کد خبر: ۵۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
زنگنه در سومین کنگره نفت و نیرو خبر داد
وزیر نفت از آماده سازی یک بسته ۵ میلیارد دلاری برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره‌برداری خبر داد که قرار است در طول دو سال برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره برداری اجرا شود.
تزریق 5 میلیارد دلار به میدان های نفتی
وزیر نفت از آماده سازی یک بسته ۵ میلیارد دلاری برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره‌برداری خبر داد.
بیژن زنگنه در سومین کنگره نفت و نیرو با بیان این که کنگره مذکور روال کار خود را به مرور پیدا می‌کند، گفت: این کنگره با عنوان یک نهاد اثرگذار و در حد نهادی که زیرمجموعه دولت نیست به حیات خود ادامه می‌دهد. روزی که در سال ۱۳۹۰ اندیشه اولیه تشکیل این باشگاه شکل گرفت، قرار بود یک اتاق فکر برای بخش انرژی و نفت کشور تشکیل شود که بار مالی و وابستگی به دولت نداشته باشد.

*عده‌ای از تشکیل باشگاه نفت و نیرو ابراز نگرانی می‌کنند

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ جلسات ماهانه در باشگاه برگزار می‌شود و مطالب این جلسات منتشر می‌شود. این باشگاه کمتر از ۲۰۰ عضو دارد، اما عده‌ای از چنین حرکتی ابراز نگرانی می‌کنند که نمی‌دانیم دلیل این نگرانی چیست.
وزیر نفت با بیان این که برخی ادعا می‌کنند در باشگاه نفت و نیرو رانت اطلاعاتی وجود دارد، اظهار کرد: در جایی که اطلاعات آن منتشر می‌شود، امکان وجود رانت اطلاعاتی نیست. امیدوارم جوان‌های بیشتری وارد باشگاه شده تا از نیروی فکری جوان حداکثر استفاده شود.
زنگنه با تاکید بر این که در کشور تولید فکر و اندیشه کم است، تصریح کرد: این درست نیست که اجازه ندهیم افراد با یکدیگر همفکری کنند.

*اجرای قراردادهای جدید نفتی از پیشرفت خوبی برخوردار است
وی در ادامه با اشاره به اجرای قراردادهای جدید نفتی، اظهار کرد: روند این قراردادها و مذاکرات پیشرفت قابل قبول و خوبی دارد. وزارت نفت در اجرای این قراردادها دو اولویت توسعه میدان‌های مشترک و افزایش ضریب بازیافت از میدان‌ها را مدنظر قرار داده است که البته هنگامی که میدان‌های مشترک توسعه پیدا کنند، افزایش ضریب بازیافت نیز مورد نظر قرار می‌گیرد.
وزیر نفت با تاکید بر این که تا پایان دولت دوازدهم هیچ میدان مشترکی نیست که تعیین تکلیف نشده باشد، تصریح کرد: البته این موضوع به معنی توسعه همه میدان‌های مشترک نیست، بلکه به معنی تعیین تکلیف میدان‌ها و آغاز کار پیمانکاران روی میدان‌ها است. عمده این میدان‌ها نفتی بوده، اما قراردادهایی برای توسعه میدان‌های گازی با شرکت‌های خارجی که یک شرکت ایرانی همراه هم دارند بسته خواهد شد.

*آماده سازی یک بسته ۵ میلیارد دلاری برای افزایش تولید از میدان‌ها

زنگنه در ادامه از آماده سازی یک بسته پنج میلیارد دلاری برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره برداری خبر داد و گفت: یک بسته پنج میلیارد دلاری در حال آماده سازی است که قرار است در طول دو سال برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره برداری اجرا شود که بخشی از آن شامل تعمیر چاه‌ها و بخشی دیگر شامل حفر چاه‌های جدید در مناطق مختلف نفتی از جمله مناطق نفت خیز جنوب، فلات قاره، مناطق مرزی و غیره می‌شود.
وی ادامه داد: هیچ کدام بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلار نباشد و این مبلغ از درآمد خود میدان بازپرداخت شود. احتمالا کمتر از سه سال قابل بازپرداخت خواهد بود، زیرا این فرآیند از سال ۱۳۹۸ اجرا خواهد شد و بازپرداخت آن آغاز می‌شود، زیرا فرآیند تولید آغاز می‌شود. در این راستا از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنیم که آنها می‌توانند یک شریک خارجی داشته باشند.
وزیر نفت با بیان این که جلسات برای آماده‌سازی بسته‌های مذکور برگزار می‌شود، افزود: در این جلسات در مورد تامین مالی نیز صحبت می‌شود. برای تامین مالی بسته‌ها چندین روش از جمله فروش اوراق مشارکت فاینانس داخلی، یوزانف، وام از صندوق توسعه ملی و غیره مدنظر است. اجرای این بسته‌ها هم تولید نفت را افزایش می‌دهد و هم اشتغال ایجاد می‌کند.
زنگنه ادامه داد: تعریف بسته‌ها در حال انجام است و اسناد برای مناقصه و گرفتن مجوز در حال آماده سازی است. اجرای  این بسته‌ها با اجرای ای پی سی متفاوت است.

*اجرای طرح نوفلرینگ طی ۴ سال
وی با اشاره به طرح نوفلرینگ توضیح داد: طرح نوفلرینگ طی چهار سال باید عملیاتی شود و در پایان دولت دوازدهم نباید گاز همراه زیاد باشد. در این راستا طرح‌های مختلفی از جمله ان جی ال ۳۱۰۰، ان جی ال ۳۲۰۰، خارگ و بیدبلند ۲ در حال انجام است، اما اجرای این طرح‌ها کفایت نمی‌کند و باید روش‌های مختلف دیگری مورد استفاده قرار بگیرد.
وزیر نفت ادامه داد: در این راستا قیمت کم برای فروش گاز همراه گذاشته شده است که یک الی دو شرکت نیز مراجعه کردند، اما هنوز به نوفلرینگ نرسیده‌ایم.

*امیدواری برای ثبت ایران ال ان جی
زنگنه با تاکید بر این که گازرسانی به شهرها و روستاها در دستور کار قرار دارد، افزود: در این راستا طرح‌های ال ان جی مدنظر قرار دارد و امیدواریم ایران ال ان جی به ثبت برسد. همچنین قیمت گاز برای واحدهای کوچک ال ان جی بهبود خواهد یافت. همچنین برای ال ان جی ۵۰۰ هزار تن گاز در سال تامین می‌شود.

*لزوم توجه به صنایع پایین دستی و میان دستی پتروشیمی
وی در ادامه با اشاره به صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: در صنعت پتروشیمی علاوه بر تولید محصولات پایه باید به صنایع میان دستی و پایین دستی توجه کنیم و این بخش باید با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال شود.
وزیر نفت ادامه داد: به من قول داده‌اند که خوراک به صنایع پایین دستی یک میلیون تن افزایش یابد. همچنین طرح‌ جی دی پی برای تولید پروپیلن در شش نقطه باید اجرا شود. از سوی دیگر بهسازی پالایشگاه‌ها برای افزایش کیفیت تولید فرآورده مدنظر قرار دارد.
زنگنه با تاکید بر این که در کشور فرصت کار بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: برای استفاده از این فرصت‌ها باید همه تلاش کنیم. بعضی چیزها وقت تلف می‌کند که باید از آنها صرفه نظر کنیم. باید از هر کاری که وقت ما را بگیرد و اجازه ندهد به کار اصلی بپردازیم صرفه نظر شود. ما می‌توانیم مخالف هم باشیم اما نباید دشمن یکدیگر باشیم و از هم نفرت داشته باشیم. نباید نفرت پراکنی کنیم.
وی تاکید کرد: من عضو باشگاه نفت و نیرو هستم، اما هیچ مسوولیتی در این باشگاه ندارم. من از این باشگاه و هر سامانه‌ای که برای اندیشیدن باشد حمایت می‌کنم.
وزیر نفت همچنین در حاشیه این کنگره در مورد صحبت‌های اخیر ریاست جمهوری آمریکا در مورد برجام، اظهار کرد: ما کار خود را دنبال می‌کنیم تا ببینیم چه می‌شود.
زنگنه در مورد امیدواری به تمدید توافق، گفت: انسان به امید زنده است.

*فعلا افزایش قیمت بنزین مطرح نیست
وی در ادامه در مورد افزایش قیمت بنزین نیز اظهار کرد: فعلا در این مورد بحثی در دولت مطرح نشده است اگر هم مطرح شود برای بودجه سال ۱۳۹۷ است و در مورد این موضوع فکر می‌شود.
وزیر نفت در مورد وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس توضیح داد: کارهای این پالایشگاه جلو می‌رود، اما مشکل اصلی آن کمبود منابع مالی است.
زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا امکان این که خوراک با قیمت کمتری به این پالایشگاه فروخته شود یا خیر، گفت: طبق قانون امکان فروش خوراک با تخفیف ۱۰ درصدی برای این پالایشگاه وجود ندارد.
وی در مورد اجرای بسته‌های پنج میلیارد دلاری برای افزایش تولید میدان‌ها نیز اظهار کرد: اگر امور به درستی پیش رود عملیات اجرای این بسته‌ها از سال ۱۳۹۷ اجرا شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: