کد خبر: ۵۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
برادران شرکا هشدار داد:
یک کارشناس اقتصادی اقتصادی درباره اثرگذاری نوسان نرخ ارز بر روی بازار سرمایه گفت: نوسانات نرخ ارز بر روی تمام بازارها از جمله بازار سرمایه سیگنال منفی می دهد.
سیگنال منفی نوسان نرخ ارز بر بازار بورس
یک کارشناس اقتصادی اقتصادی درباره اثرگذاری نوسان نرخ ارز بر روی بازار سرمایه گفت: نوسانات نرخ ارز بر روی تمام بازارها از جمله بازار سرمایه سیگنال منفی می دهد.
حمیدرضا برادران شرکا در گفت وگو با ایلنا با اشاره به افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته اظهار داشت: متاسفانه در کشورمان افزایش و کاهش نرخ دلار در تمام بازارها اثر گذار است. با افزایش نرخ دلار قیمت کالا و خدمات در تمام بازارها  افزایش می یابد.
وی افزود: در این شرایط بانک مرکزی باید بازار ارز را مدیریت کند چرا که حتی اگر نرخ ارز کاهش یابد، آثار افزایش قیمت در سایر بازارها از بین نمی رود و این منجر به رشد فزاینده نرخ تورم در کشور خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نوسان و افزایش نرخ ارز به تمام بازارها سیگنال منفی ارسال می‌کند، گفت: در بازار سرمایه هم آثار افزایش نرخ ارز محسوس است و ممکن است منجر به خروج سرمایه از این بازار و هدایت به سمت بازار دلالی ارز پیش رود.
برادران شرکا ادامه داد: وقتی که نرخ دلار افزایش یابد، قیمت تمام شده کالاها هم بالا می رود و  زمانی که تولید کننده نتواند کالای خود را با قیمت تثبیت شده‌ای که در بازار عرضه کند، این نوسان قیمت در سودآوری‌ها اثرگذار  خواهد بود و کاهش سودآوری شرکت ها بر روی قیمت سهام تاثیر می گذارد.
وی تاکید کرد: اساسا نوسانات نرخ ارز بر روی سرمایه گذاری در سایر بخش های اقتصادی کشور اثر گذار است و می تواند باعث خروج سرمایه ها از بخش های دیگر و هدایت آن به سمت بازارهای واسطه گرانه شود. البته عوامل دیگری هم در این موضوع تاثیر گذار هستند. معتقدم برای جلوگیری از این اتفاقات اقتصادی، بانک مرکزی باید به وظیقه قانونی خود که مدریت بازار ازر است اقدام کند.    
برادران شرکا با بیان اینکه تاخیر دولت در اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز به 4 سال رسیده است، گفت: عدم یکسان سازی نرخ ارز هم بر سرمایه گذاری داخلی و هم سرمایه گذاری خارجی تاثیر گذار است و قدرت رقابت  و قدرت پیش بینی فضای اقتصادی را از بین می برد.


نام:
ایمیل:
* نظر: