کد خبر: ۵۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
در سفر یک روزه مرتضی بانک، مشاور رییس جمهور به منطقه آزاد انزلی مطرح شد:تبدیل شدن به مرکز صادرات ایران بهمراه تنوع زنجیره های حمل و نقلی ویژگی متمایز منطقه آزاد انزلی است.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از فرینا، مرتضی بانک "مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی" به همراه معاونین دبیرخانه شورایعالی، به منظور بازدید از پروژه های عمرانی -زیرساختی و طرح های توسعه ای در سفری یک روزه از منطقه آزاد انزلی بازدید کرد.
در جریان بازدید دکتر بانک از این منطقه چهار طرح سرمایه گذاری تولیدی بخش خصوصی با میزان سرمایه گذاری ۱۲۵ میلیارد ریال و اشتغال ۱۲۰ نفر و یک طرح گردشگری با هزینه ۳ میلیارد ریالی از سوی این سازمان افتتاح شد.
مشاور رییس جمهور از بخش های مختلف مجتمع بندری کاسپین، مارینا، برج مراقبت، مسیر دسترسی و تقاطع غیر همسطح بهمراه مجموعه ورزش های ساحلی مرحوم قایقران، در منطقه آزاد انزلی بازدید به عمل آورد و مشاورین طرح توضیحات لازم را در خصوص مشخصات و روند پروژه ارائه دادند و بعد از آن به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
 
منطقه آزاد انزلی می تواند به یکی از مبادی مهم صادرات ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر تبدیل شود

مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در جریان بازدید از این منطقه با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی می تواند به یکی مبادی مهم صادرات ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر تبدیل شود اظهار داشت: براساس قانون ایجاد زیرساخت های عمرانی، فرآهم نمودن شرایط مناسب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور ایجاد اشتغال و صادرات و همچنین انجام مبادلات منطقی تجاری، مهمترین وظایف مناطق آزاد تعیین شده که در چهار سال گذشته اقدامات خوبی در این خصوص انجام و در حوزه صنعت و تولیدات داخلی پروژه های خوبی ایجاد شده است.
وی در خصوص برنامه بازدید خود از منطقه آزاد انزلی چنین گفت: در بدو ورود به منطقه آزاد انزلی بازدیدی از فعالیت های انجام شده در اسکله بندر کاسپین انجام شد، بندری که همراه آقای رییس جمهور در فروردین امسال در مراسم افتتاح دو پست اسکله که توسط بخش خصوصی ایجاد شده بود حضور داشتم، در این خصوص باید اعلام کنم جای خوشحالی است بعد از گذشت ۶ ماه از آن بازدید شاهد ساخت پس کرانه ای با وسعت ۸ هکتار هستیم که کار بسیار ارزشمند و مهمی است.
بانک با اشاره به اینکه از مسیر چهار بانده دسترسی به مجتمع بندری کاسپین که به منظور تأمین نیازهای ترافیکی زمان تکمیل تمامی ظرفیت های مجتمع ساخته شده بازدید کرده افزود: در حوزه صنعتی بر اساس گزارش داده شده از سوی رضا مسرور ۵۵ واحد صنعتی در منطقه آزاد انزلی که راکد و بلا استفاده مانده بود با واگذاری به سرمایه گذار جدید فعال شدند و علاوه براین هم اکنون ۹ هزار نفر در مجموعه شهرک های صنعتی و سایر بخش های این منطقه اشتعالزایی شده است.
وی در رابطه با نوع فعالیت واحدهای تولیدی که از سوی وی مورد بازدید قرار گرفته اظهار داشت: این واحد ها با سرمایه گذاری داخلی و خارجی ایجاد شده و حتی یک واحد توسط چینی ها با یک میلیون دلار سرمایه گذاری ایجاد شده که اقدام به فرآوری و تولید موارد مورد نیاز بهداشتی از ضایعات کشتار دام می کند.
مشاور رییس جمهور با اعلام اینکه خوشبختانه در سال جاری ۵۵ میلیون دلار صادرات ناشی از تولید در این منطقه به خارج انجام شده و حدود ۳۹۰ میلیون دلار هم تا پایان سال صادرات مجدد از منطقه آزاد انزلی به خارج از کشو صورت می گیرد تصریح کرد: که براساس اقدامات و طرح های اجرا شده و ظرفیت های موجود این منطقه یکی از مراکز مهم ما برای صادرات کالا است که می تواند به یکی مبادی مهم صادرات ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر تبدیل شود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد انزلی اضافه کرد: با توجه به همسایگی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر و دیگر کشورها، منطقه آزاد انزلی یکی از مراکز مهم صادراتی کشور خواهد شد و زیرساختهایی که در این منطقه ، به ویژه در مجتمع بندری کاسپین در حال ایجاد می باشد بر اساس افزایش ظرفیت و توسعه صادرات کالا به این کشورها و واردات محصولات مورد نیاز داخلی برنامه ریزی شده است.
مرتضی بانک با تأکید بر اینکه در تکمیل کار این بندر ما شاهد تحولاتی در حوزه گردشگری و تفریحات دریایی هستیم که مرحله به مرحله افتتاح می شود اظهار امیدواری کرد: منطقه آزاد و بندر انزلی در مسیر توسعه ای که گام برداشته و درحال حرکت است نمونه بارز صادرات کالاهای کشور ما از دریا  به کشورهای همسایه باشد.
مشاور رییس جمهور با اظهار خوشبختی از نزدیکی این منطقه به شبکه ریلی کشور و بیان اینکه پیگیر تسریع در اتصال منطقه به خط ریلی سراسری خواهیم بود، افزود: با توجه به نزدیکی فرودگاه به این منطقه و وجود مسیرهای جاده ای مناسب، زنجیره کاملی از شبکه حمل و نقلی دراختیار منطقه آزاد انزلی وجود دارد که ظرفیت ها و شرایط بسیار خوبی را برای حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی مهیا می کند.
وی افزود: برنامه های اجرایی در مناطق آزاد و منطقه آزاد انزلی در حوزه های مختلف به منظور تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی است که از سوی مقام معظم رهبری ترسیم شده، و  گفت: در رابطه با عملکرد سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی باید اشاره ای به اقدامات بسیار خوب این منطقه در حوزه فناوری های نو و صادرات تولیدات صنعتی و شرکتهای دانش بنیان که جزو سیاستهای ابلاغی و اهداف اقتصاد مقاومتی است کرد که گزارش های آن را مرحله به مرحله به مردم خوب استان گیلان ارایه می کنیم.
در ادامه دیدارهای مرتضی بانک و هیأت همراه از منطقه آزاد انزلی، طرح در حال ساخت پردیس صنایع دستی که از سوی این سازمان در حال احداث است، مرکز تفریحات دریایی، پارک ساحلی، مرکز توسعه صادرات که از سوی بخش خصوصی ایجاد شده، پروژه سرمایه گذاری خارجی آکواریوم و پارک خزندگان، و مرکز همایش ها و نمایشگاه منطقه آزاد انزلی بازدید کردند و در پایان دیدارهای خود، در جلسه شورای معاونین و مدیران منطقه آزاد انزلی شرکت کرده و به سخنرانی پرداخت.
 
مرتضی بانک در شورای معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی:
ارائه الگوی مناسب توسعه مهمترین هدف مناطق آزاد

مرتضی بانک در جلسه شورای معاونین و مدیران منطقه آزاد انزلی با قدردانی از زحمات و خدمات بسیار دکتر ترکان اظهار امیدواری کرد که در مسئولیت جدید در شستا این خدمات ادامه یابد و گفت: ما باید بتوانیم مسیری که ایجاد و طی شده را ادامه داده و با همکاری یکدیگر به برخی بخش های دیگر بیشتر توجه کنیم.
وی با بیان اینکه مهمترین هدف مناطق آزاد ایجاد یک الگوی مناسب توسعه اقتصادی در جهت اهداف بلند اقتصادی کشور است افزود: با توجه به امکانات و شرایط مناطق آزاد بخش مهمی از این اهداف در حال شکل گیری و تحقق است و برای دست یابی به همه اهداف باید تلاش های بیشتری انجام دهیم.
مرتضی بانک اضافه کرد: براساس الگویی که برای مناطق آزاد ایران تعریف شده، این مناطق باید هزینه احداث زیرساخت های خود را از محل درآمدهای داخلی تأمین نمایند و این در حالی است که این مهم در مناطق آزاد سایر کشورها از سوی دولت ها انجام می شود.
مشاور رییس جمهور خاطر نشان کرد : این امر خود یک امتیاز برای مناطق آزاد بوجود آورده که ظرفیت سازی جدیدی را در اقتصاد مناطق ایجاد می کند و این الگوی متفاوتی است، اگرچه سرعت انجام پروژه ها را به تأخیر می اندازد اما اینکه از منبع خاص بیرونی منابع مالی ایجاد زیرساخت تأمین نشده بلکه از ابتکارات خود مدیران مناطق، زیرساخت های لازم را ایجاد کرده اند کار با ارزشی محسوب می شود.
دبیر شواریعالی مناطق آزاد اظهار امیدواری کرد با جدیتی که در میان مدیران مناطق آزاد وجود دارد برای پیشبرد بیش از پیش برنامه ها تلاش بیشتری صورت گیرد و افزود: خوشبختانه در بازدید کوتاهی که از منطقه آزاد انزلی داشتم دستاوردهای بسیار ارزشمندی به نتیجه رسیده که در جهت توسعه اقتصادی کشور کارهای اساسی مهمی در این منطقه انجام شده، مایه افتخار است.

ویژگی متمایز منطقه آزاد انزلی تنوع زنجیره های حمل و نقلی

مرتضی بانک اظهار داشت: لازم است به ویژگی مهم منطقه آزاد انزلی اشاره کنیم که یکی از مناطق منحصر به فرد کشور در زمینه ترانزیتی و حمل و نقل است که در زمینه راه آهن، اتوبان، فرودگاه از زیرساخت های مناسبی بهره می برد، و در آینده نزدیک نیز راه آهن سراسری به این منطقه متصل خواهد شد و با سرمایه گذاری مختصر وزارت راه ان شاءا... راه آهن به مجتمع بندری کاسپین خواهد رسید تا زنجیره شبکه حمل و نقل منطقه آزاد انزلی تکمیل شود.
وی تلاش هایی که در جهت ایجاد اسکله ها و پسکرانه های آن در منطقه آزاد انزلی انجام شده را کار بسیار با اهمیتی ارزیابی کرد و افزود: این عمل پیام بسیار مهمی دارد که ما می توانیم با ایجاد یک سری امکانات و ظرفیت ها، زمینه جذب سرمایه گذار در جهت توسعه اقتصاد ملی را فرآهم می آوریم.
دبیر شواریعالی مناطق آزاد اعلام کرد : خوشبختانه با پیگیری ها و تلاش های صورت گرفته، بخش زیادی از برنامه هایی که جهت ساخت اسکله ها باید انجام می شده، به اتمام رسیده و امیدواریم در آینده نه چندان دور زیرساخت اصلی که پس کرانه ها، موج شکن ها، اسکله ها است نهایی شود، و برداشت بنده این است که ان شاءا.. اجرای موج شکن ها تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

توسعه زیرساخت ها و تعداد گردشگران ورودی

مشاور رییس جمهور در خصوص ایجاد اسکله مارینا گفت: اضافه کردن فعالیت های مردمی، تفریحی به فعالیت های اقتصادی منطقه نه تنها زنجیره اقدامات و طرح های منطقه را تکمیل می کند بلکه یک اقدام ضروری و لازم در حوزه گردشگری دریای خزر است.
وی در رابطه با ایجاد  جاذبه های گردشگری در این منطقه متذکر شد که جذب گردشگری خارجی و داخلی از محورهای مهم اهداف مناطق آزاد است و خوشحالم که طی شش ماه افزون بر ۳.۵ میلیون گردشگر از این منطقه بازدید کرده اند و این کار ارزشمندی است و این درحالی است که در سال ۹۵ تعداد گردشگران ورودی به مناطق آزاد کشور بالغ بر ۱۱ میلیون نفر بود.
گسترش ارتباط با مردم و فعالیت های فرهنگی جدی گرفته شود
مشاور رییس جمهور با بیان اینکه ارتباط مناسبی میان مردم و فعالیت های منطقه ای با فعالیت توسعه ای در منطقه ایجاد می شود، که این کار خوبی است، اضافه کرد: فعالیت های فرهنگی را باید جدی گرفت چراکه برای توسعه و رسیدن به اهداف باید در دستور کار باشد که خوشبختانه وجود دارد و توسعه ارتباط با مردم، ایجاد امکانات لازم، امکانات آموزشی-علمی، ورزشی، تفریحی و .... در کنار رفع نگرانی های مردم در زمینه اشتغال، از جمله این برنامه ها باید مورد توجه قرار گیرد تا ارتباط سازمان های مناطق آزاد را با مردم و جوامع محلی پیرامونی تقویت می گردد.
وی اجرای مدیریت هزینه کرد در مناطق آزاد را نکته بسیار مهمی اعلام کرد و افزود: در تمامی مناطق آزاد در حدود ۷۵ درصد درآمدها صرف پروژه های عمرانی-زیرساختی شده و کمتر از ۲۵ درصد در بخش جاری مصرف شده، رسیدن به این رقم و درصد، الگوی بسیار خوبی در سطح کشور است که در قالب تمامی برنامه های توسعه ای کشور پیگیری شده بود اما به این میزان محقق نشده و این در حالی است که با مدیریت صحیح این مهم در مناطق آزاد تحقق یافته است.

اقتصاد مقاومتی سرلوحه برنامه مناطق آزاد

مرتضی بانک با بیان اینکه در حوزه اقتصاد مقاومتی کارهای ارزشمندی در سطح مناطق آزاد و منطقه آزاد انزلی صورت گرفته است گفت: صادرات چه به صورت صادرات محصولات تولیدی مناطق و صادرات کشور از مسیر مناطق، یکی از هدف های اصلی مناطق آزاد بوده که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که با جدیت بیشتری ادامه خواهد یافت. پیش بینی می شود تا پایان سال صادرات از طریق مناطق آزاد به یک میلیارد دلار افزایش یابد و این در حالی است که سهم منطقه آزاد انزلی ۳۹۰ میلیون دلار اعلام شده، موضوعی که ارزشمند بوده و باید به آن افتخار کرد. اینکه این منطقه در جهت اهداف کلان کشور و مقام معظم رهبری نقش عمده ای ایفا کرده قابل توجه است.
وی افزود: بهترین سازوکار برای افزایش میزان صادرات، بستر سازی است که از طریق تکمیل زیرساخت های لازم که باید با جدیت بیشتری پیگیری شود قابل حصول است
مشاور رییس جمهور اضافه کرد: در اقتصاد مقاومتی علاوه بر شاخص های صادراتی، شاخص سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیز حائز اهمیت است ، در مناطق آزاد ایران در سال ۹۵ رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی ایران سرمایه گذاری شده و این درحالی است که سرمایه گذاران خارجی ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند.
وی با اشاره به اینکه در این منطقه به صنعت توجه خاصی شده و شاهد فعال سازی ۵۵ واحد تولیدی راکد هستیم که در مدار تولید قرار گرفته اند و حدود ۳۰ واحد دیگر نیز در حال طی کردن مراحل فعال سازی می باشند، و تاکنون بالغ بر ۹ هزار شغل در این منطقه ایجاد شده که این همه بسیار ارزشمند است افزود: در خصوص صادر کننده نمونه پوشاک که موفق به اشتغالزایی برای ۱۴۰۰ نفر شده، به عنوان یکی از صادرکنندگان موفق منطقه که محصولات آن مصرف داخلی نیز دارد، باید گفت ابتکاری که این سرمایه گذار انجام داده یک الگوی بین المللی است که می تواند با نمونه های خارجی رقابت نماید، چنین الگوهایی باید تشویق شده و مورد حمایت قرار گیرند. اینکه سرمایه گذار خارجی جذب شده و آمادگی دارد در بخش های مختلف منطقه سرمایه گذاری کند نشانگر این واقعیت است که بستر لازم برای فعالیت سرمایه گذاران خارجی از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی فرآهم شده است.

اطلاع رسانی راهکار رسیدن به نقطه مشترک در همکاری با سایر نهادها

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با تصریح بر اینکه جدایی و تفاوتی میان مناطق آزاد و دستگاه های دولتی وجود ندارد، افزود: میان مناطق و مجموعه وزارتخانه ها، دستگاه های اجرایی کشور یگانگی و وحدت و انسجام وجود دارد؛ آنچه در مناطق محقق می شود حاصل برنامه ها، کارها و مشاوره هایی است که در شورایعالی مناطق با حضور وزراء صورت می گیرد.
مشاور رییس جمهور تأکید کرد: هیچ تفاوتی در کار و وظایف خود و دیگر دستگاه های دولتی و اجرایی قائل نیستیم. در عین حال باید بر اجرای قانون تأکید کرد، مجموعه قوانین و مقررات مناطق آزاد که از سوی کارشناسان تهیه و نمایندگان محترم مجلس تصویب شده، موید این مهم است که مناطق آزاد برای تحقق اهداف خود دارای دو بازو و بال برای پرواز هستند، قانون مناطق آزاد و شورایعالی مناطق.
مرتضی بانک با بیان اینکه دست مدیران دستگاه های اجرایی را در دست می گیریم و براین باوریم که همه وزراء و دستگاه های دولتی می توانند به توسعه مناطق و کشور یاری رسانند اضافه کرد: بهره گیری امکانات موجود ناشی از قانون و ظرفیت های همکاری با نهادهای دولتی را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم و در صورت وجود ابهامات، از طریق مذاکره، تفاهم و مبادله اطلاعات قابل رفع است. باید بپذیریم که همه مسئولین دلسوز برنامه های توسعه اقتصادی کشور هستند و این عدم اطلاع رسانی باعث وجود ابهام می شود که باید مورد توجه قرار گیرد بحدی که اگر اطلاعات کامل به مسئولین کشور ارائه شود هیچ وقت خللی در روند همکاری با مناطق ایجاد نمی شود.
وی افزود: مبادله اطلاعات به موقع و توجیه فعالیت ها و برنامه ها یکی از وظایف اصلی مناطق آزاد می باشد و مدیران مناطق باید ارتباطات قوی با همکاران خود در سطح استان و کشور برقرار نمایند و فعالیت های خود را در زمینه رسیدن به فهم مشترک به مدیران دستگاه های استانی توضیح داده و توجیه نمایند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه موفقیت های بدست آمده و زیر ساخت های ایجاد شده در مناطق آزاد من جمله منطقه آزاد انزلی را باید در همین راستا تفسیر کرد، گفت: به طور مثال اقدامات صورت گرفته در مجتمع بندری کاسپین که در جهت تقویت اقتصاد ملی است و مرتبط به طرح های وزارت راه و سایر وزارتخانه می باشد و بر همین اساس مناطق آزاد کشور ابایی از گسترش ارتباطات و ارائه اطلاعات دقیق از عملکرد و برنامه های به سایر نهادهای برای رسیدن به همراهی مشترک ندارند.
 
برنامه جامع اطلاع رسانی تدوین می شود

وی تاکید کرد: باید برای اطلاع رسانی عملکرد و فرصت های مناطق آزاد برنامه جامعی تدوین و اجرا نمود. مردم نباید صرفاً از عملکرد حوزه گردشگری مناطق مطلع شوند بلکه باید دیگر فعالیت های مناطق نیز برای مردم معرفی شود تا نقشی که مناطق آزاد در اقتصاد منطقه ای و ملی ایفا می کنند معلوم شود.
بانک با اشاره به اینکه گسترش شرکت های دانش بنیان جزو برنامه های اقتصاد مقاومتی است که حرکت های خوبی در این مسیر انجام شده که با شاخص های تعیین شده برای مناطق قرابت دارد ولی باید تلاش کنیم تا از برنامه پیشی بگیریم، افزود: خیلی خوشحال هستم علاوه بر فعالیت های زیرساختی فعالیت های مهم گردشگری تفریحی در منطقه آزاد انزلی انجام شده و امکانات بسیار خوبی برای مردم ایجاد شده که طرح های توسعه ای آن نیز حمایت می کنیم و امیدوارم که به سمتی حرکت کنیم تا بهره بیشتری از خدمات و امکانات مناطق عاید مردم عزیز گردد.

موفقیت منطقه آزاد انزلی به نام آقای مسرور ماندگار می ماند

دبیر شورایعالی مناطق آزاد خطاب به اعضای شورای معاونین و مدیران منطقه آزاد انزلی گفت: از آقای مسرور تشکر می کنم، اگر برخی مناطق آزاد کشور به نام مدیرعامل آن هنوز شناخته می شود، این مهم در منطقه آزاد انزلی به نام آقای مسرور است و امیددارم که با ادامه فعالیت ایشان این مهم تثبیت خواهد شد، چراکه همه فعالان اقتصادی منطقه از عملکرد خوب آقای مسرور راضی هستند.
 
رضا مسرور در نشست شورای معاونین و مدیران منطقه آزاد انزلی با دکتر بانک مشاور رئیس جمهور :
رشد شاخص های اقتصادی و اجرای طرح های توسعه ای و پروژه های زیرساختی منطقه آزاد انزلی تشریح کرد
 
در این نشست رضا مسرور، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از تلاش ها و زحمات اکبر ترکان قدردانی کرد و گفت: اتفاقات خوبی در زمان ایشان در مناطق آزاد رخ داد و شاخص های اقتصادی این مناطق طی این مدت رشد کرده است و مطمئنا با حمایت دکتر بانک این روند توسعه ای ادامه خواهد یافت.
وی به بیان گزارشی از عملکرد سازمان متبوع خود در حوزه های مختلف پرداخت و گفت: از دستاوردهای منطقه طی این مدت فعال سازی ۵۵ واحد صنعتی راکد بوده که از طرفی همچون ارائه مشاوره خوب برای تغییر محصول یا تکنولوژی تولیدی بدست آمد که زمینه اشتغال ۱۳۷۳ نفر فرآهم شده است.

امروز منطقه آزاد انزلی با چهار سال قبل آن قابل قیاس نیست

مسرور با تصریح بر اینکه امروز منطقه آزاد انزلی با چهار سال قبل آن قابل قیاس نیست گفت: ۸۳۲ارزش سرمایه گذاری بروز شده از سوی این سازمان در مجتمع بندری کاسپین ۸۳۲ میلیارد تومان بوده میلیارد تومان از سوی این سازمان تاکنون در بندر کاسپین سرمایه گذاری صورت گرفته و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز از سوی بخش خصوصی انجام می شود.
وی  خواستار حمایت شورایعالی مناطق آزاد در خصوص اتصال این منطقه و مجتمع بندری کاسپین به شبکه ریلی کشور شد و توضیحاتی در خصوص  پروژه مارینا و عمرانی روستایی ارائه کرد و گفت: در سال ۹۵ رقمی بالغ بر ۱۹۳ میلیارد تومان صرف پروژه های عمرانی-زیرساختی شد و این در حالی بود که این رقم در سال ۹۰ در حدود ۲۲ میلیارد تومان بود. این یک جهش بزرگ در پروژه های عمرانی منطقه است.
 
هدف منطقه آزاد انزلی: تبدیل شدن به مرکز مبادله کالای استراتژیک کشورهای حاشیه دریای خزر

وی به تشریح هدف اصلی ترسیم شده از سوی سازمان متبوع خود پرداخت و گفت: هدف ما تبدیل منطقه به مرکز مبادله کالای استراتژیک کشورهای حاشیه دریای خزر است که از طریق تکمیل زیرساخت ها، فعال سازی کریدورهای بین الملل و فعالیت بورس کالای منطقه محقق خواهد شد.
مسرور در خصوص اهمیت فعال سازی کریدورهای بین المللی که از کشور عبور می کنند گفت: اگر فقط سه درصد از ۱۰۰۰ میلیارد تن بار عبوری از کانال سئوز از طریق کریدور شمال جنوب عبور کند، شاهد تردد ۳۰ میلیون تن بار که با خود علاوه بر درآمد ارزی، اشتغال را نیز پدید می آورد خواهیم بود.
در پایان این جلسه به دو نفر از نمایندگان سه روستایی که با همکاری بیمه تأمین اجتماعی ساکنین سه روستای منطقه تحت پوشش قرار گرفتند، دفترچه تحویل شد و تأکید گردید که در ادامه به تمامی ۲۹ روستا تعمیم خواهد یافت.
بعد از این نشست با حضور دکتر مرتضی بانک، مهندس مسرور، استاندار گیلان و امام جمعه بندر انزلی آبنمای موزیکال و پرده آبی هوشمند بهشت پرندگان منطقه آزاد انزلی با صرف هزینه ۳ میلیارد ریالی مورد بهره برداری قرار گرفت و بعد از آن برای بار دوم به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
 
مرتضی بانک در پایان سفر به منطقه آزاد انزلی:
در حوزه گردشگری اقدامات زیر بنایی و زیر ساختی مناسبی در منطقه آزاد انزلی در حال انجام است
 
مرتضی بانک در پایان سفر خود خطاب به خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه گردشگری اقدامات زیر بنایی و زیر ساختی مناسبی در منطقه آزاد انزلی در حال انجام است و بخشی از آنها هم به نتیجه رسیده از جمله آنها امکانات هتلینگ و زیرساختهای مربوط به جذب گردشگر، مراکز تفریحی، مراکز خرید، ایجاد امکانات تفریحات دریایی که در حال اجرا است و در آینده نزدیک افتتاح می شود.
مشاور رییس جمهور افزود:  ایجاد پروژه های آکواریوم و مراکز خرید متنوعی که دارد و با بستر نوار ساحلی که به عنوان یک محور گردشگری همواره مورد نظر بوده و با ایجاد جاذبه های مناسب از جمله نماهنگ ها و آبنماهای بسیار زیبایی که هماهنگ شده با ارزشهای اسلامی ارائه می شود مجموعه فعالیت هایی است که در بخش گردشگری منطقه آزاد انزلی اجرا شده که قابل تقدیر است.
وی افزود: البته بحث شمال و استانهای شمالی د ر جذب گردشگر تاثیر داشته و من فکر می کنم با توجه به امکانات متنوعی که در منطقه آزاد انزلی ایجاد شده در آینده شاهد گسترش بیش از پیش بخش گردشگری باشیم و در حال حاضر هم شرایط موجود در این حوزه در منطقه آزاد انزلی رضایت بخش است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در مجموع  من امروز شاهد بودم در حوزه صنعت هم کار های خوبی صورت گرفته و در حوزه ساحل و اسکله و مجموعه پس کرانه با ایجاد اسکله های نسل چهارم با مشارکت بخش خصوصی، در حال احداث است، افزود:  در آینده شاهد آنیم که این مجموعه با ۲۲ پست اسکله و پس کرانه ۷۵ هکتاری که قابل افزایش است به بندری مهم در خزر تبدیل شود و البته پس کرانه بعد از خرید زمینهای حاشیه ای آن می تواند به ۱۵۰ هکتار اضافه شود که در کشور مجموعه اسکله و پس کرانه منحصر به فرد خواهد شد
مشاور رییس جمهور به تحلیل نقش مجتمع بندری کاسپین پرداخت و گفت: این مجتمع بندری بندر مهمی در حاشیه دریای خزر است که از امکانات بسیار خوبی برای صادرات برخوردار است و می تواند گردشگری دریایی در این بندر رونق یابد و وضعیت بسیار مطلوبی را از این جهت برای این منطقه شاهد خواهیم بود و خوشبختانه سرمایه گذاری بسیار خوب و قابل قبولی در حوزه مجموعه های تفریحی دریایی خارجی و داخلی فعال در منطقه صورت گرفته و در حال اجرا است
مرتضی بانک با بیان اینکه وقتی که ما در مورد صادرات و سرمایه گذاری خارجی و اسکله و امکانات زیر ساختی و زیر بنایی از منطقه ازاد انزلی صحبت می شود همه این ها نشان دهنده موفقیت مناسب در مقایسه با سایر مناطق ازاد کشور است اضافه کرد: البته هرکدام از مناطق دارای ویژگی های خاص خود است ولی در این منطقه ۴ ویژگی مهم در حوزه های گردشگری و صادرات و ارتباطات دریایی و در آینده  هم تقویت حمل و نقل دریایی را در این منطقه شاهد خواهیم بود که بسیار ارزشمند و متفاوت تر از سایر مناطق آزاد کشور است.
گفتنی است طی سفر دکتر بانک به منطقه آزاد انزلی؛ پروژه تولید مواد اولیه خوراک دام و طیور با سرمایه گذاری یک میلیون دلاری سرمایه گذار خارجی و اشتغالزایی مستقیم برای ۲۵ نفر با حضور مشاور رییس جمهور افتتاح شد. واحد تولیدی انواع ورق کامپوزیت و رنگ مصنوعی با سرمایه گذاری ۳۰ میلیادری و اشتغال مستقیم برای ۳۰ نفر رسماً شروع به کار کرد. کارخانه ساخت مصنوعات چوبی با حجم سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۶۰ نفر توسط امام جمعه بندر انزلی در شهرک صنعتی شماره ۲ منطقه آزاد انزلی افتتاح شد. با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد ریالی واحد تولیدی، تولید دستگاه ازن ژنراتور و ماورای بنفش توسط مشاور رییس جمهور افتتاح شد و برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.
هیأت عالی رتبه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد از شرکت تولیدکننده انواع مصنوعات چوبی که با هدف استفاده از مزایا و معافیت های قانونی مناطق آزاد و با در اختیار گرفتن دستگاه‌های پیشرفته تمام اتوماتیک و مطابق با استانداردهای بین ‌المللی در این منطقه مشغول به فعالیت شده دیدار کردند. این شرکت با استفاده از دانش روز کارشناسان متخصص با استراتژی توسعه صادرات، با ۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری تا سقف ۱۸۰ نفر ظرفیت اشتغال در آن وجود دارد و گام نهادن در بازارهای صادراتی کشورهای حاشیه دریای خزر و با تکیه بر مزیت های سازمان منطقه آزاد انزلی در واگذاری زمین در این منطقه مشغول فعالیت است.
مرتضی بانک از شهرک صنعتی شماره ۲ منطقه آزاد انزلی و از مجموعه تولیدی سرزمین شاد به عنوان صادر کننده نمونه پوشاک کشور بود که برای ۱۴۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم فرآهم نموده است. مشاور رییس جمهور و مهندس مسرور از خطوط  بخش دانش بنیان این واحد تولیدی که علاوه بر اقدام به طراحی بازیهای رایانه ای، نرم افزار، اپلیکیشن و برند سازی می کند بازدید کرد.
در پایان مرتضی بانک از مرکز توسعه صادرات منطقه آزاد انزلی و زیر ساخت های گردشگری از جمله نوار ساحلی ، مرکز تفریحات دریایی ، استخر ساحلی ، مارینا و آکوریوم خزندگان در دست ساخت با سرمایه گذاری بخش خصوصی خارجی بازدید کرد و طرح آبنمای موزیکال و پرده آبی را در مجموعه بهشت پرندگان افتتاح و به بهره برداری رساند.
گفتنی است معاون دبیر خانه معاونین و مدیران سازمان و امام جمعه و فرماندار انزلی و تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی ایشان را همراهی می کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر: