کد خبر: ۵۱۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
اقتصاد، رئیس جمهور آمریکا را روسیاه کرد
ترامپ شامگاه جمعه، یک شو برجامی اجرا کرد. بازارهای مالی کشور طی یکی دو روز گذشته و پس از اظهارات تند رییس‌جمهور آمریکا درباره ایران و برجام، بی‌تفاوت از کنار تهدیدها گذشت.

بازارهای مالی کشور طی یکی دو روز گذشته و پس از اظهارات تند رییس‌جمهور آمریکا درباره ایران و برجام، بی‌تفاوت از کنار تهدیدها گذشت.
 ترامپ شامگاه جمعه، یک شو برجامی اجرا کرد. او که کاملا لحن تندی داشت، ضمن حفظ برجام، از کنگره خواست سیاستی سخت‌گیرانه درباره ایران اتخاذ کند. ترامپ در عین حال، تعیین‌تکلیف موضع آمریکا درباره برجام را به کنگره آمریکا واگذار کرده و کنگره قرار است طی 60 روز آینده در این باره اعلام موضع کند. اما تحلیلگران اقتصادی معتقدند که ترامپ نمی‌تواند برجام را لغو کند، بنابراین به دنبال این است که با تغییر فضا، ایران از بهره‌مندی از مزایای اقتصادی رفع تحریم‌ها و برجام محروم بماند.
این در شرایطی است که فدرال موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید دارد «هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند مصوبه شورای امنیت را زیر پا بگذارد. برجام در این شورا مصوب شده و لغو آن دست هیچ رییس‌جهوری نیست.»
برخی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی عنوان می‌کنند «فشارها و جنگ روانی ترامپ، نتیجه معکوس خواهد داشت و مساله جدیدی در صحبت‌های ترامپ پیدا نشده است.»
در حال حاضر به نظر می‌رسد تیر ترامپ در بازارهای ایران کاملا به سنگ خورده است؛ به نحوی که در روز اول هفته‌جاری و بلافاصله پس از اظهارات تند دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، بازارهای کشور کاملا بی‌تفاوت اگر کنار تهدیدها گذشتند. وضعیت دو روز اول هفته جاری نشان می‌دهد که نماگر بورس تهران سبزپوش و نرخ ارز و طلا و سکه کاهشی بوده است. این وضعیت بیانگر آن است که بازارهایی کالایی کشور شرایط با ثباتی را خواهند گذراند.
محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس‌جمهور گفته است: «سخنرانی ترامپ نه‌تنها بر بازارهای ایران تاثیرالتهاب‌برانگیزی نداشت، فعالان اقتصادی هم به سخنرانی سراسر لفاظی و بی‌ادبی او پاسخ دادند؛ این موضوع  نشان می‌دهد که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد ایران موثر واقع شده است.»
 
*بازار بی‌تفاوت ارز
گزارش میدانی خبرنگار خبرآنلاین از صرافی‌های میدان فردوسی از عدم عجله خریداران و فروشندگان برای خرید ارز حکایت دارد. این در حالی است که القا می‌شد پس اعلام نظر ترامپ درباره برجام، صف طولانی خرید ارز در مقابل صرافی‌ها تشکیل شود. اما پس از چند روز که دلار وارد کانال 4 هزار تومان شده بود، در حال حاضر به کانال 3 هزار تومان بازگشته است.
فروشندگان ارز در بازار فردوسی عنوان می‌کنند که «به نظر نمی‌رسد تغییر قیمتی خاصی در روزهای آتی در بازار وجود داشته باشد و از بی‌تاثیری سخنان ترامپ در بازار می‌گویند.»
یکی از فروشندگان ارز در میدان فردوسی به خبرنگار ما می‌گوید: «قیمت‌ها نه‌تنها در بازار بالا نرفته، حتی کاهشی بوده است و بعید است قیمت‌ها بالا رود.» گروهی از فعالان بازار نیز معتقدند «قیمت‌ها در روزهای آینده کاهشی خواهد بود.»
فعالان بازار ارز، ادعاهای پوچ ترامپ، حمایت اروپا از برجام و نیز کاهش تقاضای ریسک‌گریزها و سفته‌بازار را مهم‌ترین عامل عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار ارز عنوان می‌کنند.
در این میان، یکی از فعالان بازار ارز می‌گوید: «از چهارشنبه هفته گذشته بانک مرکزی با تزریق ارز به بازار، تعادل قیمتی در بازار برقرار کرد.» به گفته آنها، «همه اتفاقات بازار بستگی به سیاست‌ها و تصمیمات دولت دارد.»
امروز صرافی‌های پایتخت هر دلار آمریکا را با کاهش نسبت به روز شنبه هفته‌جاری، 3996 فروختند. همچنین نرخ فروش هر یورو در تابلوی صرافی‌ها امروز 4770 تومان و هر پوند کاهش 5338 تومان درج شده است. در عین حال، درهم امارات 1114 تومان، لیر ترکیه 1129 تومان و یوان چین 645 تومان بود.
 
*بازگشت طلا و سکه به قیمت‌ها سابق

رصد معاملات در بازار سکه و طلا نیز از آرامش قیمت‌ها حکایت دارد. یکی از فعالان بازار طلا به خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: «بازار کاملا بی‌تفاوت نسبت به اظهارات ترامپ رفتار کرده و حرف‌های او هیچ اثری در بازار نداشته است.»
فعالان بازار طلا عنوان می‌کنند که «اگر اظهارات ترامپ و تهدیدهای او واقعیت داشت، قیمت طلا و سکه بالا می‌رفت، اما در یکی دو روز گذشته کاملا بازار برعکس رفتار کرده و قیمت‌ها خیلی پایین آمده است.»
یکی دیگر از فعالان بازار متذکر می‌شود: «قیمت‌ها در بازار طلا و سکه رو به پایین است و در حالی که قیمت‌ها در بازار در هفته‌های گذشته افزایشی بود، اما کاهش دو روز گذشته قیمت باعث شده طلا و سکه به قیمت‌های سابق باز گردد.»
بر این اساس، در بازار هر قطعه سکه تمام بهار آزادی امروز با قیمت یک میلیون و 270 هزار تومان، نیم‌سکه 663 هزار تومان، ربع‌سکه 383 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 252 هزار تومان فروش رفت. هر گرم طلای 18عیار نیز 124 هزار و 505 تومان بود.
 
*بورس تهران سبزپوش شد
بورس تهران نیز به‌عنوان آینه اقتصاد ایران، پس از اظهارات ترامپ برخلاف این‌که القا می‌شد منفی شود، اما در دو روز معاملاتی ابتدای هفته سمت و سوی مثبت را دنبال کرده است؛ به طوری که در اولین روز کاری هفته با رشد 519 واحدی، وارد کانال 85 هزار واحد شد و روی رقم 85 هزار و 263 واحد ایستاد.
امروز نیز شاخص بورس تهران سبز بود و تا این لحظه (ساعت 12 و 10 دقیقه) با رشد 122 واحدی روبه‌رو بوده و روی رقم 85 هزار و 385 واحد ایستاده است.
فعالان بازار سرمایه معتقدند که «بخش قابل توجهی از عکس‌العمل منفی بازار نسبت به عدم تایید برجام در معاملات هفته گذشته پیش‌خور شده است و در عین حال، موضع منطقی ایران و حمایت دیگر طرف‌های درگیر در برجام، باعث شد که بازار مثبت شود.»


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار