کد خبر: ۵۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
وزیر اقتصاد در دیدار با مدیران و کارگزاران نظام مالیاتی کشور اعلام کرد :
وزیر امور اقتصادی و دارایی در نخستین دیدار خود با مدیران ستادی و استانی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مهمترین مسئله نظام مالیاتی، اقتصاد پنهان و موضوع قاچاق کالاست و برای مقابله با این مسئله، اجرای طرح جامع مالیاتی و توسعه و تکمیل نظام مالیات بر ارزش افزوده ضرورت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر مسعود کرباسیان که در اجلاس مدیران مالیاتی سراسر کشور سخن می گفت، عنوان داشت: اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی، از مهمترین محورهای سیاست اقتصاد مقاومتی است و در حال حاضر، افزایش درآمدهای مالیاتی و قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، از اولویت‏های کلیدی این وزارتخانه به شمار می رود.
وی توسعه ملموس نظام مالیاتی با تاکید بر گسترش پایه های مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی را از الزامات اسناد بالادستی و قوانین کلان اقتصادی برشمرد و گفت: سازمان امور مالیاتی کشور در حال تبدیل شدن از یک نظام سنتی به یک نظام مدرن و منطقی است و معرفی این سازمان به عنوان دستگاه برتر ملی در جشنواره شهید رجایی امسال، به درستی حکایت از به ثمر نشستن اصلاحات بنیادین و توفیقات و دستاوردهای ارزنده این سازمان دارد.
دکتر کرباسیان با بیان اینکه در حال حاضر انتظارات از این سازمان بالا و مسئولیت سنگینی در پیش روی این دستگاه قرار دارد، گفت: سال 95 سالی موفق برای نظام مالیاتی کشور بود و البته امسال نیز این سازمان باید تلاش موثری برای تحقق کامل درآمدهای مالیاتی مبذول کند.
وی اظهار داشت: نقش و کارکردهای متعدد مالیات در حوزه های اقتصادی و اجتماعی عیان و آشکار است و حتی در زمینه هایی همچون رونق اقتصادی، افزایش تولید و رفع مشکلات و دغدغه های مردم نیز مالیات می تواند اثرگذار باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به عملکرد مثبت و کارنامه موفق سازمان امور مالیاتی کشور در سال 95 عنوان داشت: نظام مالیاتی باید به سمت نظام مالیات الکترونیک با شتاب بیشتری حرکت کند که براساس آن خدمات مطلوبی به مودیان مالیاتی ارایه خواهد شد. 
دکتر کرباسیان در ادامه سخنان خود به موضوع شفافیت اقتصادی اشاره کرد و گفت: در یک اقتصاد ایده آل، همه صاحبان درآمد، چه معاف و چه غیرمعاف، ملزم به ارایه اظهارنامه مالیاتی هستند و اصل بر خوداظهاری است.
وی با اشاره به اینکه با نظام مند شدن معافیت ها در کشور و حذف معافیت های غیر ضروری، عملا گام مهمی در جهت شفافیت اقتصادی برداشته خواهد شد، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح جامع مالیاتی و استفاده از ظرفیت های قانونی ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم که براساس آن تمامی دستگاه های ذیربط ملزم به ارایه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور هستند، نظام اقتصادی کشور به سمت شفافیت هر چه تمامتر حرکت خواهد کرد.
دکتر کرباسیان، تقویت سیستم حسابرسی مالیاتی را اثرگذار توصیف کرد و گفت: در کنار این موضوع، اقداماتی همچون مدیریت ریسک و طبقه بندی مودیان براساس ریسک می تواند به کاهش هزینه های وصول مالیات و کارآمدی نظام مالیاتی بیانجامد.
وی ارتقای سلامت نظام اداری را از مهمترین تکالیف نظام مالیاتی برشمرد و گفت: عده ای در کشور نمی خواهند هویتشان مشخص شود و از هر روش و شگردی برای فساد مالی استفاده می کنند که برای مقابله با این موضوع باید مکانیسم های نظارتی و بازرسی، تقویت شده و برخورد با تخلفات کارکنان جدی و قاطعانه باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین ارتقای فرهنگ مالیاتی را از ضرورت ها و پیش نیازهای مهم توسعه نظام مالیاتی و تحول اقتصادی برشمرد و گفت: روابط عمومی های این سازمان نقش مهم و پررنگی در تحقق این امر بر‏عهده دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر: