کد خبر: ۵۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
آنچه درباره هایما اس 5 اتومات باید بدانید
گروه صنعتی ایران خودرو به منظور جلب رضایت و خواست مشتریان و تامین بخش بزرگ تری از بازار محصولات كراس اوور، این بار محصول هایما اس5 را طی مراسمی به بازار و مشتریان معرفی كرد.
رونمایی از شاسی بلند جدید ایران خودرو + قیمت
گروه صنعتی ایران خودرو به منظور جلب رضایت و خواست مشتریان و تامین بخش بزرگ تری از بازار محصولات كراس اوور، این بار محصول هایما اس5 را طی مراسمی به بازار و مشتریان معرفی كرد.
مدیرعامل ایران خودرو خراسان در این مراسم افزودن سالانه یک محصول SUV به سبد محصولات این شرکت از اهداف راهبردی عنوان کرد و گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در سال1400 ،20 تا 25 درصد از محصولات SUV موجود در بازار متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو خواهد بود.بیژن زاهدی فرد ضمن تاکید بر افزایش ظرفیت تولید در سایت خراسان گفت: تیراژ تولید از 210 دستگاه در سال 93 به بیش از 600 دستگاه در سال 96 افزایش یافته است. وی افزود: با شروع تولید سوزوکی گرندویتارا در سایت خراسان تولید همه محصولات SUV به صورت انحصاری به این سایت محول شد و پس از عرضه محصول هایما اس7 خودروی جدید اس5 به بازار عرضه خواهد شد. زاهدی فرد اشتغال زایی در منطقه را از نتایج تولید در سایت خراسان دانست و افزود: در 3سال اخیر حدود 1300 نفر مشغول به کار شده اند که این اقدام در راستای مسوولیت های اجتماعی ایران خودرو مانع از مهاجرت به مناطق شهری شده است.

*هایما چگونه خودرویی است؟

اولین گروه خودروهای چینی حدود ۱۰ سال پیش به ایران وارد شدند و البته با ظاهر ناخوشایند و شرایط فنی ضعیف، حضور موفقی نداشتند. شاید در آن زمان، تصور اینکه چین به قدرتی جهانی در صنعت خودروسازی تبدیل شود، دور از ذهن بود و این موضوع که بزرگان صنعتی ایران، مثل سایپا و ایران خودرو؛ مونتاژکار محصولات چینی شوند، محال به نظر می‌رسید. سال‌ها گذشت و با مدیریت خوب چینی‌ها، امروزه بیش از ۴۰ برند خودروساز در این کشور فعالیت می‌کنند، درحالیکه بیش از ۲۰ شرکت از این گروه، تیراژ تولیدی بالاتر از سایپا و ایران خودرو دارند.
هفت محصول مختلف، در سبد هایما دیده می‌شوند که شامل سه کراس‌اور، دو مدل سواری صندوق‌دار و دو نمونه ون هستند. درحالیکه پیش از این، شاهد حضور ناموفق کراس‌اور S7 در بازار ایران بودیم، مدل کوچک‌تر با نام S5 برای واردات، توسط ایران خودرو انتخاب شده است. این محصول، به نوعی مهم‌ترین خودروی هایما محسوب می‌شود و با توجه به جذابیت کراس‌اورهای کوچک در بازار چین، در دونسخه‌ی S5 استاندارد و S5 یانگ (با چراغ‌های متفاوت و قیمت کمتر) عرضه می‌شود. نمونه‌ی ورودی به کشورمان، هایما S5توربو است، که در کشور چین با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۰ اسب بخار فروخته می‌شود و مدل توربوشارژ ۱۶۰ اسب بخار آن، به نوعی مخصوص صادرات خواهد بود و در ایران نیز، عرضه خواهد شد.
ذکر این نکته اهمیت دارد که، با توجه به توقف تولید کراس‌اور هایما S7 با چهره‌ی قدیمی و عرضه این محصول با طراحی مدرن در چین، ممکن است S5 توربو جایگزین S7 در سبد محصولات ایران خودرو شود، هرچند که احتمال ورود S7 با چهره‌ی جدید در بازار ایران، دور از ذهن نیست. به هر صورت، مدل S5 هایما، در بازار کشورهای شرق آسیا (ASEAN)، فروش بسیار خوبی دارد و برتر از S7، ظاهر شده است.

*طراحی ظاهری و بدنه

تاثیرپذیری هایما از تولیدات مزدا طبیعی است و این موضوع در نمای روبروی S5 دیده می‌شود. حتی نام‌گذاری این خودرو هم، بی‌شباهت با کراس‌اور مزدا CX-5 نیست. جدیدترین محصول هایما، در فرم کلی بدنه، تا حدودی جذاب و زیبا به نظر می‌رسد، اما به شکل اغراق‌آمیزی با ادوات بزرگ در چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره، سعی در بزرگ‌نمایی خود دارد. حالت تهاجمی و اسپرت در چراغ‌ها دیده می‌شود و نواری باریک در قسمت بالای آن، سبک طراحی چشم و ابرو (اصطلاحا چشم عقابی) به بیننده القا می‌کند. فرم کلی جلوپنجره در اکثر محصولات هایما، تکراری است و تا حدودی بی‌ارتباط با دیگر اجزاء بدنه دیده می‌شود، هرچند که به دلیل استفاده از فلز براق کروم، جذابیت خاصی دارد و همراه با خط بالایی در امتداد لوگو، در راستای لبه‌ی کاپوت و خط چراغ‌ها، قرار گرفته است.
تقریبا نیمی از سپر جلوی S5 را پلاستیک سیاه‌رنگ تشکیل می‌دهد که البته در کراس‌اورهای اقتصادی دنیا، امری طبیعی است، اما تعدد چراغ‌ها در این قسمت، عجیب به نظر می‌رسد و به نوعی سردرگمی طراح هایما را نشان می‌دهد. مشخص نیست، چرا با وجود چراغ‌های بزرگ اصلی، دو دسته روشنایی مربوط به روشنایی روز (Daylight) و مه‌شکن به صورت جداگانه و با حالتی نبستا بی‌ربط با یکدیگر، در طرفین سپر قرار داده شده‌اند. خطوط حجم‌دهنده‌ی روی سپر و کاپوت جلو هم، هرچند افزایش‌دهنده‌ی حس اسپرت هایما S5 هستند، کمی شلوغ و ناهنماهنگ با دیگر اجزا به چشم می‌خورند. در مجموع، می‌توان به طراحی نمای روبروی S5، با کمی ارفاق نمره‌ی قبولی داد و انتظار داشت برای خریدار ایرانی، جذابیت داشته باشد.
از نمای بغل و پشت، هایما S5 به شدت تاثیر گرفته از نسل جدید هیوندای توسان است. فرم کلی شیشه‌های جانبی و خصوصا طرح مثلثی در عقب، کاملا از توسان تقلید شده و حتی در قسمت رکاب‌های زیر در هم، دارای قسمتی خاکستری رنگ، در میان فریم پلاستیکی است، هرچند که این محصول از نظر سایز بدنه، به وضوح کوچک‌تر از توسان ارزیابی می‌شود. این خودرو با دو مدل رینگ ۱۶ و ۱۷ اینچ عرضه می‌شود که احتمالا با چرخ‌های بزرگ‌تر، وارد ایران خواهد شد. نمونه‌ی ۱۶ اینچ، مشابه چرخ‌های بسترن B30 و با طرح پنچ پر دوگانه، اما مدل ۱۷ اینچی، پنج‌پر مورب و بسیار شبیه به رینگ‌های هیوندای توسان جدید است. می‌توان گفت، خطوط حجم‌دهنده‌ی روی درها که از چراغ عقب تا امتداد دستگیره‌ها کشیده شده‌اند و تا نزدیکی رکاب ادامه دارند، هماهنگی خوبی با دیگر اجزا نشان می‌دهند و نمای جانبی را، جذاب‌ و مدرن کرده‌اند. ریل باربند و اسپویلر عقب، همراه با آنتن کوسه‌ای، دیگر نکات مثبت در طراحی این بخش هستند.
حتی، علاقه‌مندان آماتور و کم سن و سال صنعت خودرو هم، متوجه کپی‌برداری نمای عقب هایما S5 از هیوندای توسان خواهند شد. هرچند که طراح این مدل، با بزرگ‌کردن چراغ عقب و کشیدن آن به سمت نمای جانبی، سعی در هماهنگ‌کردن پشت خودرو با چراغ جلو کرده است. سفید بودن نیمه‌ی پایینی کاسه چراغ عقب هم، الگوبرداری واضحی از محصولات هیوندای است. البته نباید، خطوط مورب و طرح نیم دایره‌ی بدنه در این قسمت را نادیده گرفت که هماهنگ با فرم چراغ‌ها و انحنای شیشه‌ی عقب، زیبایی هایما S5 را افزایش داده‌اند، از سویی دیگر، فقدان دستگیره روی لبه‌ی پایین صندوق، احتمالا باز کردن در عقب را برای خانم‌ها و افراد کوتاه قد، مشکل خواهد کرد. مثل سپر جلو، در عقب هم نیمی از سپر پلاستیکی و سیاه‌رنگ است، اما در این نما، ترکیب ساده‌تر و چشم‌نوازتری دیده می‌شود.
در مجموع، با توجه به چینی بودن هایما S5 و بازه‌ی قیمتی که امیدواریم اقتصادی باشد، می‌توان با دیدی خوش‌بینانه به طراحی این خودرو نمره‌ی قبولی داد. ابعاد S5 شامل طول ۴۳۵۸ میلی‌متر با عرض ۱۸۲۳ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۶۳۰ میلی‌متر است که با فاصله محورهای ۲۶۳۰ میلی‌متر ارئه می‌شود.

*طراحی داخلی و کابین
با ورود به هایما S5، متوجه تفاوت آن با دیگر کراس‌اورهای چینی بازار می‌شویم. طرح داشبورد و ادوات مربوطه، هماهنگی جالبی دارند و با فرم V، چشم‌نواز به نظر می‌رسند. نمایشگر ۷ اینچی، بالای داشبورد قرار دارد و البته، راننده برای دسترسی به آن، با مشکل مواجه خواهد بود. کلیدهای متعددی زیر مجرای هوای تهویه مطبوع دیده می‌شود که به زیبایی کابین لطمه می‌زند، شکاف ورودی CD هم کاملا توی ذوق می‌زند و از سر ناچاری بنا به مکان نمایشگر، روبروی سرنشینان قرار گرفته است. کلیدهای گردان مربوط به تهویه مطبوع با نمایشگری بسیار کوچک همراه شده‌اند که حس خودروهای ارزان‌قیمت را القا می‌کند.
از نکات مثبت در فضای داخلی S5، ارگونومی خوب صندلی‌ها و مواد قابل قبول به کار رفته در آنها است. از سویی دیگر، جنس پلاستیک داشبورد هم، هرچند سخت اما بی‌کیفیت نیست و در کنا پوشش چرم مصنوعی فرمان، بهتر‌ از بعضی خودروهای چینی بازار ایران ارزیابی می‌شود. پنل پشت فرمان هم، جذابیت قابل قبولی دارد و با طرح سیلندری یک‌پارچه ارائه می‌شود. یک نمایشگر TFT، فضای میان عقربه‌های سرعت سنج و دور موتور را پر می‌کند که میزان مصرف سوخت، کیلومتر کارکرد و هشدارهای مختلف را اطلاع رسانی خواهد کرد. پوشش صندلی‌ها و تودری‌ها، دو رنگ هستند که با وجود چرم مصنوعی در پیرامون دستگیره‌ها، حس خوبی به سرنشینان می‌دهد.
هایما S5، یک کراس‌اور سایز کوچک است و به همین دلیل، چندان جادار و راحت نیست. هرچند که فرم چراغ‌های جلو و سبک طراحی بدنه‌ی این‌خودرو، ممکن است بیننده را به اشتباه بیاندازد که با محصولی به اندازه‌ی کیا اسپورتیج یا جک S5 روبرو است. با این حال، فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و با توجه به عرض کم خودرو، نفر پنجم در صندلی عقب، راحتی قابل قبولی نخواهد داشت. صندوق بار هایما S5، تنها ۳۲۰ لیتر است که در مقایسه با فضای ۴۰۰ لیتری ۲۰۶ صندوقدار و ۵۰۰ لیتر حجم مفید در تندر ۹۰، ناکافی به نظر می‌رسد، البته می‌توان از قابلیت جمع‌شدن صندلی‌های عقب استفاده کرد و فضای بار هایما S5 را افزایش داد.

*پیشرانه و قوای فنی
پیش‌تر اشاره شد که هایما S5 با دو پیشرانه‌ی متفاوت عرضه می‌شود که نوع ضعیف‌تر، مخصوص بازار چین و نمونه‌ی توربوشارژ، جهت صادرات در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه عملکرد مدیران ایران خودرو، هرگز قابل پیش‌بینی نخواهد بود، در ادامه‌ی مطلب به بررسی نسخه‌های مختلف هایما S5 می‌پردازیم، چرا که ممکن است مدل استاندارد این خودرو هم به ایران وارد شود. مزدا، مالک ۴۹ درصد از سهام هایما است، این شایعه شنیده می‌شود که پیشرانه‌های هایما ساخت مزدا هستند، اما در سایت رسمی این خودروساز چینی، به چنین نکته‌ای اشاره نشده است و صرفا می‌توان نتیجه گرفت، فناوری پیشرانه‌های مزدا، در اختیار هایما قرار گرفته باشد.
مدل استاندارد S5 دارای پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که قدرت ۱۲۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. گشتاور این مدل، ۱۶۰ نیوتن‌متر است و از دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود. این مدل، فقط با جعبه دنده دستی ۵ سرعته عرضه می‌شود و با وزن خالص ۱۳۵۰ کیلوگرم، می‌توان زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۴ ثانیه برای آن تصور کرد. سایت رسمی هایما، میانگین مصرف سوخت S5 با پیشرانه ۱.۶ لیتر ۱۲۰ اسب بخار، حدود ۷.۵ لیتر اعلام کرده است که هماهنگ با استاندارد یورو ۴ خواهد بود.
نمونه‌ی دیگری از S5 که پیش‌فروش آن به زودی آغاز می‌شود، پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۲۳ نیوتن‌متر دارد که بنا به ادعای ایران‌خودرو، نهایت قدرت از دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و بیشترین گشتاور از دور موتور ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل خواهد شد. این محصول، چند ماه پیش در کشور فیلیپین عرضه شد و در تست‌هایی با بنزین استاندارد این کشور، در زمان ۱۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید. میانگین مصرف سوخت S5 توربو هم، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده که مطابق استاندارد یورو ۵ است. نهایت سرعت این مدل، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. S5 توربو با جعبه‌دنده‌های دستی و اتوماتیک CVT در بازار جهانی حضور دارد، اما فعلا قرار است نمونه‌ی اتوماتیک در ایران پیش‌فروش می‌شود. از سویی دیگر، هیچ مدلی از هایما S5، دارای سیستم چهار چرخ محرک نخواهد بود و صرفا به صورت دیفرانسیل جلو عرضه خواهد شد.

*آپشن‌های رفاهی
ایران خودرو، مدعی است هایما S5 با آپشن‌های نسبتا کامل و فراتر از دیگر کراس‌اورهای چینی وارد ایران خواهد شد. از امکانات S5 توربو، می‌توان به تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، درگاه USB، امکان اتصال تلفن همراه به سیستم سرگرمی و برقراری تماس با بلوتوث، ناوبری ماهواره‌ای، دوربین پارک و دید ۳۶۰ درجه، آنتن کوسه‌ای، پخش‌کننده‌ی DVD همراه با ۶ بلندگو، صندلی‌ برقی ردیف جلو با امکان تنظیم در ۶ جهت برای راننده و چهار جهت برای سرنشین کنار و شیشه‌های برقی چهارگانه اشاره کرد.
هایما S5 ورودی به ایران، رینگ‌های اسپرت آلومینیوم ۱۷ اینچ با لاستیک‌هایی به پهنای ۲۱۵ میلی‌متر خواهد داشت، ضمن اینکه دارای ریل باربند، سانروف برقی، چراغ‌های LED روشنایی روز در جلو و همچنین نوار LED راهنما روی آینه بغل و داخل چراغ عقب خواهد بود. برای آینه‌های بغل، گرم‌کن داخلی پیش‌بینی شده است و می‌توان ارتفاع نور چراغ‌های جلو را تنظیم کرد. کروزکنترل، در فهرست آپشن‌های S5 تولید چین دیده می‌شود، اما در سایت ایران‌خودرو، اشاره‌ای به وجود آن نشده است.

*تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

طبق معمول خودروهای چینی وارد شده به ایران، هایما S5 توربو هم دارای ۵ ستاره‌ی ایمنی از بنیاد تست تصادفات چین (C-NCAP) است. این موضوع، با توجه به ناشناخته بودن پلت‌فرم این خودرو و بی‌نتیجه ماندن تلاش ما برای دیدن فیلمی از تست تصادف هایما S5، نیازمند راستی‌آزمایی است و چندان قابل استناد نخواهد بود، هرچند که سایت اصلی هایما، بر این موضوع تاکید داشته و تقویت اتاق S5 با قطعات فولادی را توضیح داده است.
از نکات مثبت و بسیار مهم در S5 توربو، حضور ۶ کیسه‌ی هوای ایمنی به صورت چهار ایربگ اصلی و دو نمونه‌ی پرده‌ای در طرفین کابین است. کمربندهای پیش کشنده جلو با امکان تنظیم ارتفاع و کمربندهای ایمنی سه نقطه ای عقب، ایزوفیکس برای اتصال گهواره کودک، قفل مرکزی ، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار قفل درب ها پس از برخورد خودرو با مانع و نمایش میزان باد لاستیک ها (TPMS) از امکانات ایمنی S5 توربو هستند.
از دیدگاه فنی، ، هایما S5 جدید، مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) ، کمک ترمز (BAS) ، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)، حفظ خودرو در سربالایی (HAS) ، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP) و فناوری کنترل کشش (TCS) است.

*آزمون فنی و کیفیت رانندگی
با توجه به اینکه، خودروی هایما S5 توربو هنوز به ایران وارد نشده و در دسترسی نگارنده قرار نگرفته است، به نتایج تست و بررسی این خودرو در دیگر کشورها اکتفا می‌کنیم.
از دیدگاه مواد به کار رفته در کابین و جذابیت ظاهری، می‌توان S5 توربو را خودروی قابل قبولی دانست. خصوصا در مقایسه با مدل بزرگ‌تر (هایما S7) فضای داخلی بهتری برای S5 فراهم شده است. آپشن‌های این خودرو هم، فراتر از انتظار جامعه‌ی جهانی از یک محصول چینی به نظر می‌رسد چراکه، دید ۳۶۰ درجه، ۶ کیسه‌ی هوا، سیستم کنترل پایداری الکترونیک (ESP) و بسیاری دیگر از امکانات این خودرو، معمولا در یک خودروی چینی؛ جمع نمی‌شود.
پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ در هایما S5، جذابیت زیادی دارد، اما در تست شتاب‌گیری، خارق‌العاده عمل نمی‌کند و صرفا می‌توان گفت، کمی از رقبای دارای پیشرانه‌ی استاندارد، سریع‌تر است. با توجه به نوع فناوری موجود در خودروهای توربوشارژ چینی (شبیه آنچه در جک S5 دیده‌ایم) و حضور یک گیربکس CVT در هایما، تاخیر توربو آزاردهنده است و قدرت اسمی ۱۶۰ اسب بخار، زمانی آزاد می‌شود که پیشرانه به دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه رسیده باشد. در این حالت، مسلما مصرف سوخت و استهلاک بالا در درازمدت، نصیب راننده خواهد شد، ضمن اینکه تخت گاز رانندگی کردن، منجر به تنش‌هایی در عمکرد پیشرانه‌ی توربو (اصطلاحا دکه زدن) خواهد بود. وزن هایما S5 توربو، حدود ۱۴۵۰ کیلوگرم است که عدد نسبتا بالایی برای یک کراس‌اور کوچک محسوب می‌شود.
هایما S5، از دیدگاه فنی؛ رانندگی جوان‌پسند و پرهیجانی ارائه نمی‌دهد، اما با توجه به سبک طراحی بدنه و نزدیک بودن چرخ‌ها به لبه‌ی سپر (اورهنگ Overhang)، برای مانور نرم در شهر و پارک در کنار معابر، مناسب است. این موضوع، با وجود گیربکس CVT، بیش از پیش؛ نمود پیدا می‌کند و در رانندگی کم‌شتاب، آرامش مناسبی برای سرنشینان فراهم خواهد کرد. فرمان S5 هم، با توجه به اینکه هیدرولیک است و روی تایرهایی با پهنای نسبیتا زیاد ۲۱۵ میلی‌متر عمل می‌کند، کمی سفت ارزیابی شده است و می‌تواند برای بانوان، ناراحت‌کننده باشد.
در مجموع، می‌توان نتیجه گرفت که هایما S5 توربو، مناسب استفاده‌ی یک خانواده‌ی کم‌جمعیت است و نمی‌تواند انتظارات یک رانندگی اسپرت را فراهم کند. فقدان سیستم دو دیفرانسیل، که در کلاس قیمتی این خودرو طبیعی است؛ امکان استفاده از آن برای طبیعت‌گردی‌های سخت را کم‌رنگ می‌کند، هرچند که در سفرهای جاده‌ای، آرام و کم‌صدا خواهد بود. شاید حساس‌ترین نکته برای خریدار ایرانی یک خوردوی چینی، قیمت نهائی باشد که البته با توجه به نامشخص بودن این موضوع بسیار مهم، نمی‌توان درباره‌ی ارزش هایما S5 توربو، با توجه به توانایی‌های آن؛ اظهار نظر کرد.

*قیمت نهائی و مقایسه با رقبا
کراس‌اور جدید هایما، طبق سیاست ناخوشایند و جدید ایران خودرو، هنوز دارای قیمت قطعی نیست و به نظر می‌رسد مدیران قدیمی‌ترین خودروساز کشور، در انتظار میزان استقبال مردم از طرح پیش‌فروش هایما S5 توربو هستند تا با توجه به سطح آپشن‌ها، قیمت‌گذاری این محصول را اطلاع‌رسانی کنند. پیش از این، شاهد پیش‌فروش کراس‌اور پژو 2008 با قیمت نهائی نامشخص بودیم و حال، برای هایما S5 توربو هم، چنین رویه‌ای در پیش گرفته شده است.
طبق اعلام رسمی ایران خودرو، فعلا مبلغ ۳۷ میلیون تومان از متقاضیان دریافت خواهد شد، درحالیکه موعد تحویل، دی‌ماه، بهمن‌ماه یا اسفندماه امسال خواهد بود . سود مشارکت ۱۶ درصد، به ثبت نام کنندگان هایما S5 تعلق خواهد گرفت و البته نوع گارانتی این خودرو، هنوز ذکر نشده است. در آگهی رسمی پیش‌فروش هایما S5 توربو، اعلام شده است که مبلغ نهائی خودرو، پس از صدور دعوت‌نامه مشخص خواهد شد. حتی مصطفی خان کرمی، معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو ، قیمت خودروی مذکور را بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان عنوان کرد که ۴۳ درصد اختلاف قیمت در این بازه را، نشان می‌دهد.
با توجه به سابقه‌ی ایران خودرو در پیش‌فروش پژو 2008 و قانون منع دریافت بیش از ۵۰ درصد از قیمت خودرو به هنگام ثبت نام (که البته قابل دور زدن به بهانه‌های مختلف است) می‌توان قیمتی در حدود ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان برای هایما S5 توربو پیش‌بینی کرد. از سویی دیگر، با توجه به حضور موفق جک S5 اتوماتیک با پیشرانه‌ی توربو در بازه‌ی قیمتی بالای ۹۰ میلیون تومان، احتمال حضور هایما S5 توربو در کلاس بیش از ۸۵ میلیون تومان، بعید به نظر می‌رسد. با این اوصاف، به نظر می‌رسد که ام‌وی‌ام X33 اسپرت، با قیمت ۷۸ میلیون تومان، رقیب مهمی برای هایما S5 توربو باشد، چرا که سابقه‌‌ای نسبتا طولانی در بازار ایران دارد و با گارانتی سه سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر و البته اقساط جذاب بلندمدت تا ۳۶ ماه، ارائه می‌شود.
جک S5 با جعبه‌دنده‌ی دستی با توجه به اتاق بزرگ‌تر نسبت به هایما S5، گزینه‌ی دیگری برای خریدار ایرانی است که با پیشرانه‌ی توربوشارژ دو لیتری به قدرت ۱۷۵ اسب بخار، جذابیت‌های خاص خود را برای علاقه‌مندان کراس‌اورهای چینی دارد. جک J3، دیگر کراس‌اور کامپکت چینی در بازار ایران خواهد بود که به زودی پیش‌فروش می‌شود و البته پیشرانه‌ی ضعیف‌تری نسبت به هایما S5 دارد. از سویی دیگر، می‌توان در بازه‌ی قیمتی ۸۰ میلیون تومان، به چری تیگو 5 هم اشاره کرد که احتمالا به دلیل عدم استقبال بازار، با توقف عرضه مواجه خواهد شد. در بازار خودروهای دست دوم، می‌توان با مبلغی در حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان، به سوزوکی گرند ویتارا با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری ساخت ژاپن، گیربکس اتوماتیک غیر CVT و سیستم دو دیفرانسیل فکر کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: