کد خبر: ۵۲۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا توضیح داد:
حمیدرضا دهقانیان گفت: با استفاده از طرح رجیستری موبایل می‌توان شناسه‌ای در اختیار داشت که با استفاده از آن زمانی که موبایلی به سرقت می‌رود اطلاعات مهم کاربر از بین نرود و شناسایی گوشی‌های سرقتی راحت‌تر و سریع‌تر باشد.
گوشی های مشترکان تلفن همراه چگونه رجیستری می شود؟
حمیدرضا دهقانیان گفت: با استفاده از طرح رجیستری موبایل می‌توان شناسه‌ای در اختیار داشت که با استفاده از آن زمانی که موبایلی به سرقت می‌رود اطلاعات مهم کاربر از بین نرود و شناسایی گوشی‌های سرقتی راحت‌تر و سریع‌تر باشد.
حمیدرضا دهقانیان، مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا در نشست خبری طرح رجیستری موبایل گفت: در حال حاضر ارزش بازار موبایل قاچاق بسیار زیاد است که رقم آن در کنار لوازم جانبی و تبلت به عددی بزرگ‌تر تبدیل می‌شود.
دهقانیان با اشاره به انتظارات طرح رجیستری موبایل گفت: یک میلیون تلفن باید در داخل کشور تولید شود همچنین 9 میلیون تلفن همراه نیز از خارج از کشور باید وارد شود چرا که نیاز بازار 10 تا 12 میلیون تلفن همراه است  در حال حاضر 90 درصد از نیاز بازار به صورت قاچاق تامین می‌شود. یعنی فقط 10 درصد از بازار تلفن همراه کشور از طریق پرداخت تعرفه گمرکی تامین می‌شود که نشان می‌دهد درآمدی بزرگ برای دولت از طریق دریافت هزینه گمرک از وارد کنندگان موبایل از دست می‌رود.
وی با اشاره به مشکلات قاچاق موبایل گفت: عدم پرداخت گمرکی، استاندارد نبودن و میزان بالای تشعشعات موبایل‌های قاچاق که وارد بازار کشور می‌شوند در کنار مشکلات فنی باعث شده تا قاچاق موبایل علاوه بر هدر رفت منابع دولت برای سلامتی افراد نیز مشکل‌ساز باشد که از جمله آنها باید به مشکلاتی در سیستم ایمنی و مشکلات قلبی اشاره داشت.
حمیدرضا دهقانیان با بیان اینکه میزان جذب تشعشعات در موبایل‌های قاچاق بسیار زیاد است، گفت: بر اساس موبایل‌های کشف شده در بازار برخی از موبایل‌ها دارای میزان 14 برابری جذب تشعشعات از حد استاندارد هستند. استاندارد جذب تشعشعات موبایل در هر نقطه دنیا متفاوت است برای مثال در آمریکا میزان این تشعشعات با میزان استاندارد در اروپا به صورت محسوسی تفاوت دارد. به همین دلیل است که طرح رجیستری موبایل دارای مزیت بسیار مهمی است که می‌تواند سلامتی گوشی‌های وارد شده به صورت رسمی به کشور را تایید کند تا در نهایت مشکلی برای خریدار به وجود نیاید.
مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با گوشی‌های سرقتی گفت: با استفاده از طرح رجیستری موبایل می‌توان شناسه‌ای در اختیار داشت که با استفاده از آن زمانی که موبایلی به سرقت می‌رود اطلاعات مهم کاربر از بین نرود و شناسایی گوشی‌های سرقتی راحت‌تر و سریع‌تر باشد.
حمیدرضا دهقانیان در رابطه با تلفن‌های همراه دارای گارانتی و غیرگارانتی گفت: گوشی‌هایی که به صورت گارانتی و بدون گارانتی در بازار یک مشکل جدی هستند از جمله اقدامات طرح رجیستری موبایل جدی کردن بحث خدمات پس از فروش است.
وی با تاکید بر اینکه طرح رجیستری موبایل می‌تواند کمک بزرگی به تولید موبایل در کشور باشد، گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده در داخل کشور 15 شرکت در بحث تولید خارج از منطقه‌ای هستند. به دنبال حمایت از تولید داخلی هستیم و برای آن برنامه‌ریزی جامعی شده است.
دهقانیان با بیان اینکه طرح رجیستری موبایل در بسیاری از کشورهای دنیا انجام شده است، گفت: طرح‌هایی به منظور ساماندهی بازار موبایل در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آذربایجان، مصر و کلمبیا انجام شده است. همچنین این طرح در کشورهای اروپایی به نحوی دیگر انجام شده است.
وی افزود: ورودی موبایل به کشور در سال 95 ، 625 هزار میلیارد تومان بوده است که 90 درصد از این مبلغ را موبایل قاچاق تشکیل می‌دهد .
حمیدرضا دهقانیان با اشاره به نگرانی‌های مردم گفت: مردم نباید به هیچ وجه نگران اجرای این طرح باشند چرا که با اجرای این طرح و صحبت‌های انجام شده با انجمن وارد کنندگان تبلت و موبایل و آموزش لازم به این صنف، قیمت موبایل افزایش پیدا نمی‌کند و همان طور که قبلا اعلام شده است اجرای این طرح به صورت تدریجی انجام می‌شود تا فروشندگان موبایل قاچاق بتوانند در مدت زمانی که فرصت دارند موبایل‌های خود را به فروش برسانند. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امیدوار است با استفاده از این روش نظم بازار از نرود همچنین باید مردم بدانند که هیچ هزینه‌ای را به فروشندگان برای رجیستری نپردازند و هر گونه مسائلی از این قبیل را گزارش کنند.
مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با مبارزه با جعل و تقلب در این طرح گفت: شناسه‌های موبایل یا آی ام ای آی قابل جعل است اما ما چند سیستم را استفاده کردیم که دیگر جعل و تقلب نمی‌تواند در آن ایجاد شود و با این روش هیچ گونه تقلبی از طرف سوء استفاده کنندگان ایجاد نمی‌شود. در حقیقت طرح رجیستری موبایل بر خلاف سایر طرح‌های قبلی که در گذشته انجام شده است از جمله شبنم قابل تقلب نیست و همواره برای چک کردن هر گونه دستکاری از چندین شناسه در موبایل استفاده می‌شود که در حال حاضر زیرساخت آن را یک شرکت دانش بنیان ایرانی تولید کرده است.
وی در رابطه با فروشندگان موبایل قاچاق گفت: این فروشندگان باید تخفیف‌هایی را ایجاد کنند تا در نهایت در مدت زمان کوتاهی که برای هر مدل اعلام می‌شود بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند در غیر این صورت کالاهای آنها غیرقابل مصرف خواهد بود.
حمیدرضا دهقانیان در رابطه با ابهام ایجاد شده مبنی بر استفاده سیم کارت ایرانی برای گردشگران خارجی در زمان ورود به ایران با اجرای طرح رجیستری موبایل گفت: در این طرح برای گردشگران یک مدت زمان یک ماهه ایجاد شده است که می توانند در این مدت زمان از سیم‌کارت اپراتورهای ایرانی در موبایل خود استفاده کنند اما بعد از یک ماه باید به گمرک بروند و با اعلام شناسه موبایل خود هزینه گمرکی را بپردازند اما در صورت استفاده از خدمات رومینگ در ایران ما قادر نیستیم تا شناسایی را انجام دهیم اما در هر صورت با لیست خاکستری برای گردشگران دیگر مشکلی برای استفاده از سیم کارت ایرانی توسط افراد خارجی وجود ندارد.
دهقانیان با تاکید بر اینکه خریداران تلفن همراه باید قبل از خرید گوشی مورد نظر خود را چک کنند، گفت: قبل از خرید می‌توانند گوشی خود را از طریق روش‌های اعلام شده چک کنند و بدانند که گوشی مورد نظر قاچاق است یا به صورت رسمی وارد ایران شده است. طرح ثبت گوشی از 29 مهرماه شروع می‌شود و افرادی که در 29 مهرماه به دنبال استفاده از موبایل خود هستند هیچ گونه نگرانی نداشته باشند چرا که موبایل‌هایی که در حال حاضر در دست افراد است و فعال شده است هیچ گونه مشکلی ندارد و موبایل‌هایی که در انبارها دپو شده است در صورت مطابقت با مدل‌های اعلام شده که اولین مدل‌ها در اوایل آبان برای جلوگیری از قاچاق اعلام می‌شود دیگر قابل استفاده نخواهند بود. به همین دلیل تا زمانی که موعد جلوگیری از قاچاق یک موبایل از یک برند برسد خریدار می‌تواند آن را خریداری کند و هیچ مشکلی وجود ندارد.
مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به گوشی هوشمند آیفون گفت: آیفون به واسطه اینکه اپل در ایران هیچ نمایندگی ندارد بر اساس قواعد حمایت از حقوق مصرف کننده که مجوزهایی را به شرکت‌های ایرانی داده است قابل واردات و فروش به صورت رسمی است اما به صورت قطعی جلوی قاچاق این موبایل گرفته می‌شود. امروز 30 شرکت از برندهای مختلف در حال واردات قانونی تلفن همراه به ایران هستند و با اجرای طرح رجیستری موبایل شرکت‌های دیگری نیز به دلیل رقابتی شدن حوزه فعالیت خود را آغاز می‌کنند. چرا که قاچاق قیمت تمام شده کمتری دارد و با جلوگیری از قاچاق قطعا شرکت‌های رسمی به فعالیت‌ بیشتری می‌پردازند.
وی در رابطه با تنظیم بازار تاکید کرد: در حال حاضر بر اساس آمارهای منتشر شده از خرید و ثبت موبایل از طریق گمرک شرکت‌های وارد کننده سفارشات خود را بیشتر کرده‌اند تا بازار تنظیم شود و موبایلی کمیاب نشود تا قیمت تمام شده موبایل برای کاربر به صرفه باشد.
دهقانیان در رابطه با افزایش قیمت اخیر موبایل گفت: چند عامل باعث این مشکل شده است که از جمله آنها باید به قطع شدن ارز مبادله‌ای از 28 شهریورماه برای تلفن همراه و افزایش قیمت ارز آزاد در بازار است. همچنین در این میان آغاز طرح رجیستری موبایل نیز  التهابی به بازار داد که باعث شد قیمت موبایل به صورت موقت مقداری افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه طرح رجیستری موبایل به دنبال از بین بردن صرفه قاچاق موبایل است گفت:‌ شاید بعد از اجرای این طرح قاچاق تلفن همراه ادامه داشته باشد اما همانطور که این طرح پایه‌ریزی شده است قاچاق دیگر به صرفه نخواهد بود و واردکننده‌ها به سراغ واردات رسمی با پرداخت تعرفه گمرکی می‌روند.
مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا در رابطه با وضعیت موبایل‌های قاچاق گفت: موبایل با سیم کارت معنی پیدا می‌کند و زمانی که کاربر نتواند از سیم‌کارت در موبایل خود استفاده کند موبایل قاچاق حکم اسباب‌بازی را دارد چرا که دیگر خدمات مکالمه، پیام و دیتا برای آن ارائه نمی‌شود و اگر هم بخواهد به سراغ خدمات رومینگ برود هزینه‌ای بسیار بالا برای کاربر در پی دارد.
دهقانیان با اعلام اینکه چندین راه ارتباطی برای اطلاع مردم ایجاد شده است، گفت: مردم می‌توانند از طریق سامانه تلگرامی @hamta_ntsw و اصناف از طریق @hamta_asnaf و بازرگان هم از طریق @hamta_bazarghan در جریان مسائل باشند تا نگرانی در بازار ایجاد نشود. همچنین وزارت ارتباطات و سایر مسئولان زیربط در طرح رجیستری موبایل نیز این مدل‌های انتخابی را اعلام می کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار