کد خبر: ۵۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
رئیس کل سازمان امور مالیاتی دو اقدام کلیدی این سازمان را بیان کرد:
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در دیدار با وزیر امور اقتصادی ودارایی، دو اقدام مهم سازمان را اجرای طرح جامع مالیاتی و تکمیل پایگاه اطلاعات مودیان عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از رسانه مالیاتی ایران، سید کامل تقوی نژاد که میزبان وزیر اموراقتصادی و دارایی در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور بود، با ارایه گزارشی از عملکرد نظام مالیاتی در سال گذشته و همچنین دستاوردها وتوفیقات سازمان، مهمترین برنامه های آتی این دستگاه را نیز تبیین کرد.
وی، مودی مداری و اعتمادآفرینی در جامعه، برقراری عدالت مالیاتی و رفع تبعیض های مالیاتی و همچنین مبارزه با فرار مالیاتی وشناسایی مودیان جدید را از مهمترین رویکردهای سازمان در سال های اخیر برشمرد وگفت: در این راستا، اقدامات و برنامه هایی دیگری همچون افزایش تعامل و تسهیل خدمت‏رسانی به مودیان، ارتقای سلامت نظام اداری و برخورد قاطعانه و جدی با فساد اداری و ایجاد فرهنگ برخورد مناسب کارکنان مالیاتی با مودیان نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به افزایش سهم مالیات در بودجه در طی سال های اخیر عنوان کرد: 
با تحقق 97 درصدی درآمدهای مالیاتی کشور در سال 95 با رضایت مندی مودیان و به واسطه شناسایی مودیان جدید و مبارزه با فرارمالیاتی، عملا سازمان امور مالیاتی کشور توانست کارنامه موفقی از خود در زمینه عمل و اقدام در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را به ثبت برساند.
وی ادامه داد: در حوزه مالیات بر ارزش افزوده که مالیاتی غیرمستقیم برپایه مصرف و عرضه کالا و خدمات است، در سال 95 مبلغی در حدود 35 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و مبلغ 16 هزار میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده و مجموعا به میزان 51 هزار میلیارد تومان وصول گردیده است که این مبلغ حاکی از وزن 50 درصدی درآمدهای این نظام مالیاتی در نظام بودجه کشور در سال 95 است. 
تقوی نژاد در خصوص اقدامات سازمان برای مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید گفت: اجرای طرح جامع مالیاتی و ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی، ایجاد دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور، رصد و بررسی تراکنش های سنگین و مشکوک بانکی و پیگیری و رصد فعالیت-های شرکت¬های صوری(کاغذی)، از مهمترین اقدامات سازمان در جهت کاهش فرار مالیاتی بوده که در نهایت، شناسایی فرارهای مالیاتی منجر به واریز پنج هزار میلیارد تومان مالیات به خزانه دولت در سال 95 شد. 
وی تصریح کرد: تنها با بررسی 77 پرونده مالیاتی در شش ماهه دوم سال 95، سازمان امور مالیاتی کشور موفق شد 990 میلیارد تومان مالیات تعیین و وصول نماید.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین از شناسایی حدود 3000 شرکت صوری خبر داد و گفت: با ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی و تقویت و افزایش سیستم های مکانیزه شناسایی مودیان، روند مبارزه با فرار مالیاتی سرعت یافته و در سال 95 و با تکیه بر اطلاعات این پایگاه، در حدود 300 هزار مودی مالیاتی جدید شناسایی و مالیات حقه از آنان اخذ شد.
وی همچنین در خصوص اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص اعتمادآفرینی در جامعه و مودی‎مداری نیز گفت: توافق بی سابقه با اصناف و تعیین مالیات عملکرد سال 94 معادل مالیات قطعی شده عملکرد سال 93 برای نخستین بار در سال 95 ، از مهمترین این اقدامات بوده که بر مبنای این توافق و براساس خوداظهاری مودیان مالیاتی، بدون دخالت مامورین مالیاتی برگ قطعی مالیات رسیدگی و ابلاغ شد.
تقوی نژاد، توسعه خوداظهاری مالیاتی و برنامه ریزی به منظور حذف شیوه علی الرأس از نظام مالیاتی و جلوگیری از اعمال سلیقه ماموران مالیاتی، ساده سازی قانون مالیات های مستقیم و شفاف سازی آن، تعدیل و کاهش نرخ های مالیاتی، بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی و تسهیل خدمات رسانی به مودیان از طریق برقراری نظام مالیات الکترونیک را از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای اعتمادآفرینی در جامعه برشمرد.
وی با اعلام درج 100 درصد اطلاعات مودیان مالیاتی در پایگاه اطلاعات مودیان، اظهار داشت: اجرای طرح جامع مالیاتی منجر به اتصال و بهره گیری از شبکه های ملی و دستگاهی شده است.
تقوی نژاد اضافه کرد: در حال حاضر با توسعه و تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان در راستای ماده 169 مکرر ق.م.م، دریافت اطلاعات از سامانه های مختلف برون سازمانی به صورت برخط و استعلامی در حال انجام است در حال حاضر حدود یک میلیارد رکورد اطلاعات در این پایگاه ثبت شده است. 
وی همچنین از همکاری سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور و سایر مراجع اطلاعاتی، نظارتی و انتظامی با سازمان امور مالیاتی کشور برای شناسایی موارد مشکوک به فرار مالیاتی و پولشویی و انعقاد تفاهم نامه درخصوص تبادل اطلاعات و هم افزایی در شناسایی جرم خبر داد و گفت: دریافت فهرست 254 شخص حقیقی و حقوقی خریدار و فروشنده عمده ارز از بانک مرکزی و پیگیری جهت اخذ مشخصات هویتی، جهت انجام اقدامات لازم به منظور شناسایی و مطالبه حقوق حقه دولت، یکی از دستاوردهای این همکاری بوده است.
تقوی نژاد از ایجاد اداره مالیات الکترونیک (E-tax ) در ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور خبر داد و گفت: در طی سال های اخیر اقدامات موثری در راستای مکانیزه کردن فرایندهای مالیاتی، تسهیل امور و کاهش مراجعات مودیان، تسهیل در پرداخت مالیات و همچنین کاهش ارتباط مستقیم مودیان و ماموران مالیاتی به اجرا درآمده و فرایندهایی همچون ثبت نام شماره اقتصادی، ارایه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی، اجاره املاک و مالیات بر ارزش افزوده، همچنین پرداخت انواع مالیات ها، عملیات مالیات مشاغل خودرو و نقل و انتقال املاک و نیز ارسال اطلاعات صورت معاملات فصلی موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم به صورت الکترونیکی انجام می گیرد.
وی در بخشی از گزارش خود به موضوع ارتقای سلامت نظام اداری پرداخت و گفت: در حال حاضر برخورد قاطع، جدی و بی رحمانه با فساد در دستور کار سازمان قرار دارد و با ایجاد واحد بازرسی مالیاتی در این سازمان، همچنین تشکیل کمیته تخصصی سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم و انتصاب بازرسین مالیاتی، مبارزه با مصادیق فساد مالیاتی در سازمان تسریع پیدا کرده است.
وی همچنین تصریح کرد: از دیگر اقدامات سازمان در جهت حمایت از تولید، تقسیط پلکانی بدهی مالیاتی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط به منظور بهره‏مندی از تسهیلات بانکی بوده، به طوریکه در سال 95 بدهی مالیاتی تعداد 7500 مودی به صورت پلکانی تقسیط گردید.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خاتمه سخنان خود، به مهمترین برنامه های آتی نظام مالیاتی پرداخت و گفت: بازنگری و اصلاح ساختار معافیت ها و مشوق های مالیاتی، گسترش پایه های مالیاتی و ایجاد نظام مالیات بر جمع درآمد، توسعه نظام اطلاعات مالیاتی با تاکید بر سیستم های مکانیزه و ظرفیت های دستگاه های اجرایی و صاحبان اطلاعات، گسترش چتر مالیاتی به کلیه مودیان بالقوه، توسعه خدمات نوین مالیاتی مبتنی بر خدمات الکترونیکی، بازنگری در فرایندهای مالیاتی و روان سازی فرایندها به منظور کارآمدسازی و کاهش زمان فرایندها و بهبود فضای کسب و کار، تعدیل بار مالیاتی تولید و سرمایه گذاری و کنترل، کاهش و حذف فرار مالیاتی با استفاده از کلیه ظرفیت های قانونی، فنی و بکارگیری کلیه منابع از اهم این برنامه ها به شمار می رود.

نام:
ایمیل:
* نظر: