کد خبر: ۵۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
از آنگلا مرکل تا دونالد ترامپ
در هفته اخیر دلار در مقابل ارزهای عمده و نوظهور تقویت شده است. دلار در مقابل ین ژاپن ۰.۴۶ درصد تقویت و در برابر فرانک سوئیس ۰.۱۲ درصد تضعیف شد. در همین مدت یورو تا ۱.۱۲ و پوند انگلیس تا ۰.۷۱ درصد مقابل دلار تضعیف شده است.
چهار نفری که دلار را تکان دادند
"مرکل، دراگی، یلن و ترامپ" چهار نفری هستند که رفتار آنها تقویت دلار در مقابل سایر ارزها را رقم زد.
در هفته اخیر دلار در مقابل ارزهای عمده و نوظهور تقویت شده است. دلار در مقابل ین ژاپن ۰.۴۶ درصد تقویت و در برابر فرانک سوئیس ۰.۱۲ درصد تضعیف شد. در همین مدت یورو تا ۱.۱۲ و پوند انگلیس تا ۰.۷۱ درصد مقابل دلار تضعیف شده است.
بر اساس تحلیلی که بانک مرکزی ارائه کرده است، چرایی تقویت و تضعیف ارزش دلار را می‌توان در اقدامات چند نفر جستجو کرد. اینکه حزب "مرکل" نتوانست در انتخابات آلمان به پیروزی قاطعانه‌ای دست پیدا کند و مجبور به ائتلاف با یکی از احزاب رقیب شد عاملی بود برای تقویت دلار.
همچنین نگرانی "دراگی" -رئیس بانک مرکزی اروپا- از روند تقویت یورو و اشاره بر ادامه سیاست‌های فوق انبساطی در تقویت دلار اثرگذار بود. وی در این باره تاکید کرده بود که برای تقویت نرخ تورم همچنان به درجه‌ای از سیاست‌های انبساط پولی نیاز است.
خانم "یلن" -رئیس کل فدرال رزرو- نیز سخنرانی در رابطه با سیاست‌های پولی بازارهای مالی داشت که ظاهرا عمده توجهات به سمت بخشی از آن رفت که موضوع افزایش تدریجی نرخ بهره را مطرح کرده بود، موضوعی که اشاره به آن همواره بر ارزش دلار موثر بوده است.

*ترامپ در هر دو طرف دلار
اما ترامپ -رئیس جمهور آمریکا- کسی بود که در هر دو طرف یعنی تقویت و افت ارزش دلار موثر بوده است. وی اظهاراتی درباره طرح مالیاتی دولت از کاهش نرخ مالیات برای شرکت‌ها و اقشار متوسط درآمدی داشت که موجب رشد ارزش دلار شد.
در سویی دیگر توئیت ترامپ موجبات ریزش ارزش دلار را فراهم آورد. وی در هفته گذشته در توئیتی در خصوص دوام نیاوردن رهبر کره شمالی بر مسند قدرت و احتمال سرنگونی هواپیماهای نظامی آمریکا از سوی وزیر خارجه کره شمالی داشت که باعث شد تا فرانک سوئیس به عنوان یک ارز امن تا حدی در مقابل دلار تقویت و به عبارتی این ارز تضعیف شود.

*دلار در بازار ایران

در بازار ایران نیز گرچه دلار نوسان تندی نداشت اما به روند روبه رشد خود که حدود یک ماهی است آن را آغاز کرده هر چند با شیبی ملایم ادامه داد. این ارز از حدود یک ماه پیش از کانال ۳۷۰۰ تومان خارج و به ۳۹۰۰ تومان وارد شده است. دلار در هفته جاری تا ۳۹۴۰ تومان در بازار آزاد معامله شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: