کد خبر: ۵۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
سقوط 504 پله ای شاخص و نگرانی سهام داران در تالار شیشه ای
تجارت آنلاین: شاخص بورس، امروز یک شنبه با ادامه روند کاهشی خود با 504 واحد سقوط به رقم 84 هزار و 564 واحد رسید تا معامله‌گران با اشاره به وضعیت قرمز در تالار شیشه ای، بورس را به کوره پول‌سوزی تشبیه کنند!
بورس تهران به کوره پول سوزی تبدیل شد!
معامله‌گران بورس تهران در حالی نسبت به از سرگیری معاملات بلوکی حقوقی‌ها با هدف جلوگیری از ریزش نماگرهای منتخب بورس ابراز نارضایتی می‌کنند که معتقدند خرید و فروش سهام و سرمایه‌گذاری در بورس تبدیل به کوره پول‌سوزی شده است.
معامله‌گران بورس تهران در دومین روز معاملاتی هفته جاری در حالی همچنان با ریزش نماگرهای منتخب بورسی مواجه هستند که معتقدند با وجود قول رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر عدم انجام معاملات بلوکی و کد به کد در جریان بازار نقد از سوی معامله‌گران اما طی روزهای اخیر و امروز همچنان از طریق معاملات کد به کد و بلوکی در برخی نماگرهای تاثیرگذار بر روی شاخص از جمله هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس نسبت به مهندسی حجم و ارزش معاملات و به تبع آن جلوگیری از ریزش بیشتر شاخص کل بورس بر روی تابلوی معاملات صورت می‌گیرد.
در این رابطه، علی بهرامی یکی از سهامداران حاضر در تالار بورس با انتقاد از اقدام‌های کنونی ناظران بازار سهام برای از سرگیری معاملات کد به کد و بلوکی در جریان بازار نقدی سهام می‌گوید با وجود افزایش شاخص کل بورس در هفته‌های قبل اما قیمت سهام همچنان برای اغلب سرمایه‌گذاران در سبدهای سرمایه‌گذاری با افت معناداری مواجه است.
این در حالی است که متولیان بازار سهام هم‌اکنون با از سرگیری معاملات کد به کد و بلوکی بر روی سهم‌های شاخص‌سازی همچون هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و برخی سهم‌های تأثیرگذار به دنبال بالا نشان دادن حجم و معاملات روزانه بازار سهام و جلوگیری از کاهش بیشتر شاخص کل بورس هستند.
یک سهامدار دیگر حاضر در تالار معاملات سهام بورس تهران نیز با این عبارت که بورس تهران تبدیل به کوره پول‌سوزی شده است، گفت: شاخص کل بورس و فرمول محاسباتی آن طی دست‌کم 14 سال گذشته نشان دهنده وضعیتی غیر واقعی برای بازار سهام بوده و این در حالیست که با وجود تعریف شاخص‌های کاربردی دیگر از جمله شاخص کل هم‌وزن اما همچنان شاخص کل بورس مبنای عملکرد مدیران دولتی و متولیان بازار سهام قرار می‌گیرد.
علی اسدی یک سهامدار دیگر حاضر در بورس تهران نیز با بیان اینکه حقوقی‌ها از خرید سهام و یا دست کم حمایت از سهم‌های ارزنده از طریق بازار گردانی دست کشیده‌اند، گفت: بازار سهام در انتظار برخی تغییر و تحولات مدیریتی است و این در حالیست که اظهارات رئیس جمهور آمریکا در خصوص جدا شدن یکطرفه از توافق‌نامه برجام نیز در نگرانی سهامداران فروشنده سهامطی روزهای اخیر بی تاثیر نبوده است.
وی با پر اهمیت دانستن طرح دستورالعمل توقف نمادهای معاملاتی از سوی سازمان بورس گفت: این طرح بزرگ در حالی می‌تواند برای بازار سهام ایران سرمنشاء رخدادهای بزرگی قرار گیرد که برخی اقدام‌ها در نحوه بازگشایی و یا افشای اطلاعات برای ناظران بازار سهام قابل تأمل است.


*روشن شدن چراغ قرمز در تالار شیشه ای!
در معاملات امروز 836 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 329 میلیارد ریال در 66 هزار و 194 نوبت خرید و فروش شد و شاخص بورس، با 504 واحد افت به رقم 84 هزار و 564 واحد رسید. اغلب گروه های بورسی در معاملات امروز با عرضه بیش از حد و کاهش قیمت مواجه بودند که این وضعیت در گروه های خودرو، پالایشی و فولادی و فلزی بیشتر از سایر گروه های مشهود بود.
نمادهای خساپا (سایپا)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شتران (پالایش نفت تهران)، فولاد (فولاد مبارکه)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) و خودرو (ایران خودرو) در معاملات امروز، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند، اما نماد فارس (هلدین خلیج فارس) تاثیر مثبت بر شاخص بر جای گذاشت.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز قرمزپوش بودند. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 163 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 267 واحد افت کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 202 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 857 واحد کاهش یافت.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 557 واحد و شاخص بازار دوم بورس 34 واحد پایین آمد.
گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 222 میلیون سهم به ارزش 250 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش 156 میلیارد ریال و رایانه به ارزش 140 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه اطلاعات و ارتباطات با معاملاتی به ارزش 138 میلیارد ریال جای گرفت. گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش 138 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

*کاهش 22 واحدی فرابورس
فرابورس ایران معاملات امروز را با دادوستد افزون بر 294 میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 3 هزار و 286 میلیارد ریال پشت سر گذاشت.
شاخص فرابورس در پایان ساعت معاملات، افت 22 واحدی را نشان می دهد که بدین ترتیب این شاخص در جایگاه 915 واحدی قرار گرفت.
عنوان بیشترین افزایشی قیمتی به نماد «ولشرق» متعلق به شرکت لیزینگ ایران و شرق که روز گذشته با کشف قیمت 1570 ریالی هر سهم رسما به مبادلات بازار سهام وارد شد، رسید.
در تابلو تسهیلات مسکن نیز مبادله بیش از 69 هزار ورقه به ارزش افزون بر 53 میلیارد ریال انجام شد که بیشترین استقبال خریداران و فروشندگان از اوراق تسهیلات مسکن تیرماه 96 صورت گرفت.
در بازار اوراق با درآمد ثابت 2 میلیون و 640 هزار ورقه جابه‌جا شد که ارزش این حجم از مبادلات بر 2 هزار و 620 میلیارد ریال بالغ شد.
در این میان دادوستد بیش از 514 هزار ورقه «سخاب4» به ارزش بیش از 494 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش دادوستدی را در این نماد رقم زد.




نام:
ایمیل:
* نظر: