کد خبر: ۵۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
با هدف‌گذاري 6/1 ميليارد دلاري صورت می‌گیرد؛
تجارت آنلاین: طبق آمارهاي ارائه شده صادرات لوازم‌خانگي در ايران طي سال‌هاي گذشته روندي پر افت و خيز داشته و در نهايت طي اين سال‌ها ميزان رشد صادرات در اين بخش چشمگير نبوده است.
خیز ایران برای نفوذ در بازار لوازم‌ خانگي جهان
تجارت آنلاین: طبق آمارهاي ارائه شده صادرات لوازم‌خانگي در ايران طي سال‌هاي گذشته روندي پر افت و خيز داشته و در نهايت طي اين سال‌ها ميزان رشد صادرات در اين بخش چشمگير نبوده است. براساس آمارهاي موجود در اين بخش که البته تنها تا پايان سال ۱۳۹۴ را در برمي‌گيرد در سال ۱۳۹۴ صادرات انواع تلويزيون ايراني حدود يک صدم ميليون دلار بوده است و صادرات ماشين لباسشويي به چهار ميليون دلار محدود شده است. همچنين در حوزه کولر آبي ايران تا پايان ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۴، ۹۹ ميليون دلار صادرات داشته است. در حوزه يخچال و فريزر نيز با رشدي قابل توجه در قياس با سال ۱۳۹۳ در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۴، ۱۱.۲ ميليون دلار صادرات کالاي ايراني وجود داشته است.
صادرات اين اقلام در شرايطي رخ مي‌دهد که اعداد و ارقام واردات ايران در اين حوزه‌ها به مراتب بالاتر است. به‌عنوان مثال طبق آمارهاي ارائه شده تا پايان ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار ارز کشور براي واردات انواع تلويزيون خارج شده است. البته در کنار تلويزيون رقمي‌به مراتب بالاتر براي واردات انواع نمايشگرهاي تخت از کشور خارج و هفت ميليون دلار ارز صرف واردات اين بخش شده است که البته اين رقم در قياس با ۱۱ ميليون دلاري که در سال ۱۳۹۳ براي واردات اين کالاها هزينه شده، کاهش قابل توجهي را نشان مي‌دهد. درخصوص ماشين‌هاي لباسشويي نيز در سال ۱۳۹۴، ۲۱ ميليون دلار کالا وارد کشور شده و در همين مدت دو صدم ميليون دلار نيز براي واردات کولرهاي آبي هزينه شده که اگرچه اين رقم عدد چندان بالايي به نظر نمي‌رسد. واردات يخچال و فريزر نيز در سال‌هاي گذشته از رقم ۲۹۰ ميليون دلار در سال ۱۳۸۹ يا ۳۴۸ ميليون دلار در سال ۱۳۹۰ به ۳۲ ميليون دلار در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۴ رسيده است.

*رتبه ايران در صادرات و واردات
همچنين براساس آمارهاي جهاني رتبه صادرات و واردات ايران در سال 2014 در حوزه صادرات و واردات برخي کالاها اعلام شده است که براساس آن در زمينه ماشين‌هاي لباسشويي در سال 2014 ميلادي رتبه صادراتي ايران 82 و رتبه وارداتي ايران 17 بوده است. درخصوص يخچال و فريزر هم در اين سال در حالي ايران 87 مين کشور صادرکننده بوده که رتبه آن در واردات 23 اعلام شده است. رتبه صادرات تلويزيون ايران در اين مدت 68 بوده و در ميان کشورهاي واردکننده اين رتبه 28 بوده است.

*هدف‌گذاري صادرات لوازم‌خانگي
در همين ارتباط معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: هدف‌گذاري صادرات صنعت لوازم‌خانگي براي سال ۹۶ حدود ۶۰۰ ميليون دلار و براي سال ۹۹ حدود ۱۶۰۰ ميليون دلار و تا سال ۱۴۰۴ حدود ۳ هزار ميليون دلار است. رضا رحماني اظهار کرد: صنعت لوازم‌خانگي ازجمله صنايع درآمدزاي جهان است و با توجه به نياز عمومي‌جامعه جهاني اهميت ويژه‌اي دارد. وي افزود: سال ۲۰۱۳ ارزش توليدات لوازم‌خانگي به ۴۳۱ ميليارد دلار رسيد که انتظار مي‌رود نرخ رشد واقعي ساليانه آن طي سال‌هاي ۲۰۲۰ – ۲۰۱۳ به حدود ۴.۸ درصد برسد. سهم قاره‌ها از گردش مالي اين صنعت به ترتيب آسيا و اقيانوسيه ۵۴ درصد، اتحاديه اروپا ۱۸.۳ درصد و امريکاي شمالي ۱۶.۵ درصد است. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترين شرکت‌هاي فعال اين صنعت در جهان شامل whirlpool، bosoch electrolux، گروه شرکت‌هاي Haier، Areelik، لوازم‌خانگي Ge، miele، و لوازم‌خانگي LG و Samsung مي‌شوند.  به گفته رحماني، سابقه فعاليت صنعت لوازم‌خانگي در ايران به بيش از ۵۰ سال مي‌رسد و نياز روز افزون اقشار جامعه به خريد و استفاده از لوازم‌خانگي نشان از اهميت بازار اين لوازم دارد. درواقع اين صنعت، تأمين نياز خانوارها را براي استفاده از امکانات مدرن و مطمئن زندگي در فهرست مأموريت‌هاي خود دارد. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: بايد پذيرفت که مشتريان مجبور به تطبيق خود با محصولات اين صنعت نيستند بلکه اين توليدکنندگان هستند که بايد خود را با خواسته‌هاي بازار و درنهايت مشتريان انطباق دهند. رحماني با اشاره به چشم‌انداز توسعه صنعت لوازم‌خانگي ايران در افق سال ۱۴۰۴ بيان کرد: بر اساس اين چشم‌انداز حفظ جايگاه دوم منطقه و دستيابي به نام تجاري معتبر در جهان با توليد ساليانه ۱۶ ميليون دستگاه و صادرات ۳ ميليارد در صنعت لوازم‌خانگي مدنظر قرار گرفته است.
رحماني به اهداف کلي در صنعت لوازم‌خانگي اشاره کرد و گفت: ايجاد حداقل يک نام و نشان و تجاري در سطح بين‌الملل، ارتقاي سطح کيفيت و استاندارد محصولات در سطح جهاني همچنين رسيدن به مقياس اقتصادي توليد، ارتقاي سطح فناوري و دستيابي به فناوري‌هاي جديد روز دنيا، افزايش صادرات و توسعه اشتغال پايدار از اهداف کلي در صنعت لوازم‌خانگي است. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به هدف‌گذاري صنعت لوازم‌خانگي تا افق سال ۱۴۰۴، به سهم صادرات صنعت لوازم‌خانگي از کل صادرات صنعتي اشاره کرد و گفت: بر اساس پيش‌بيني‌ها، سهم صادرات صنعت لوازم‌خانگي از کل صادرات صنعتي براي سال ۹۶ حدود نيم درصد و براي سال ۹۹ حدود 7 دهم درصد و براي سال ۱۴۰۴ حدود يک درصد است.

*بازارهاي لوازم‌خانگي ايراني کدم‌اند؟

اما در اين ميان صادرات برخي کالاهاي ايراني مانند تلويزيون بيشتر به کشورهايي مانند عراق بوده است. البته در سال‌هاي قبل از ۱۳۹۴ کشورهاي ديگري مانند افغانستان، کره جنوبي، مولداوي نيز وارداتي از ايران داشته‌اند اما در سال ۱۳۹۴ اين صادرات تنها به کشور عراق محدود شده است در حالي که واردات انواع تلويزيون از کشورهايي مانند کره جنوبي، آلمان، امارات، چين، دانمارک، هنگ‌کنگ، ترکيه صورت گرفته است. در حوزه نمايشگرهاي تخت نيز کشورهاي امارات، کره جنوبي، چين، ترکيه، سنگاپور، ژاپن، آلمان، هنگ‌کنگ، مالزي، هلند بيشترين سهم‌ها را به ترتيب داشته‌اند. بيشترين بازار صادراتي ايران در زمينه کولرهاي آبي مربوط به کشور عراق بوده و پس از آن افغانستان، سودان، ترکيه، اردن، پاکستان، امارات، کويت، ترکمنستان ديگر بازارهاي اين بخش را تشکيل داده‌اند. واردات کولرهاي آبي نيز در سال ۱۳۹۴ به‌طور کامل در اختيار چين قرار داشته است. در ارتباط با ماشين لباسشويي کشورهاي عراق، افغانستان، عمان و سودان عمده بازارهاي صادراتي ايران به شمار مي‌روند و در بخش واردات اين کالا به ترتيب امارات، چين، ترکيه، کره جنوبي، مالزي، ايتاليا، تايلند، گرجستان، عراق و آلمان بيشترين سهم را داشته‌اند. در حوزه يخچال و فريزر نيز کشورهاي عراق، افغانستان، ترکمنستان، آذربايجان، امارات، پاکستان، ازبکستان، کره جنوبي، تاجيکستان و استراليا جزو بازارهاي هدف محصولات ايراني بوده‌اند. از سوي ديگر کشورهاي کره جنوبي، ترکيه، چين، امارات، لهستان، عراق، آلمان، ايتاليا، تايلند و فرانسه جزو صادرکنندگان اين کالا به ايران به شمار مي‌روند که در مجموع تنها در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۳۲ هزار ميليون دلار ارز کشور براي واردات اين کالا مصرف شده است.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار