کد خبر: ۵۱۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
صاحبان اتومبیل‌های لوکس باید سهم بیشتری از هزینه‌های شهری بپردازند
شهردار تهران گفت: کسانی که با اتومبیل‌های لوکس و ساختمان‌های بلند مرتبه تجمل را به مردم تحمیل می‌کنند، امروز باید سهم بیشتری را از هزینه‌های شهر بپردازند.
خط و نشان شهردار تهران برای لوکس سواران!
شهردار تهران گفت: کسانی که با اتومبیل‌های لوکس و ساختمان‌های بلند مرتبه تجمل را به مردم تحمیل می‌کنند، امروز باید سهم بیشتری را از هزینه‌های شهر بپردازند.
محمد علی نجفی شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پنجاهمین روز شروع به کار خود  که امروز (دوشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: شهر ما در کنار همه زیبایی‌ها و ظرفیت‌های بی‌مانندش در معرض تهدیدهایی قرار دارد که ایجاب می‌کند وضعیت زیست‌پذیری، پایداری، آسایش، آرامش روانی و اجتماعی آن را به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار دهیم.
شهردار تهران گفت: سیاست‌های شهری در چند دهه اخیر، از یک سو به افزایش داشته‌ها و امکانات شهری منجر شده و از سوی دیگر زیست‌پذیری و پایداری آن را کاهش داده است و با آن که دستاوردهایی داشته‌ایم، برای نمونه در زمینه حمل و نقل عمومی یا وضعیت معابر و راه‌های شهری، اما کیفیت محیط اجتماعی و محیط زیست شهری یا منبع تامین منابع مالی مورد نیاز شهر در وضعیت مطلوبی نیست.
نجفی تصریح کرد: سیاست‌های شهری طی دهه‌های متمادی عمدتا معطوف به اداره روزمره شهر بوده و به آینده شهر کمتر اعتنا داشته است و در نتیجه در ارتقای زیست‌پذیری و پایداری شهری موفقیت چندانی نداشته است.

*حداکثر بهره برداری از منابع و دارایی های پایتخت
وی افزود: امروز در وضعیتی قرار داریم که ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نیست. دارایی‌ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. فضاهای شهری فروخته شده‌اند. منابع آب شهر برای رشد آتی شهر کفایت ندارد و در کنار آن نابرابری فضایی و اجتماعی در حال گسترش و شهر در برابر حوادث طبیعی آسیب‌پذیر است. همچنین باید گفت که آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش است و تنش‌های حاصل از این پدیده‌ها در سطح فردی و روابط بین شهروندان و به صورت روزمره خود را آشکا می‌کند.
شهردار تهران گفت: سیاست‌های شهری کنونی قادر به حل این مشکلات نیست. زمان بازنگری در این سیاست‌ها فرا رسیده است. شکل دادن به آینده شهر بدون ارزیابی‌ سیاست‌ها میسر نیست. ما به ایده هایی برای شهر آینده نیاز داریم و این جز از طریق گفتگوی عمومی و فراگیر به دست نمی‌آید. ایده درباره شهر نزد این یا آن فرد یا گروه نیست. ایده در جریان گفتگوی عمومی بین گروه‌های مختلف مردم، کارشناسان و مدیران شکل می‌گیرد.
نجفی تصریح کرد: نقد و ارزیابی سیاست‌های شهری را باید از ارزیابی مدیران شهری جدا کرد. مشکل ما در ارزیابی‌ سیاست‌های شهری این است که به آن جنبه های شخصی داده می‌شود، متاسفانه فضای سیاسی کشور هم این گرایش را تشدید می‌کند که نقد سیاست‌های شهری را به نقد مدیران گذشته تقلیل دهد.

*نقد مدیریت شهری، هویتی شده است
وی افزود: در حال حاضر نقد مدیریت شهری، هویتی شده است و این امکان نقد و تغییر سیاست‌ها را دشوار ساخته است. تصور اینکه اگر این فرد یا آن فرد بیاید یا این جناح یا آن جناح بیاید شهر دچار مشکل می‌شود یا مشکلات به تمامی حل می‌شود، تصور واقع‌بینانه‌ای نیست. ما به علت هویتی شدن سیاست از جمله در حوزه نقد وضعیت شهر، نتوانسته ایم به مفهوم «مصلحت شهر» نزدیک شویم. مصلحت شهر مفهومی معادل «منافع ملی» در سطح کشور است. شهر محل زندگی همه ماست و همه ما جدا از گرایش‌های سیاسی و اجتماعی‌مان به شهری زیست‌پذیر و پایدار نیازمندیم.
شهردار تهران گفت: در حال حاضر مشکلاتی که با آن ها مواجه‌ هستیم، مشکلاتی است که هم اکنون پیش روی ما است، اما راه‌های کوتاه مدت به آن پاسخ نمی‌دهد. شکاف بین مشکلات عاجل و فوری و راه‌های میان مدت یکی از مسائلی است که در سیاست‌گذاری‌ شهری با آن رو به رو هستیم. تغییر سیاست‌ها و روش‌ها نیازمند زمان است و مدیران شهری جدید با توقعات و انتظاراتی مواجه‌اند که نمی‌توانند در کوتاه مدت به آن ها پاسخ دهند. برای حل مشکلات و جلوگیری از سرخوردگی مردم، تنها راه مشارکت گسترده مردم است.
نجفی تصریح کرد: تغییر سیاست‌ها پیامدهایی دارد که بار آن برای همه گروه‌ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست. برخی گروه‌های اجتماعی توان تحمل تغییراتی که نیازمند هزینه است را ندارند. برخی گروه‌ها هم از سیاست‌هایی که در شهر در پیش گرفته شده، بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند. باید کسانی که از رشد شهری در دهه‌های اخیر بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند، سهم بیشتری در این تغییر برعهده گیرند. کسانی که ساختمان‌های بلندمرتبه‌شان بار ترافیکی برای شهر ایجاد می‌کند، کسانی که با اتومبیل های لوکس خود نوعی تجمل را بر زندگی شهری تحمیل می‌کنند، باید در تامین این هزینه‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند. نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که این باور در بخش مهمی از جمعیت شهری عمومیت یافته است که کسانی که برخوردارترند، باید در تامین هزینه‌های شهری سهم بیشتری بر عهده گیرند.

*دفاع نجفی در مقابل اتهام انتشار اسناد محرمانه املاک شهرداری
شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با املاک شهرداری گفت: در افشای املاک نجومی که گزارش آن توسط یاشار سلطانی در فضای مجازی منتشر شد، بنده نقشی نداشتم.
نجفی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های این شهرداری جهت کاهش ترافیک تهران گفت: ترافیک یکی از اصلی‌ترین مشکلات پایتخت است و 4 راه حل دارد.
وی در معرفی این 4 راه حل گفت: اولین کار توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و سپس کاستن از سفرهای کاری و کار سومی که باید انجام دهیم افزایش هزینه حمل و نقل با وسیله شخصی است و راه حل چهارم نیز نگاه علمی به مسئله ترافیک خواهد بود.
نجفی در خصوص توقف انتشار برخی نشریات موسسه همشهری گفت: اولا بخش زیادی از فعالان رسانه‌های مکتوب به ما نسبت به انتشار مجلات همشهری که فضای غیر رقابتی را ایجاد کرده بود، اعتراض داشتند. در ثانی در بررسی‌هایی که انجام دادیم، مشخص شد تعدادی از مجلات زیر 20 درصد مخاطب داشتند و 80 درصد آن برگشت داده می‌شد، در حالی که یارانه زیادی نیز به آن ها اختصاص می‌یافت.
وی با بیان اینکه مردم تهران از اختصاص عوارض شهری به موسسه همشهری رضایت نداشتند، گفت: در حال حاضر تنها 4 عنوان که زیر بیست درصد فروش داشت، تعطیل می‌شود و باید بگویم که انتشار مجله ضررده که همسو با سیاست‌های شهرداری نیست، دلیلی ندارد.

*مبنای انتخاب مدیران در شهرداری به هیچ وجه سیاسی نیست
شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص انتصاب مدیران شهردار قبلی به سمت‌های بالاتر گفت: در انتصاب با تعبیر مدیران قالیبافی موافق نیستم، بلکه ملاکم برای انتخاب مدیران برنامه آن ها است و مبنای انتخاب مدیران در شهرداری پایتخت به هیچ وجه سیاسی نیست.
وی ادامه داد: نمی‌توان گفت که تمامی مدیران و کارکنان شهرداری طرفدار قالیباف یا احمدی نژاد هستند.
نجفی در خصوص تفاوت برنامه‌های خود با قالیباف گفت: قاعدتا تفاوت اساسی میان برنامه‌های من و یک فرد اصولگرا وجود دارد.
وی در خصوص صدور دو بخش‌نامه اخیر شهرداری گفت: دو بخش‌نامه اخیر ضد فساد بوده و ریشه‌های اصلی فساد را نشانه گرفتند.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از طرف گروه‌های سیاسی برای شما شرط و شروط تعیین شده است؟، گفت: از طرف هیچ مرجعی برای من شرطی تعیین نشده است و اگر تعیین هم می‌شد، نمی‌پذیرفتم.
وی با اشاره به اشکالات مدیریت قالیباف در شهرداری تهران گفت: برخی از این اشکالات قابل دفاع و بخش دیگری غیرقابل دفاع است.
نجفی در خصوص برنامه‌های خود برای احیای بافت فرسوده نیز گفت: بافت فرسوده یکی از بزرگترین مشکلات تهران است که متاسفانه هیچ کدام از سیاست‌ها در خصوص آن کامل نیستند.
وی افزود: از نظر کمیت نیز نتوانستیم برنامه‌های دولت و شهرداری را در نوسازی محقق کنیم، بنابراین نیاز به ارائه برنامه‌های جدید داریم.
شهردار پایتخت یادآور شد: با کمک وزارت مسکن و شهرسازی طرح جدیدی را تهیه کرده‌ایم که امیدواریم تا پایان این هفته ارائه و اجرا شود.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت‌های عمرانی شهرداری تهران گفت: معاون فنی و عمرانی این شهرداری در روزهای آینده معرفی می‌شود و ما قصد داریم فردی را به عنوان معاون معرفی کنیم که علاوه بر نگاه عمرانی، نگاه فرهنگی و اجتماعی به پروژه‌های شهری داشته باشد.
نجفی با اشاره به نگاه عمران محور شهردار پیشین به تهران گفت: در گذشته نگاه به تهران، نگاهی عمران محور بود و نمونه بارز آن بزرگراه طبقاتی صدر به مانند یک هیولا که مردم نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند، است.
وی همچنین با بیان اینکه شهر تهران برای عموم شهروندان طراحی نشده است، گفت: عموم شهروندان تهرانی از زندگی در این شهر لذت نمی‌برند، چرا که آرامش و آسایش کافی در تهران وجود ندارد.

*پایتخت متناسب با معلولان جسمی طراحی نشده است

شهردار تهران خاطرنشان کرد: یکی از موارد بی‌توجهی در طراحی شهر تهران و تصمیم‌گیری‌های شهری را می‌توان در موضوع معلولان جسمی مشاهده کرد که نمی‌توانند از امکانات شهری بهره‌ ببرند، باید اعتراف کنیم که شهر تهران به هیچ عنوان مناسب افراد ناتوان جسمی نیست و ما از این بابت شرمنده هستیم.
وی یادآور شد: این موضوع یکی از کارهای زمان‌بر است تا ما بتوانیم تهران را به شهر دوستدار اقشار مختلف تبدیل کنیم.
نجفی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد تعداد پرسنل شهرداری تهران گفت: بر اساس آخرین آمار معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران 68 هزار و 136 کارمند دارد که این تعداد با احتساب کارگران پیمانکار به 125 هزار نفر می‌رسد، البته این افراد نباید به عنوان پرسنل شهرداری قلمداد شوند.
وی در خصوص میزان بدهی‌های شهرداری تهران گفت: بعضی بدهی‌ها به صورت معجزه‌وار کشف می‌شوند. بدهی شهرداری حدود 30 هزار میلیارد تومان است که 18 هزار میلیارد آن به بانک‌ها و عموما بانک شهر و 9 هزار میلیارد آن به پیمانکاران و 3 هزار میلیارد آن به سایر بدهی‌ها مربوط می‌شود.
شهردار تهران در خصوص واگذاری شهر آفتاب و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند به بانک شهر گفت: شهر آفتاب و شهروند هنوز به بانک شهر واگذار نشدند، اما حاضر هستیم بانک شهر را در اداره شهر آفتاب و شهروند مشارکت دهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار