کد خبر: ۵۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
آژانس بین‌المللی انرژی گزارش کرد؛
آژانس بین المللی انرژی (IEA) در سال جاری گزارش داد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر بویژه در بخش انرژی خورشیدی در سال گذشته 50 درصد افزایش یافته و به 74 گیگاوات ساعت رسیده است.
افزایش 50 درصدی سهم انرژی خورشیدی در جهان
آژانس بین المللی انرژی (IEA) در سال جاری گزارش داد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر بویژه در بخش انرژی خورشیدی در سال گذشته 50 درصد افزایش یافته و به 74 گیگاوات ساعت رسیده است.
به گزارش وزارت نیرو، گزارش‌ها حاکی از این است در سال جاری انرژی خورشیدی بیش از سایر انرژی‌های فسیلی از جمله زغالسنگ در جهان رشد داشته است که بخش اعظمی از این رشد مدیون توجه چین به توسعه انرژی خورشیدی در این سال بوده است.
این گزارش می‌افزاید؛ پیش بینی می‌شود رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های پیش رو با شتاب بیشتری صورت پذیرد و در سال 2022 به سهم 43 درصدی تولید انرژی در جهان برسد.
براساس گزارش‌های موجود از انرژی تجدیدپذیر در سال 2017، تخمین زده می‌شود در سال جاری نرخ رشد انرژی‌های تجدیدپذیر به 12 درصد برسد که بسیار بیشتر از پیش بینی‌های آژانس بین المللی انرژی برای سال گذشته بوده است.
براساس گزارشات موجود، اساساً رشد پیش بینی شده برای انرژی‌های نو در سال جاری مرهون تلاش‌های هند و چین بویژه در بخش توسعه انرژی خورشیدی است، البته تخمین زده می‌شود همچنان ایالات متحده تا سال 2022 حدود توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان را در بر بگیرد.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی معتقد است: «پیش بینی می‌شود رشد انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2022 به 1000 گیگاوات برسد؛ که تقریباً برابر با نیمی از توسعه رایج ظرفیت جهانی انرژی در بخش زغالسنگ می‌شود؛ ظرفیتی که در طول 80 سال گذشته ساخته شده است.
مجموعه این عوامل گواه آغاز یک عصر جدید در زمینه توسعه انرژی‌های نو بویژه انرژی خورشیدی است. انتظار ما این است رشد ظرفیت انرژی خورشیدی در سال 2022 بیش از هر تکنولوژی انرژی پاک دیگری در جهان باشد.»
بنابراین پیش بینی این است تا سال 2022 سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به 30 درصد از تولید کل انرژی در جهان برسد که اندکی بیشتر از پیش بینی‌های 24 درصدی رشد در سال‌های گذشته است. البته باید گفت که زغالسنگ همچنان تا پایان سال 2022 به عنوان بزرگ‌ترین منبع تولید انرژی در جهان باقی خواهد ماند.
 با این حساب براساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی تا 5 سال آینده فاصله کنونی تولید برق از انرژی‌های نو با زغالسنگ به نصف کاهش پیدا می‌کند. با این حساب به نظر می‌رسد چین با سنکرون کردن حدود 360 گیگاوات انرژی پاک در سال،2022 رکورددار تولید انرژی پاک در جهان باشد.
همچنین آژانس بین المللی انرژی برآورد کرده سهم هندوستان از انرژی‌های پاک تا سال 2022 از سهم اتحادیه اروپا فراتر خواهد رفت، این در حالی است که آمریکا علیرغم سیاست‌های نامطمئن دولت فعلی، به نظر می‌رسد بعنوان دومین تولید کننده انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا باقی بماند.


نام:
ایمیل:
* نظر: