کد خبر: ۵۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
"تجارت آنلاین" اهداف سفرسرلشکر سلیمانی را به کردستان عراق بررسی می‌کند؛
تجارت آنلاین: مدتي است که همه پرسي اقليم کردستان عراق حاشيه ساز شده و نگراني‌هاي از اين رفتار وجود دارد. حالا يکي از مقام‌هاي کرد خبرداد که سردار قاسم سليماني براي مذاکره درباره تشديد بحران ميان مقام‌هاي کرد و دولت عراق در پي رفراندوم استقلال‌طلبي کرستان وارد اقليم کردستان شده است.
سردار بزرگ در سلیمانیه
کورش شرفشاهي: مدتي است که همه پرسي اقليم کردستان عراق حاشيه ساز شده و نگراني‌هاي از اين رفتار وجود دارد. اما ايران نيز در اين خصوص تلاشهايي را انجام داد تا استقلال عراق حفظ شود.
در اين رابطه رويترز به گفته يکي از مقام‌هاي کرد خبرداد که سردار قاسم سليماني براي مذاکره درباره تشديد بحران ميان مقام‌هاي کرد و دولت عراق در پي رفراندوم استقلال‌طلبي کرستان وارد اقليم کردستان شدند.
در اين رابطه رئيس اتاق بازرگاني و صنايع سليمانيه اعلام کرد که ايران مرزهاي زميني خود را به روي اقليم کردستان عراق بسته است. به گزارش ايلنا به نقل از روسيا‌اليوم، «سيروان محمد» اعلام کرد که ايران مرزهاي زميني خود را به روي اقليم کردستان عراق از صبح يکشنبه بسته است.اين مقام مسئول در کردستان عراق افزود، تماس‌ها بين اربيل و تهران درخصوص بسته‌شدن اين مرزها در جريان است.اين در حالي است که تهران تاکنون واکنشي به اين خبر نداده است.تهران به‌درخواست بغداد، اندکي قبل از برگزاري همه‌پرسي جدايي‌طلبي در اقليم کردستان عراق، حريم هوايي خود را بر روي اربيل بسته است.

*تحول جديدي نشده است
در همين رابطه سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که هيج‌گونه تحول جديدي در حوزه مرزي ايران با منطقه اقليم کردستان صورت نگرفته است.بهرام قاسمي‌در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به سوالي در ارتباط با اخبار منتشر شده مبني بر اينکه ايران مرز زميني خود با منطقه اقليم کردستان بسته است، خاطر نشان کرد: همان طور که پيش از اين اعلام کرده‌ايم ما مرز هوايي خود را بر منطقه اقليم کردستان به درخواست دولت مرکزي عراق مسدود کرده‌ايم و تا آنجا که اطلاع دارم هيچ‌گونه اتفاق جديدي در اين زمينه رخ نداده است.

*رايزني يا سفري معمولي
از سوي ديگر عليرضا رحيمي، عضو کميسيون امنيت ملي مجلس در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به انتشار اخباري درباره سفر سردار سليماني به اقليم کردستان گفت: اين سفر يکي از سفرهاي معمول است که در راستاي مناسبات دوجانبه ايران و عراق انجام مي‌شود.وي افزود: در گذشته هم سردار سليماني سفرهايي به منطقه اقليم کردستان و عراق داشته و اين سفر هم در راستاي رايزني‌هاي قبلي است.عضو کميسيون امنيت ملي افزود: مقامات مختلف ايراني درپي برگزاري همه‌پرسي استقلال در اقليم کردستان مذاکراتي با مسئولان دولت عراق داشتند و به نظر مي‌رسد اين سفر هم در راستاي همين ملاقات‌ها و با محوريت موضوع همه‌پرسي انجام خواهد داد.

*ماموريت سردار
در اين رابطه سيدرضا اکرمي، نماينده چندين دوره مجلس شوراي اسلامي‌در گفتگو با تجارت با تاکيد بر اينکه سردار سليماني چهره اي شناخته شده است گفت: هم مقامات ايران و هم مقامات اقليم کردستان عراق به خوبي سردار سليماني را مي‌شناسند و از توانايي‌هاي ايشان آگاهي دارند. وي با يادآوري هجمه‌هايي که داعش عليه کردستان عراق اعمال کرده بود گفت: هنوز يادمان نرفته که داعش خيال تسخير موصل را داشت و به سليمانيه عراق نيز نيم نگاهي داشت اما سردار سليماني با تدبير و عملياتي که انجام داد، مانع داعش شد. اکرمي‌با تاکيد براينکه اگر سردار سليماني و درايتهاي وي نبود، موصل و سليمانيه به دست نيروهاي داعش تسخير مي‌شد گفت: در آن زمان سردار سليماني به مسعود بارزاني گفته بود که به شرطي عليه داعش با کردستان عراق همکاري مي‌کند که پس از پيروزي، زمزمه جدايي سرندهند و مطيع دولت مرکزي عراق باشند که بارزاني اين شرط را پذيرفته بود اما با کمال تاسف شاهد هستيم که بارزاني بدعهدي کرد و اکنون به دنبال اختلاف افکني در عراق است و مي‌خواهد در راستاي اهداف آمريکا و اسراييل گام بردارد. نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي‌همه پرسي اقليم کردستان را عملي خلاف همه قوانين بين المللي و عليه کردهاي عراق دانست و گفت: اکنون مي‌بينيم که کردستان عراق مورد بي توجهي قرار گرفته و بارزاني هم خودش را بيچاره کرده و هم منطقه را درگير يک اختلاف افکني کرده است. وي با ابراز اميدواري اينکه سفر سليماني بساط تفرقه را برچيند و اقليم کردستان عراق بار ديگر به آغوش عراق باز گردد گفت: اميدواريم رايزني سردار سليماني بتواند از تشکيل اسراييلي ديگر جلوگيري کند. وي در پاسخ به اينکه گمان مي‌کنيد رايزني سردار سليماني نتيجه بدهد گفت: امام خميني(ره) فرمودند که ما مامور به نتيجه نيستيم بلکه مامور به تکليف هستيم. در خصوص سفر سردار سليماني نيز همين طور است. سليماني با هماهنگي صددرصدي با مقامات ايران به کردستان عراق سفر کرده و هر آنچه مي‌گويد، سياستهاي نظام جمهوري اسلامي‌است. بنابر اين اگر اين رايزني به نتيجه برسد که مطلوب ما به دست آمده واگر هم نتيجه ندهد، سردار سليماني و نظام تکيلف خودشان را براي جلوگيري از تفرقه در منطقه انجام داده‌اند. اکرمي‌با تاکيد بر اينکه تمام سعي خودمان را انجام مي‌دهيم که اسراييل ديگري به نام کردستان عراق شکل نگيرد گفت: بايد به بارزاني تفهيم کنيم که راهي که در پيش گرفته به جنگل و بيراهه است. نماينده ادوار مجلس افزود: بارزاني بايد بداند که همانگونه که استکبار يک روز داعش را پديد آورد، امروز هم به دنبال ايجاد کردستان جديد و برهم زدن اتحاد در منطقه است.

*لغو نتايج همه‌پرسي پذيرفته نشد

در همين رابطه رهبران احزاب اصلي در اقليم کردستان در پايان نشست خود، درخواست دولت مرکزي عراق براي لغو نتايج همه‌پرسي را رد کردند.به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه اسکاي نيوز عربي، نشست امروز رهبران احزاب کرد در اقليم کردستان با حضور مسعود بارزاني، رئيس اقليم، فواد معصوم، رئيس جمهور عراق و ديگر مسئولان ارشد اين منطقه برگزار شد.بنا به گفته منابع نزديک به اين نشست، رهبران کرد اصلي‌ترين خواسته دولت مرکزي عراق که همان لغو نتايج همه‌پرسي بوده را رد کرده‌اند.هيمن هورامي، مسئول روابط خارجي حزب دموکرات در پايان اين نشست گفت: در نشست امروز رهبران احزاب دموکرات و اتحاديه ميهني در سليمانيه تصميم بر اين شد که نتايج همه‌پرسي استقلال که به تازگي در اقليم کردستان برگزار شده، لغو نشود.هورامي‌همچنين در توييتي نوشت: رهبران کردستان بار ديگر پيشنهاد خود براي حل و فصل صلح آميز بحران با بغداد را تکرار کردند. بنا به گفته هورامي، رهبران کرد آنچه را که "تهديد نظامي‌نيروهاي عراقي عليه پيشمرگ‌ها" خوانده‌اند محکوم و تاکيد کرده‌اند که در صورت هرگونه حمله به مناطق تحت کنترل پيشمرگ‌ها، به آن قاطعانه پاسخ مي‌دهند.او گفته است: در اين نشست همچنين تصميم بر اين شد که هيچ يک از دو حزب اصلي اقليم به تنهايي با بغداد گفت‌وگو نکنند و هيچ پيش شرطي براي آغاز گفت‌وگوها قبول نشود.




نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار