کد خبر: ۵۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
اُفت قیمت نفت در بازارهای جهانی
در حالی که نگرانی ها از مازاد عرضه مجددا خود را نشان داده است، قیمت نفت روز جمعه بیش از 2 درصد کاهش یافت و نوار طولانی ترین افزایش قیمت نفت برنت در طی 16 ماه گذشته پاره شد.
قیمت طلای سیاه دوباره سقوط می کند؟!
قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات دیروز با ۲.۴ درصد معادل یک دلار و ۳۸ سنت کاهش به ۵۵ دلار و ۶۲ سنت رسید.
به گزارش رویترز، در حالی که نگرانی ها از مازاد عرضه مجددا خود را نشان داده است، قیمت نفت روز جمعه بیش از 2 درصد کاهش یافت و نوار طولانی ترین افزایش قیمت نفت برنت در طی 16 ماه گذشته پاره شد.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات دیروز با 2.4 درصد معادل یک دلار و 38 سنت کاهش به 55 دلار و 62 سنت رسید و بعد از 5 هفته متوالی افزایش که طولانی ترین دوره افزایش هفتگی از ژوئن 2016 تاکنون بود، افت قیمت هفتگی 3.3 درصدی را تجربه کرد. قیمت نفت خام آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز با یک دلار و 50 سنت، معادل 3 درصد کاهش به 49 دلار و 29 سنت رسید و افت قیمت 4.6 درصدی را به ثبت رساند.
دولت روسیه با ابهام زدایی از سخنان اوایل هفته ولادیمیر پوتین در مورد بازار نفت اعلام کرد که منظور وی پیشنهاد تمدید توافق کاهش تولید نبوده، بلکه رئیس جمهور روسیه تنها احتمال تمدید تا پایان سال 2018 را به رسمیت شناخته است.
اندرو لیپو، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «روز پنجشنبه مذاکرات روسیه و عربستان در مورد تمدید همکاری ها را داشتیم و امروز شاهد اندکی عقب نشینی نسبت به کاهش بیشتر تولید هستیم... هرآنچه بازار در روز پنجشنبه اندوخته بود، روز جمعه از دست رفت.»
در طی جلسات اخیر، چشم انداز تمدید مجدد توافق کاهش تولید توسط اوپک و سایر تولید کنندگان از جمله روسیه موجب افزایش قیمت ها شده بود.
وزیر انرژی عربستان روز پنجشنبه گفته بود، وی در خصوص تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال 2018 موضعی «انعطاف پذیر» دارد.
اما نگرانی ها از افزایش صادرات نفت آمریکا به دلیل اختلاف قیمت قابل توجه نفت خام این کشور با نفت برنت و رقابتی بودن نفت وست تگزاس اینترمدییت موجب شده تا تردیدهایی در مورد تداوم کاهش تولید توسط سایر تولید کنندگان به وجود بیاید.

*سراب نفت ۵۰ دلاری
 آیا نفت ۵۰ دلاری تنها یک فانتزی گذرا بود؟
وست تگزاس اینترمدییت، نفت آمریکا، در روزهای پایانی سپتامبر به قیمت ۵۲ دلار نیز رسید که سرمایه گذارها را متحیر کرد. اما این روند به طور طولانی ادامه پیدا نکرد. پس از تغییر موقعیت صندوق های سرمایه گذاری نسبت به نفت وست تگزاس و شرط های ثبت شده برای افزایش قیمت نفت برنت، قیمت نفت در روز جمعه به ۴۹ دلار و ۱۰ سنت رسید.
کارشناسان بر این باورند که این افزایش قیمت نفت در گذشته تنها یک اتفاق موقتی بوده است.
پس از افزایش ۹.۴ درصدی قیمت نفت در بازار دوباره اتفاق های گذشته رخ داد؛ عربستان سعودی و کشورهای دیگر عضو اوپک تولید خود را افزایش دادند، لیبی مجدد از بزرگترین میدان نفتی خود شروع به تولید کرد و از طرف دیگر تولید نفت آمریکا به بیشترین حد خود در دو سال اخیر رسید.
روز جمعه زمانی که نگرانی ها در مورد تاثیر طوفان گرمسیری در ناحیه خلیج آمریکا کاهش یافت، قیمت وست تگزاس اینترمدییت از روند ۲۰۰ روزه خود خارج شد و افت پیدا کرد.
در جلسه تاریخی، رییس جمهوری روسیه، ولادیمر پوتین و پادشاه عربستان سلمان بن عبدالعزیز، در رابطه با ادامه توافق کاهش تولید نفت در بازار صحبت شد و پیشنهاد گسترش آن داده شد اما با نشانه های بسیاری در بازار، برداشت می شود که تاثیر کاهش تولید نفت در بازار برای افزایش قیمت نفت، کوتاه مدت بوده است.
کارشناسان معتقدند تنها امروزه ابهامات و گمانه زنی هایی که در رابطه با ادامه توافق اعضای اوپک و غیر اوپکی برای کاهش تولید نفت در بازار می شود، فعالیت های کوتاه مدت را در بازار ایجاد کرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: