کد خبر: ۵۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
 فایننشال تایمز
سخنان اخیر نخست‌وزیر بریتانیا در فلورانس و پیشنهادهای وی درباره تسریع روند مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا، میان تحلیلگران اقتصادی و سیاسی بازتاب‌های متفاوتی داشته است. در حالی که عده‌ای سخنان «ترزا می» را سنجیده و معقول ارزیابی کرده‌اند، شماری دیگر، آن را ناشی از شتاب‌زدگی‌، بی‌تجربگی و عدم مشورت با متخصصان دانسته‌اند.
ترزا می در جریان سخنان جمعه گذشته خود در فلورانس پیشنهاد داده بود که یک دوره انتقالی دو ساله در نظر گرفته شود تا فرصت کافی برای هماهنگی جامعه و صاحبان کسب و کار با شرایط پسابرگزیت فراهم شود. وی همچنین پیشنهاد داده بود که بریتانیا در این دوره انتقالی به بازارهای اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشد و در ازای آن سهمی عادلانه که می آن را ۲۰ میلیارد یورو برآورد کرده است، بپردازد.
«ولفگانگ مونشاو» تحلیلگر اقتصادی «فایننشال تایمز» سخنان و پیشنهادهای اخیر ترزا می را مودبانه و در عین حال غیرالزام‌آور خوانده است. وی معتقد است که راهکارهای ارائه شده توسط نخست‌وزیر بریتانیا برای باز کردن گره مذاکرات برگزیت، ناکافی بوده و چشم‌اندازی که برای رابطه بریتانیا و اتحادیه اروپا ارائه داده است، به هیچ عنوان کارایی نخواهد داشت.
«بروک مسترز» تحلیلگر اقتصادی و متخصص امور شرکت‌ها معتقد است که تصمیم ترزا می برای باز نگه داشتن مسیر تجارت شرکت‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا با یکدیگر در یک دوره دو ساله در ازای پرداخت مبلغ ۲۰ میلیارد یورو، رویکردی است که با استقبال صاحبان شرکت‌ها رو‌به رو می‌شود. بانک‌ها، خودروسازان و تولیدکنندگان مواد غذایی دیگر نگران هزینه‌ای که دسترسی به بازارهای بریتانیا برای آنها به همراه خواهد داشت، نیستند و حداقل دو سال برای هماهنگی زمان خواهند داشت.
«سباستین پین» کارشناس اقتصادی نیز معتقد است که سخنرانی ترزا می در فلورانس، بهترین و عملگرایانه‌ترین سخنرانی وی درباره برگزیت تا به امروز بوده است. او تاکید می‌کند که برای نخست‌وزیر بریتانیا، هرگونه دخالت در برگزیت باید یک تعادل ایجاد کند. لحن ترزا می نسبت به سخنرانی قبلی او در لنکستر در ماه ژانویه شاهد تغییر گسترده‌ای بود. بر خلاف سخنرانی قبلی که در آن از واژگان تند و سخت استفاده شده بود، این بار لحن سخنرانی گرم و صمیمی بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار