کد خبر: ۵۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
هواشناسی در خصوص وقوع طوفان در نوار شمالی کشور هشدار داد؛
آسمان نوار شمالی کشور از امشب دوشنبه ۲۴ مهر ماه با وزش باد خیلی شدید و در برخی مناطق طوفانی خواهد بود و کاارشناسان هواشناسی پیش‌بینی کرده‌اند سرعت باد در استانهای شمالی کشور به 80 تا 100 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.
اعلام حالت آماده باش در گیلان و مازندران
آسمان نوار شمالی کشور از امشب دوشنبه ۲۴ مهر ماه با وزش باد خیلی شدید و در برخی مناطق طوفانی خواهد بود و کاارشناسان هواشناسی پیش‌بینی کرده‌اند سرعت باد در استانهای شمالی کشور به 80 تا 100 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.
این وزش شدید باد که پیش‌بینی شده در استانهای مازندران و گیلان ادامه‌دار باشد، در نیمه‌شب سه‌شنبه به اوج خود خواهد رسید و حتی رسیدن شدت وزش باد به رقم کم‌سابقه 121 کیلومتر بر ساعت در مازندران پیش‌بینی شده است.
در این خصوص مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور از ورود سامانه بارشی و جریانات خنک شمالی طی ساعات آتی خبر داد و گفت: طی دو روز آینده نوار شمالی کشوربا بارش باران، وزش باد شدید، کاهش پنج تا 10 درجه‌ای دما و احتمال آبگرفتگی مواجه می‌شود.
احد وظیفه درباره وضعیت جوی سه روز آینده کشور اظهار کرد: امروز دوشنبه سامانه بارشی و جریانات خنک شمالی وارد کشور می‌شود.
وی ادامه داد: این سامانه بارشی جدید استانهای واقع در شمال غرب، سواحل دریای خزر و نوار شمالی کشور را در بر می‌گیرد و به این ترتیب شاهد ابرناکی، رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید در نوار شمالی کشور خواهیم بود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: طی روز سه‌شنبه نیز به علت مستقر شدن سامانه بارشی بر روی شمال کشور، بخشهایی از استانهای شمال غرب، استانهای واقع در سواحل دریای خزر، دامنه‌های البرزو شمال شرق کشور با بارش باران و وزش باد شدید به همراه کاهش دما مواجه می‌شوند.
به گفته وظیفه، کاهش دمای 5 تا 10 درجه‌‌ای و بارشها در روز سه‌شنبه نوار شمالی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 وی با بیان اینکه وزش باد شدید و احتمال گرد و خاک در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بخشهایی از کشور را در بر می‌گیرد، گفت: در همین مدت استانهای تهران، قزوین ،زنجان، قم، سمنان، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان بلوچستان با باد و گرد و خاک مواجه می‌شوند.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بارشهای باران در نوار شمالی و به‌ویژه گیلان و مازندران شدت می‌گیرد و احتمال آبگرفتگی معابر شهری و سیلابی شدن مسیلها دور از انتظار نخواهد بود؛ ضمنا دریای خزر نیز در همین مدت مواج است.
وی تصریح کرد: تهران طی 48 ساعت آینده با کاهش پنج درجه‌ای دما، افزایش ابر، وزش باد شدید و بارش پراکنده باران مواجه خواهد شد؛ افزایش ابر، کاهش دما، بارش باران و احتمال آبگرفتگی برای استانهای نیمه شمالی کشور دور از انتظار نیست.
در همین رابطه اسدی معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران گفت: بر اساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی، وضعیت جوی استان ، وزش باد خیلی شدید در برخی مناطق طوفانی با جهت شمال غربی تا غرب و حداکثر سرعت باد تا 100 کیلومتربرساعت، رگبار شدید باران و رعد و برق پیش بینی می‌شود.
وی با بیان اینکه این وضعیت جوی تا روز سه شنبه در استان تداوم دارد، افزود: آسمان مازندران در روز سه شنبه ۲۵ مهر با بارش باران، کاهش محسوس دما و در ارتفاعات با بارش برف همراه خواهد بود.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران گفت: شدت باد این سامانه بارشی در حدی است که می‌تواند در برخی مناطق موجب ایجاد خسارت شود.
اسدی افزود: آبگرفتگی معابرعمومی در سطح استان بدلیل وقوع بارش‌های رگباری شدید، کاهش محسوس دما بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد، طوفانی شدن دریای خزر پیامد‌های این سامانه بارشی است.
در همین راستا طی مکاتباتی که در مجموعه شرکت توانیر با شرکت‌های توزیع برق استانهای شمالی انجام شده، دستور آماده‌باش به تمامی نیروهای عملیاتی این شرکت‌ها داده شده تا در زمان وقوع طوفان و پس از آن تا حد ممکن از وقوع خاموشی‌ها جلوگیری کرده و با وجود احتمال قوی در آسیب‌دیدگی تجهیزات توزیع برق در شهرهای مختلف، به‌سرعت بتوانند نسبت به تعمیر و ترمیم شبکه توزیع اقدام کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: