مدیرعامل شرکت بیمه تخصصی خاورمیانه که مسوولیت ارائه انواع بیمه نامه های زندگی و پس انداز در بازار کنونی آن هم از طریق راه اندازی یک شرکت بیمه تخصصی را بر عهده گرفته خوب می داند که فعالیت در بازار فروش بیمه نامه عمر کاری است نسبتاً طاقت فرسا آن هم با وجود شرکت هایی که از چند سال پیش تا کنون اقدام به فروش و ارائه بیمه نامه عمر کرده و مردم، بیشتر با نام آنها مانوس شده اند. او همچنین موانع کار را می داند و به چالش ها نیز آگاه است، اما تیم تحت مدیریتش عزم خود را برای ارائه یک کار تخصصی و متفاوت جزم کرده است. آن ها می دانند که فروش بیمه نامه عمر برای شرکتی که حتی یکسال از عمر آن نمیگذرد بسی دشوار به نظر می رسد اما وجود توان بالا در میان کارکنان این شرکت، نوید روزهای خوش برای شرکت بیمه خاورمیانه را می دهد. ارائه بیمه نامه های متفاوت و متمایز و طرح هایی که منحصراً در اختیار این شرکت است نقطه عطف و تکیه گاه امید برای پرسنل با انگیزه این شرکت محسوب می شود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از اقتصادتهران، متن بخشی از مصاحبه با خلیل حسن زاده کمند که دارای ۲۳ سال سابقه در صنعت بیمه کشور است و به صورت مامور از بخش دولتی به بخش خصوصی آمده است را با هم می خوانیم:
در ابتدا لطفا پیرامون چگونگی آغاز به کار شرکت بیمه زندگی خاورمیانه بفرمایید؟
تفکر تأسیس شرکت بیمه همزمان با فعالیت برای تأسیس بانک خاورمیانه در سال ۱۳۸۹ شکل گرفت که پس از پیگیریهای لازم و اخذ مجوز از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اواخر سال گذشته به عرصه صنعت بیمه ایران پا گذاشت و قرار است صرفاً در راستای عرضه بیمهنامههای زندگی و مستمری و به صورت کاملاً تخصصی فعالیت نماید.
شرکت در حال حاضر چند محصول دارد و آیا این شرکت برنامه خاصی برای بیمههای زندگی دارد؟
در ابتدا باید عرض کنم که این شرکت با رویکرد حرفهای صدور بیمهنامههای تخصصی زندگی برای بیمهگذاران شکل گرفته و بنابراین قرار است به طور کاملاً تخصصی فعالیت نماید. در حال حاضر شرکت شش نوع محصول متفاوت در رشته بیمه عمر ارائه مینماید که دو محصول کاملاً متمایز بوده و سایر شرکتها آنها را ارائه نمیکنند.
بیمه تمامعمر، بیمه عمر و سرمایهگذاری، بیمه عمر مختلط، بیمه عمر ساده زمانی بهطور گروهی و انفرادی و به صورت کوتاهمدت و بلندمدت، بیمه عمر مانده بدهکار، بیمه سنوات پایان خدمت کارکنان
نام آن دو محصول متمایز را میفرمایید؟
بله. یکی بیمهنامه تمام عمر که محصولی بسیار مطلوب و متمایز است و دیگری بیمهنامه سنوات پایان خدمت کارکنان شرکتها و سازمانها است.
لطفا کمی بیشتر در خصوص این دو بیمه نامه توضیح دهید؟
بله. توجه بفرمایید که براساس قانون کار، کارفرما موظف است به صورت سالانه، یک ماه حقوق کارگر و کارمند خود را به عنوان ذخیره پایان خدمت منظور نماید. هماکنون در سازمانهای متعدد، در پایان سال و در هنگامی که قرار است پاداش و عیدی به کارکنان پرداخت شود، سنوات یک سال فعالیت آنها نیز پرداخت میگردد، به طوری که سنواتی که قرار است پس از پایان ۳۰ سال خدمت به فرد تعلق بگیرد در پایان هر سال مالی به وی پرداخت و با وی بابت این موضوع و تسویه حساب میشود. این منابع معمولاً توسط افراد خرج هزینههای جاری میشود و در پایان خدمت، دیگر وجهی بابت سنوات به ایشان تعلق نمیگیرد که البته این امر با فلسفه پرداخت سنوات که هدفش حمایت مالی در هنگام بازنشستگی میباشد، در تضاد است. شرکت بیمه زندگی خاورمیانه ضمن عقد قرارداد با کارفرما، سنوات پایان خدمت را به عنوان حق بیمه، دریافت و پوششهای مطلوب بیمهای را به کارگران و کارمندان ارائه مینماید و همچنین در پایان ۳۰ سال خدمت نیز، بر اساس قانون کار سرمایهای را به عنوان پاداش پایان خدمت به بیمهشده پرداخت میشود.
بیمهنامه تمام عمر نیز برای متقاضیانی طراحی شده که تمایل دارند تا پایان عمر پوشش فوت داشته باشند و در صورت فوتشان در هر سنی که باشد، تأمین آتیه خانواده و افراد تحت تکفلشان تضمین شده باشد.
مدت این بیمهنامه نامحدود بوده و بیمهگر در ازای دریافت حق بیمه برای مدت محدود ( ۵، ۱۰ یا ۱۵ سال) متعهد میشود که اگر در هر زمان و به هر علت بیمهشده فوت کند، سرمایه مندرج در بیمهنامه را به ذینفعان پرداخت کند. از مزایای این بیمهنامه میتوانم به معافیت از مالیات بر درآمد و درگیر نشدن در روند انحصار وراثت در صورت تعیین ذینفعان اشاره کنم.
چالشهای کنونی فروش بیمه نامه زندگی را در چه میبینید؟
چالشهای مربوط به فروش بیمههای زندگی نیاز به بحث مفصلی دارد و اگر بخواهیم دستهبندی کنیم میتوانند اقتصادی، فرهنگی و جمعیتی باشند یا میتوانند مربوط به داخل صنعت بیمه و یا خارج آن باشند. به طور خلاصه اگر بخواهم عرض کنم، عدم تحقق رونق اقتصادی، فقر و بیکاری، تکفل بالا، عدم آشنایی بیمهگذاران با محصولات بیمهای، نبود نیروی انسانی متخصص و کاهش نرخ سود بانکی را میتوان برخی از چالشهای فروش این بیمهنامهها عنوان کرد. اگر بخواهیم به چالشی که در سالهای آتی، کشور با آن روبهرو خواهد شد اشاره کنیم، به پیری جمعیت میتوان اشاره کرد. به بیان سادهتر، زمانی که متولدین دهه ۶۰ به سن بازنشستگی برسند، کشور با مشکل تأمین اجتماعی مواجه خواهد شد و بهتر است همه ما در مورد آن اقدام نماییم و بهترین راه حل پیشنهادی استفاده از مکانیزم پوشش بیمههای بازرگانی است.