کد خبر: ۵۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
سخنگوی دولت در نشست خبری تاکید کرد:
سخنگوی دولت گفت: تحت تاثیر حرف‌هاى پوچ ترامپ قرار نمی‌گیریم، موضع ما هم تغییر نمی‌کند.
تحت تاثیر حرف‌هاى پوچ ترامپ قرار نمی‌گیریم
سخنگوی دولت گفت: تحت تاثیر حرف‌هاى پوچ ترامپ قرار نمی‌گیریم، موضع ما هم تغییر نمی‌کند.
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه (25 مهر) در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: روز گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارش عملکرد و نظارتی سازمان برنامه و بودجه در طرح آبهای مرزی ارائه شد.
سخنگوی دولت افزود: در این جلسه گزارش عملکرد برداشت 6.3 میلیارد دلار از منابعی که با اجازه قانونی مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای آبهای مرزی اختصاص داده شد، مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: از سال 93 تاکنون 6.3 میلیارد دلار با معادل ریالی 18 هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آبی کشور تحت عنوان مگاپروژه مهار آب‌های مرزی سرمایه‌گذاری شد.
نوبخت اضافه کرد: با توجه به حساسیت موضوع آب کشور این طرح بسیار مهمی به شمار می‌آید و خوشبختانه با اجرای آن توانستیم 5 میلیارد متر مکعب آب کشور را مهار کنیم، همچنین 27 سد با اجرای این طرح به بهره‌برداری رسید و 15 سد دیگر هم آبگیری شد.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: 1100 کیلومتر سامانه انتقال اصلی و 130 کیلومتر تونل به روش مکانیزه با اجرای این طرح احداث شد، همچنین 120 هکتار شبکه اصلی تاکنون احداث شده است و توانستیم آب شرب 46 شهر و 1036 روستا را تأمین کنیم.
وی متذکر شد: 370 مگاوات انرژی برق آبی پایدار افزایش یافت و 51 هزار نفر در این مگاپروژه مشغول کار هستند و با بهره‌برداری کامل این طرح 270 نفر مشغول به کار شدند.
نوبخت با بیان اینکه قبل و بعد از اجرای برجام منابع قابل توجهی در صندوق توسعه ملی وجود داشته و دارد، یادآور شد: با ساز و کارهای فراهم شده و حساسیت‌های مقام معظم رهبری و رئیس جمهور از صندوق توسعه ملی برای پیشبرد امور اجرایی استفاده نمی‌کنیم؛ چراکه منابع این صندوق در واقع برای اجرای طرح‌های بزرگ است و بخش دولتی مسئولیت اجرای آن را برعهده دارد.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای حوزه عمرانی و کشاورزی تخصیص می‌یابد و مابقی هزینه‌ها به صورت ارزی استفاده می‌شود، گفت: در روزهای دشواری که با افت قیمت نفت مواجه بودیم، از حساب صندوق توسعه ملی برداشتی نکردیم، بلکه سالانه 20 درصد از درآمد را به این صندوق واریز کردیم. از امسال قرار است 30 درصد از درآمد به این صندوق پرداخت شود، چرا که صندوق توسعه ملی عهده‌دار اجرای طرح‌های بزرگ و مهم است.
وی ادامه داد: از سال 93، 11.6 میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای 5 طرح بزرگ زیربنای آب تخیص داده شود. از این مبلغ 8 میلیارد دلار برای مهار آب‌های مرزی تخصیص یافت.
نوبخت متذکر شد: تاکنون 6.3 میلیارد دلار برای مهار آب‌های مرزی هزینه شده و 1.5 میلیارد دلار هم برای احداث شبکه‌ها و اراضی خوزستان و ایلام عملیاتی شده است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: 1.2 میلیارد دلار در فرآیند تخصیص قرار دارد و از 5 مردادماه سال 97 دوره تنفس آغاز می‌شود تا در سال 99 بازپرداخت‌های این اعتبارات صورت بگیرد.

*با اقتدار در برابر اظهارات پوچ رئیس جمهور آمریکا ایستاده‌ایم
وی در ادامه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا علیه ایران اضافه کرد: ما با اقتدار در برابر اظهارات پوچ رئیس جمهور آمریکا ایستاده‌ایم. منافع کشور ما اجازه می‌دهد که مستقل روی پای خود بایستیم ضمن اینکه تعامل با جهان هم به عنوان سیاست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در دست اجراست.
نوبخت خاطرنشان کرد: در دیدار کارگزاران دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایشان تأکید کردند تعامل گسترده با جهان داشته باشید، به همین دلیل است که اکنون آمریکا منزوی است و رئیس جمهوی که پرچمی بلند می‌کرد تا همه تحت لوای آن قرار بگیرند، امروز تنهاست.
سخنگوی دولت اظهار کرد: ما تحت تأثیر اظهارات پوچ آمریکا و رئیس جمهور این کشور قرار نمی‌گیریم، موضع ما تغییر نمی‌کند و واردمیدانی که او می‌خواهد ما را بکشاند و با ما بازی کند، نمی‌شویم.

*رشد اقتصادی کشور بدون احتساب نفت مثبت 7 درصد است
وی خاطرنشان کرد: اکنون رشد اقتصادی کشور بدون احتساب نفت مثبت 7درصد است اما انتظار نداریم این دستاورد از سوی دوستان سیاسی مورد انتقاد قرار بگیرد.
نوبخت با اشاره به خرید تضمینی گندم از کشاورزان متذکر شد: مجموعا 8 میلیون و 870 هزار تن گندم ارزشی بالغ بر 11 هزار و 591 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد. تاکنون 8 هزار و 525 میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت کردیم و 366 میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که در تلاشیم در هفته‌های آینده این مبلغ باقیمانده را هم به کشاورزان پرداخت کنیم.
سخنگوی دولت گفت: خوشبختانه توانستیم 55 هزار دستگاه تاکسی جایگزین به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنیم.
وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در مورد جزییات ارسال 9 نامه وزیر امور خارجه کشورمان درباره بدعهدی های آمریکا به گروه 1+5 ، گفت: آمریکا بعد از برجام کنش‌هایی داشت که از نظر ما با برجام در تعارض بود، بنابراین این کنش‌ها را به مراجع رسمی جهان اعلام کردیم و برای اینکه بخشی از اقدامات آمریکا به عنوان سند تاریخی باقی بماند در قالب نامه مکتوب و ارسال شد.
نوبخت ادامه داد: موگرینی نیز موضع اتحادیه اروپا را در خصوص نقض برجام از سوی آمریکا منعکس می‌کند به همین دلیل برای اولین باردر تاریخ معاصر شاهد بودیم که موضعی متفاوت و مخالفی با اتحادیه اروپا به آمریکا بیان و با این موضع دیپلماسی ما هم فعال خواهد شد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: دیپلمات‌های کشورمان اقدامات مؤثری در دست دارند تا بتوانیم از منافع ملی دفاع و آمریکا را منزوی کنیم، البته سفر موگرینی هم در راستای بیان موضع متفاوت اتحادیه اروپا با آمریکا خواهد بود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزاری نیرو و علوم چه زمانی به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند گفت: در آینده نزدیک وزرای باقی‌مانده به خانه ملت معرفی می‌شوند.

*آمریکا در قبال موضع گیری‌هایش علیه ایران تنهاست

نوبخت در ادامه درباره موضع‌گیری رئیس جمهور آمریکا علیه ایران متذکر شد: آمریکا در این موضوع تنهاست و اتحادیه اروپا هم بلافاصله به صورت زنده و نه به صورت یادداشت مواضع خود را اعلام کرد. همچنین روسای جمهور کشورهای انگلیس؛ آلمان و فرانسه بیانیه خود را درباره برجام ارائه دادند و این موضوع نشان می‌دهد خوابی که ترامپ می‌بیند تعبیر درستی ندارد.
سخنگوی دولت افزود: نباید اجازه داد مباحث به گونه‌ای مطرح شود که خط کشی جدیدی ایجاد شود که یک طرف آن آمریکا، اسرائیل و کشورهای قبیله‌ای بایستند. به هرحال دنیا همراه ایران است و هنر دیپلماسی ما این است که آمریکا در گوشه‌ای باقی بماند و از همان گوشه از صفحه سیاسی خارج شود.
وی ادامه داد: آمریکا در مسائل آشکار بین‌المللی اقدامات غیر معمولی همچون خروج از یونسکو و حفاظت از محیط زیست جهانی را انجام می‌دهد که هیچ‌یک از آن اقدامات از نظر ما درست نیست زیرا در جریان انعقاد این قراردادها مسئولان چندین کشور سندی را امضاء کردند.
نوبخت درباره سفر استانی رئیس جمهور و زمان آغاز آنها تصریح کرد: رئیس جمهور به صورت مستمر به صورت فیزیکی و مجازی با مردم در ارتباط است و این ارتباط ادامه پیدا خواهد کرد.
سخنگوی دولت با اشاره به لنج صیادی ربوده شده در آب های سومالی گفت: پیگیری لازم برای آزادی سرنشینان لنج صیادی در حال انجام است.
وی با اشاره به انسداد مرزهای کشورمان با عراق خصوصا در مرز خسروی متذکر شد: اکنون دولت عراق در شرایط خاصی به سر می‌برد، چرا که بخشی از خاک این کشور در اشغال داعش است، از سوی دیگر مباحثی در اقلیم‌هایش وجود دارد که فکر می‌کنم باید با ارتباط منطقی با عراق فعالیت‌های مرزی داشته باشیم.
نوبخت با اشاره به ارتباط سفر سردار سلیمانی به اقلیم کردستان و ارتباط آن با انسداد مرز خسروی اضافه کرد: ارتباط دادن این موضوع به یکدیگر در مجموعه دولت و نظام تعریف می‌شود.

*باید برای هر شرایطی خود را آماده کنیم

سخنگوی دولت درباره رفتارهای اخیر آمریکا و رئیس جمهور این کشور افزود: نام ترامپ با پرخاشگری و فحاشی قرین است و اینگونه رفتارها همزاد اوست. آن زمان گذشت که ایران یک طرف بود و آمریکا و دنیا در طرف دیگری قرار داشتند. امروز خوشبختانه ایران در جایگاه رفیعی است، ضمن اینکه باید برای هر شرایطی خود را آماده کنیم.
سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای تسریع در پاسخگویی به اعتراضات سپرده گذاران موسسات مالی غیرمجاز گفت: پرونده این موسسات در حال حاضر در محاکم قضایی وجود دارد، چگونگی برخورد بانک مرکزی تعیین شده است و بانک مرکزی تلاش دارد در چارچوب تعیین شده حرکت کند؛ در بسیاری از موارد پرداخت‌هایی که تعیین شده بود صورت گرفت و مابقی هم پرداخت خواهد شد، ما تلاشی می‌کنیم که اندوخته هیچ کدام از هموطنانمان از دستشان نرود.
نوبخت در ادامه درباره اعتراض گندم‌کاران برای قیمت تضمینی گندم گفت: طی سه سال گذشته قیمت گندم بیش از سه برابر افزایش یافته است و باید این افزایش قیمت را با قیمت جهانی گندم مقایسه کنیم زیرا زمانی که حجم افزایش پیدا می‌کند تعهدات دولت کاهش می‌یابد اما ما در تلاشیم این گونه مشکلات را رفع کنیم.

*ارتباط ایران و عربستان فراتر از اظهارات ترامپ است
وی با اشاره به رابطه ایران و عربستان و موضع گیری کشور عربستان علیه ایران و برجام متذکر شد: ارتباط ایران و عربستان فراتر از اظهارات ترامپ است و اینکه هیچ یک از کشورهای جهان حرف ترامپ را تأیید نکردند، زحمت عربستان را بیشتر کرد؛ عربستان در سطحی قرارگرفته که 2و نیم نفر در آن حضور دارند و این بدان معناست که به خوبی تصمیم نمی‌گیرند بنابراین باید خود را اصلاح کرده تا بتواند با ایران ارتباط برقرار کند.
سخنگوی دولت درباره میزان رشد اقتصادی کشورمان ادامه داد: برای رسیدن به رشد اقتصادی باید 65 هزار میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان انجام شود در تلاشیم سیاست اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم که زیرا این سیاست از سوی عالی‌ترین مرجع کشور ابلاغ شده است و اجرای آن برای ما امری ضروری است.
نوبخت در واکنش به اظهارات شهردار تهران مبنی بر عدم تخصیص منابع شهرداری در شش ماه نخست امسال از سوی دولت بیان کرد: سی هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اعتبار تخصیص دادیم که بخشی از این اعتبار به دستگاه‌ها پرداخت شده و بخشی دیگر هم از طریق خزانه پرداخت می‌شود بنابراین طبق روال تا پایان امسال تمامی پرداخت‌ها را انجام خواهیم داد.
وی با اشاره به ایجاد فرصت شغلی و استخدام متقاضیان کار ادامه داد: از مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنیم به لیست استخدام جدید چیزی اضافه نکند چرا که قرار نیست 950 هزار فرصت شغلی از طریق استخدام صورت بگیرد.

*دولت مخالف سیاست اقتصاد مقاومتی نیست

نوبخت در واکنش به اینکه گفته می‌شود دولت در پیشبرد اهداف سیاست اقتصاد مقاومتی موفق نبوده است، گفت: دولت با سیاست اقتصاد مقاومتی مخالف نیست زیرا مقام معظم رهبری این سیاست را به دولت ابلاغ کردند و ما هم اجرای آن را ضروری می‌دانیم.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود درباره حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها گفت: عدم وجود زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی دلیل اصلی حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه است، بنابراین دولت تلاش می‌کند تا با ایجاد این زیرساخت‌ها فرصتی فراهم کند که بانوان بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند.
وی در ادامه با اشاره به حذف دلار از مبادلات ارزی گفت: مدت زیادی است که دلار از مبادلات ارزی حذف شده است و ما از مکانیزم یورو در مبادلات استفاده می‌کنیم.
سخنگوی دولت در پایان خاطرنشان کرد: دولت برنامه‌ای برای واردات گندم ندارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار