کد خبر: ۵۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
آرمان بیات در گفتگو با تجارت آنلاین تشریح کرد:
تجارت آنلاین: در آستانه ورود 2 فروند هواپیمای ای تی آر به کشور قرار داریم. در این خصوص که این هواپیماها چه تاثیری در نوسازی حمل و نقل هوایی و اقتصاد کشور گذاشته اند با آرمان بیات کارشناس حمل و نقل هوایی گفتگویی به عمل آورده ایم که در پی می آید.
«ای تی آر» ها ناجی فرودگاه های متروک
در آستانه ورود 2 فروند هواپیمای ای تی آر به کشور قرار داریم. در این خصوص که این هواپیماها و هواپیماهای قبلی که در پی قرارداد با شرکت های سازنده هواپیمای خارجی به کشور وارد شده اند چه تاثیری در نوسازی حمل و نقل هوایی و اقتصاد کشور گذاشته اند با آرمان بیات کارشناس حمل و نقل هوایی گفتگویی به عمل آورده ایم که در پی می آید.
وی می گوید: اولا با این تعداد د هواپیمای اتفاق فوق العاده و چشمگیری رخ نخواهد داد. تعداد هواپیماها باید به یک حدی برسد که نظام بهره برداری صنعت هوایی کشور در نقاطی که پیش بینی شده است به نسبت تعداد هواپیما و تعداد صندلی ها و وضعیت مناطق هدف به اهداف از پیش تعیین شده برسد تا امکان ارزیابی لازم وجود داشته باشد. وی می افزاید: اما در یک ارزیابی نسبی و با توجه به تحریم ها و آسیب های شدیدی که در سال های گذشته که بعضی از این آسیب ها هم طبیعی است خرید 3 فروند هواپیمای ایرباس، شامل 2 فروند ایرباس پهن پیکر و یک فروند ایرباس میان پیکر به همراه تعداد 9 فروند ای تی آر که اصطلاحا به هواپیماهای منطقه ای معروف هستند فرصت خوب و مغتنمی است که فراهم آمده است. بیات ادامه می دهد: در شبکه حمل و نقل هوایی کشور با توجه به تحریم هایی که صورت گرفت و تعهداتی که به مشتری های خارجی و به خصوص اروپایی ها وجود داشت این شبکه تحت فشار زیادی قرار گرفته بود، اما  تاثیری که ورود این هواپیماها هرچند اندک در این فرایند گذاشت این بود که برای مدیران شبکه هوایی گشایشی فراهم آمد و فشارها کاهش پیدا کرد. این کارشناس صنعت هوایی بیان می کند: البته این تاثیر نسبی بود نه مطلق، ولی در هر حال باعث شد تا مقامات هوایی کشور بتوانند افزایش ظرفیت هوایی و نوسازی ها را در این مسیر مدیریت کنند.  وی یادآوری می کند: به عنوان مثال اخبار منتشره حاکی از آن است که پروازهای جدیدی برای مسیرهای دانمارک و سوئد دایر شده است. در بعد داخلی هم آنچه که از خروجی اخبار قابل مشاهده است این است که در باره امکان افزایش پرواز به خوی ارزیابی هایی صورت گرفته است. همینطور هم از سرگیری فعالیت فرودگاه رامسر که پس از انقلاب تعطیل شده بود در کانون توجه قرار گرفته است. بیات ادامه می دهد: شهر کرد و ساری و گرگان نیز از دیگر شهرهایی هستند که برای انجام پروازهای کوتاه برد پیش بینی هایی در مورد آن ها انجام شده است. البته در این فرودگاه ها پرواز  دایر بوده است اما به دلیل پایین بودن تعداد هواپیماها امکان پرواز برای ساعات مختلف روز وجود نداشته است. علی بیات در خصوص بحث نوسازی توضیح می دهد:  یکی از مولفه های صنعت هوایی امکان ایجاد پرواز در ساعات مختلف است که مسافر بتواند بسته به نوع شغل و ماموریت و هدفی که دارد ساعت پرواز خود را انتخاب کند. حالا با افزایش تعداد هواپیما ها می توان افزایش پروازها به شهرهای بزرگ، شمال غرب و شمال کشور را هم ممکن ساخت. البته  در مورد شهرهایی مثل زنجان و اراک هم این مسئله صادق است. وی در ادامه اظهار می کند: امابرای نیمه جنوبی کشور یعنی از اصفهان به پایین تراکم فرودگاهی وجود دارد فرودگاه های بهرگان، لامرد و لاوان از این جمله اند و از سوی دیگر به دلیل نفت خیز بودن نیمه جنوبی کشور وجود هواپیماهای دارای 65 تا 70 صندلی به صرفه تر است چراکه در این منطقه به خاطر تراکم فرودگاهی ظرفیت پروازها از طریق هواپیماهای کوتاه برد قابل افزایش است. بیات تاکید می کند: افزایش ظرفیت ناوگان هوایی در این منطقه در سایر صنایع تاثیر قاطع خواهد داشت به خصوص در بحث جابجایی متخصصین و نیروی انسانی که هزینه فرصت را کاهش می دهد چراکه در فقدان شبکه هوایی مسافرت ها و جابه جایی ها از طریق جاده صورت می گیرد و گذشته از اتلاف وقت، ایمنی پایین جاده ها عامل بسیاری از مرگ و میرها و نقص عضوها و در نتیجه اتلاف منابع انسانی خواهد بود. وی یادآور می شود: با گسترش حمل و نقل هوایی در جنوب کشور ضمن حفظ نیروی انسانی، باعث تسریع و توسعه حمل و نقل کالا و اجناس در عرصه های مختلف تجاری و بازرگانی و صنعتی به ویژه نفت و گاز و پتروشیمی خواهد شد. البته گسترش صنعت حمل و نقل عرصه سفرهای زیارتی  را هم در بر می گیرد و برای این منظور افزایش سفرهای هوایی به شمال شرق کشور باید مورد توجه قرار بگیرد.
بیات در پایان توضیح می دهد: نوسازی تابع شاخص های بنیادی شامل شرکت های هوایی و ابعاد سیاسی است.این اقدام باید همراه با  آنالیز و تجزیه و تحلیل شرایط  صورت بگیرد. از دیگر شاخصه های نوسازی صنعت هوایی توجه به مشتری است. بازارهای داخلی، بین منطقه ای و فرامنطقه ای باید مورد توجه و رصد واقع شود. در مجموع باید گفت سیستم حمل و نقل هوایی کشور با مدیریت خانم شرفبافی به این نیت رسیده است که به صورتی متوازن و ظریف به سمت نوسازی مورد حرکت کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: