم شود.
سیف در ادامه اظهار کرد: با توجه به تهدیدات و بی‌ثباتی جریانات مالی در بازارهای مالی بین‌المللی به ویژه اقتصادهای توسعه یافته،‌ تقویت روابط مالی چند جانبه و منطقه‌ای می‌تواند به عنوان یک استراتژی مناسب جهت تامین مالی پایدار و دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار در سطح ملی و منطقه‌ای مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در چنین شرایطی نقش کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به عنوان دومین سازمان بزرگ بین‌المللی بعد از سازمان ملل متحد جهت برقراری روابط مالی قوی و پایدار از نقش و اهمیت زیادی برخوردار است.
وی همچنین دستیابی به این هدف با توجه به مشترکات فراوان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و موقعیت مناسب جغرافیایی کشورهای عضو را امکانپذیر دانست و تاکید کرد: این امر می‌تواند افزایش جریان مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های بین‌ این کشورها را به دنبال داشته باشد.
وی همچنین بیان کرد: روابط مالی مابین کشورهای همکاری اسلامی می‌تواند از طریق توسعه همکارهای مالی و اقتصادی دو یا چند جانبه، گسترش روابط تجاری، ارتقای نظام‌های پرداخت، ایجاد نهادهای مالی و بانکی مشترک و نظایر آن، تقویت شود.
رئیس کل بانک مرکزی ایران همچنین اظهار کرد: با توجه به مشترکات دینی، استفاده از ظرفیت‌های بانکداری اسلامی به عنوان بستری مشترک جهت تقویت روابط مالی و اقتصادی قابل طرح خواهد بود.
وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های موجود در این زمینه از حیث تقویت تامین مالی و سرمایه‌گذاری حایز اهمیت است و حرکت در این مسیر، ریسک‌های موجود به واسطه بروز بی‌ثباتی‌ مالی را نیز به میزان زیادی کاهش خواهد داد.
وی با اشاره به نگاه ویژه بسیاری از کارشناسان جهانی بانکی و مالی به سمت عملکرد بهتر بانک‌های اسلامی در مواجهه با بحران اخیر جهانی و چگونگی و سازوکار این نوع از بانکداری گفت: سیستم بدون ربا در بانکداری اسلامی می‌تواند به عنوان یک محافظ برای تسهیل مبادلات مالی عمل کرده و از ریسک‌های شدید جلوگیری کند.
وی اضافه کرد: تمرکز بانک‌های اسلامی بر تامین مالی فعالیت‌های بخش واقعی اقتصاد و اتکای کمتر به درآمد حاصل از سهام و اوراق بهادار، علت آسیب‌پذیری کمتر این بانک‌ها در مقایسه با بانکداری متعارف بوده و همین امر باعث شده تا بی‌ثباتی مالی اخیر تأثیر محدودی بر بانک‌های اسلامی داشته باشد.
رئیس کل بانک مرکزی ایران خواستار الزام بانکها به ارایه صورتهای مالی در چارچوب استانداردهای گزارش‌دهی بین‌المللی در راستای ارتقای شفافیت فعالیتهای بانکی، به روز رسانی مقررات احتیاطی بانکها از جمله مقرارت ناظر بر کفایت سرمایه بانکها بر اساس استانداردهای بین‌المللی، به روزرسانی مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و تقویت همکاری با نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول در جهت استقرار استانداردهای لازم شد.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از ایرنا، نشست روسای بانک مرکزی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی طی روز گذشته و امروز به میزبانی بانک مرکزی ترکیه در شهر بودروم ترکیه برگزار شد.
در این نشست ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی تخصصی شرکت کرده است.
وی قرار است در ادامه برنامه های پیش بینی شده با روسای بانک مرکزی پاکستان و ترکیه دیدار و گفت و گو کند.
حسین یعقوبی مدیرکل بین الملل، حمیدرضا تمنی آرا مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی و عباس آخوندزاده مدیر اداره نظارت استانی بانک مرکزی، سیف را در این سفر همراهی می کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: