کد خبر: ۵۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
مصطفی قلی خسروی در گفتگو با تجارت تاکید کرد:
انتخابات اتحادیه مشاوران املاک 22 آبان آینده برگزار می شود و به طور طبیعی مطالبات و مشکلات صنفی در این ایام مورد بررسی و تبادل نظر قرار می گیرد تا هیئت مدیره آتی آن ها را در اولویت کاری خود قرار دهد. به همین منظور با مصطفی قلی خسروی ازفعالان صنف اتحادیه مشاوران املاک و رییس سابق این اتحادیه گفتگویی انجام دادیم ...
کاهش مالیات، مطالبه  مشاوران املاک
انتخابات اتحادیه مشاوران املاک 22 آبان آینده برگزار می شود و به طور طبیعی مطالبات و مشکلات صنفی در این ایام مورد بررسی و تبادل نظر قرار می گیرد تا هیئت مدیره آتی آن ها را در اولویت کاری خود قرار دهد. به همین منظور با مصطفی قلی خسروی ازفعالان صنف اتحادیه مشاوران املاک  و رییس سابق این اتحادیه گفتگویی انجام دادیم که توجه شما را به متن آن جلب می کنیم.
اتحادیه باید مقصد باشد نه مسیر!
از رییس سابق اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران سئوال شد « حالا که به زمان انتخابات هیئت مدیره نزدیک می شویم، مشکل یا مشکلات عمده این صنف که قرار است در جریان انتخابات به آن پرداخته شود چیست؟»، مصطفی قلی خسروی ضمن تشکر از سئوال مطروحه گفت: اولین مشکل  صنف مشاوران املاک بحث ضریب مالیاتی 38 درصد است که ضریب بسیار بالایی است. وی افزود: مشکل دوم موضوع مالیات بر ارزش افزوده است که در هر حال مشاوران املاک باید پرداخت کنند. به عنوان نمونه اگر یک مشاور املاک نخواهد از یک مشتری حق مشاوره و کمیسیون بگیرد باز هم بایستی این مالیات بر ارزش افزوده را بپردازد و این امر شرایط دشواری را پیش روی املاکی ها قرار می دهد. این فعال صنفی ادامه داد: موضوع بعدی که باید به آن ورود شود، کد رهگیری است که معتقد هستیم نیاز به ساماندهی دارد. قلی خسروی در توضیح موارد بالا گفت: ما می گوییم بایستی ساختارسازی، ابزارسازی و گفتارسازی داشته باشیم؛ به این ترتیب که یک عده ماموریت پیدا می کنند به دنبال اصلاح وضعیت مالیات بروند و عده ای هم ماموریت پیدا می کنند اخلاق حرفه ای را پیاده کنند. وی تاکید کرد: موضوع مهم این است که انتخابات آینده برای گزینش اعضای هیئت مدیره است نه برای انتخاب یک فرد. بنابراین بایستی به اتحادیه به عنوان مقصد و هدف نگاه کرد، نه به عنوان مسیری برای رسیدن به ثروت و مقام. رییس سابق اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در پاسخ به این سئوال  که شما  برای اجرای اهداف پیش رو چه اقداماتی را مد نظر دارید گفت: پیش تر ضریب مالیاتی برای مشاوران املاک 43 درصد بود که در آن زمان با مذاکره و پیگیری این ضریب به 38 درصد رسید، پس امکان اینکه با تلاش و پیگیری باز هم این ضریب را به میزان کمتری کاهش بدهیم وجود دارد، به خصوص این که در حال حاضر آقای کرباسیان هم در مصدر کار هستند و تعامل با ایشان در این جهت امکان پذیر خواهد بود.
تعامل و رایزنی با مقامات
وی خاطرنشان کرد: همکاران ما هیچ وقت نگفته اند مالیات نمی دهیم. صحبت آن ها این است که مالیات باید بر حق باشد این در حالی  است که برخی ماموران مالیاتی دفاتر مشاوران املاک را قبول ندارند و هم مالیات بر ارزش افزوده و هم مالیات بر درآمد را به طورعلی الراس منظور می کنند که همکاران ما از این بابت گلایه مند و ناراحت هستند. این فعال صنفی توضیح داد: بر این اساس به دنبال مذاکره و گفتگو و تعامل هستیم تا این مشکلات را برطرف کنیم و معتقد به این هستیم که مسئولان و دست اندرکاران بحث های مالیاتی، مشکلات ما را درک خواهند کرد و رایزنی ها و نامه نگاری ها و تعاملات و تبادل نظرها در این راستا مؤثر خواهد بود.
به عنوان سئوال پایانی نظر مصطفی قلی خسروی را در مورد نقش مشاوران املاک در ایجاد رونق بازار مسکن جویا شدیم، وی گفت: موضوعاتی در این باره مطرح است که رسیدگی به آن ها در رونق بازار مسکن بی تاثیر نخواهد بود، از جمله در بحث قانون پیش فروش ساختمان که هنوز زیرساخت های اجرای آن حل نشده است، با این حال  از مشاوران املاک تعهد می گیرند که پیش نویس در دفاتر املاک تنظیم و امضا نشود و این حق دفاتر اسنادرسمی است که به این موضوع ورود کنند. ماده 62 قانون احكام دائمي برنامه هاي توسعه كشور که برمراجعه به دفاتر اسناد رسمی تاکید می کند، واقعا به یک مشکل برای مشاوران املاک تبدیل شده است. حال سئوال اینجاست  که اگر من از یک دفتر مشاور املاکی بلند شدم و رفتم و یک ملکی را به کسی نشان دادم و او خواست پیش خرید کند و او نتوانست در دفتر کار من سند را امضا کند، آن وقت حق من چه می شود؟ خسروی در پایان تاکید کرد: پیگیری اصلاح زیرساخت « قانون پیش فروش ساختمان» جزو مطالبات مشاوران مسکن است که در صورت توجه به رونق بازار مسکن یاری خواهد رساند.
22 آبان، برگزاری انتخابات اتحادیه
به گزارش تسنیم، عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک از برگزاری انتخابات این اتحادیه در ۲۲ آبان ماه سال جاری خبر داد.مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: ۹ مهرماه چهار سال پیش انتخابات اتحادیه املاک برگزار و ۲۱ مهر ۹۲ تغییر و تحولات هیئت مدیره اتحادیه انجام شد.وی با یادآوری این که بیش از ۱۰۰ نفر در انتخابات سال گذشته حضور داشتند، ادامه داد: یکی از موارد مهم در انتخابات، مکان آن است. در این راستا جلسه ای با حضور مسئولان و اتحادیه املاک برگزار که تاریخ ۲۲ آبان ماه برای برگزاری انتخابات دوره جدید هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تعیین شد.وی تاکید کرد: البته این زمان بستگی به آن دارد که بتوانیم برای برگزاری انتخابات مصلای تهران را برای این کار بگیریم. نامه های این کار نگارش شده و در دست اقدام است.

وی با بیان این که ۱۴۴ اتحادیه در تهران داریم، تصریح کرد: باید اسامی متقاضیان حضور در انتخابات ارائه شود و تا ۲۰ مهرماه صلاحیت ها بررسی و اعلام می شود.عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: چهار سال پیش با ۸۵ درصد آرا از ریاست اتحادیه کنار رفتم و مقصود و هدفم اتحادیه بوده نه این که مسیرم اتحادیه باشد.قلی خسروی تاکید کرد: الان باید کسانی را انتخاب کنیم که هدف آنها اتحادیه باشد تا در راستای ترقی و تعالی اتحادیه حرکت می کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: