کد خبر: ۵۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
مشاور معاون اول رئیس جمهور مطرح کرد:
سعید اوحدی: در دنیای امروز بحث اقتصاد یک موضوعی است که غیر قابل جدایی از سرنوشت کشورها شده و موضوع روزمره زندگی و بحث استراتژی کشور ها است. به همین دلیل برگزاری نمایشگاههای بین المللی صادراتی مانند اکسپو ایران در همه کشور ها رایج شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شهرآفتاب و به نقل از ایران اکسپو، سعید اوحدی با اشاره به اینکه اقتصاد، غیر قابل جدایی از سرنوشت کشورها می باشد عنوان کرد: در دنیای امروز بحث اقتصاد یک موضوعی است که غیر قابل جدایی از سرنوشت کشورها شده و موضوع روزمره زندگی و بحث استراتژی کشور ها است. به همین دلیل برگزاری نمایشگاههای بین المللی صادراتی مانند اکسپو ایران در همه کشور ها رایج شده است.

اوحدی افزود : در دهه های گذشته دنیای استکبار با قدرت نظامی و مالی خودش کشورها را به زیر سلطه خود میبرد ولی الان کمتر لشکرکشی میکند و رویکرد آنها به سمت سیاستهای اقتصادی چرخیده  و تلاش آنها این است که در حوزه های اقتصادی بتوانند استقلال کشورهای دیگر را خدشه دار کنند و زیر سلطه خود قرار دهند.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران-عراق و سوریه با اشاره به نامگذاری سالهای اخیر توسط مقام معظم رهبری که با عناوین اقتصادی مطرح شده، عنوان کرد: این نامگذاری ها بیانگر این است که اقتصاد نقش ویژه ای را در شکوفایی کشور دارد که مقام معظم رهبری هم اقتصاد مقاومتی را در 24 بند مطرح فرمودند و ستادی هم با حضور وزرا به این نام تشکیل شد تا مسیر اقتصاد مقاومتی با سرعت بیشتری پیش برود.

وی گفت : سیستم دفاعی کشور و اقتصاد مانند دو بال هستند که استقلال و حاکمیت کشور را محکم می کنند و باعث می شوند تا کشورهای قدرتمند و سلطه گر نتوانند چشم طمعی به کشور داشته باشند.

بازارهای هدف و کشور های در اولویت

اوحدی عنوا ن کرد: بنابر صحبتهای مقام معظم رهبری جنگ ،جنگ اقتصادی است و اقتصاد حرف اول را میزند.اگر راهبردهای خودمان را تعیین نکنیم رقبای ما فعال می شوند و جایگاه ایران را خواهند گرفت.

وی ادامه داد : در منطقه غرب آسیا به خصوص خاورمیانه، به دلایل مختلف مانند اینکه نفت، منابع زیرزمینی، جمعیت و ثروت، نقاط استراتژیک مانند تنگه هرمز و دریای عمان و ارتباط به کانال سوئز و مدیترانه وجود دارد، ایران می تواند به عناون مرکز اقتصادی در این منطقه قرار بگیرد.

مشاور معاون اول رئیس جمهور گفت: با توجه به شرایط کنونی، ایران می تواند راهبردهای خود را در همه مناطق جغرافیایی به عنوان کشورهای هدف که مزیت نسبی دارند پیش ببرد.

به گفته اوحدی کشورهای آمریکای لاتین هم می توانندکشور هدف باشند ولی قیمت تمام شده محصول به مراتب بالاتر از کشوری مانند عراق است .

برقراری ارتباط با همسایه ها

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران-عراق و سوریه معتقد است: راهبردها و سیاستهای کلان را مجوعه های مسئول مانند : وزارت صنعت، وزارت اقتصاد، سیستم بانکی کشور و وزارت خارجه اجرا میکنند ولی تا کنون در حوزه اقتصادی در کشوری مانند عراق که پنج کنسولگری داریم به دلیل تعیین نشدن جایگاه معاونت اقتصادی در وزارت خارجه، در هیچ حوزه اقتصادی به صورت جدی وارد نشده ایم.

وی ادامه داد: برای پیشرفت اقتصادی بایستی حضور فعال میدانی داشته باشیم و برای هر کشور نسخه خودش را با توجه به مسائل اقتصادی آنها داشته باشیم. از جمله مسائل جدی که زمینه ساز توسعه پایدار روابط اقتصادی است تعاونی بانکی و پیمانهای بانکی است که در کشور های همسایه هم وجود ندارد.

اوحدی گفت :در حوزه اقتصادی هم باید مانند حوزه سیاسی و نظامی که در عراق و سوریه حضور داریم، در این کشورها حضور فعال داشته باشیم و ابزار آن را هم فراهم کنیم.

مشاور معاون اول رئیس جمهور،گفت: صادرات ایران به عراق در حالی  6 میلیارد دلار است که ظرفیت عراق برای صادرات بیش از چهل میلیارد دلار است و بایستی با پیشبرد راهبردهای اقتصادی و صادراتی در دوران پسا داعش زمینه افزایش صادرات ایران به عراق به خصوص در زمینه خدمات فنی و مهندسی را فراهم کنیم.

ایران اکسپو؛ رویداد بزرگ ملی در زمینه صادرات غیر نفتی

به گفته دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران-عراق و سوریه : معمولا در دنیا نمایشگاه تخصصی با عناوین مختلف برگزار می شود که نمایشگاه توانمندی های صادراتی ج.ا.ا رویداد بزرگی ملی در عرصه عرضه توانمندی های کلان کشور است.

وی ادامه داد: اینگونه نمایشگاهها که در دنیا با نام اکسپو معروف هستند، در فرهنگ توسعه اقتصادی کشورها نهادینه شده اند که در ایران هم دومین دوره آن در آبان ماه برگزار خواهد شد.

ایران اکسپو در طول سیاستهای کلان کشور است و بایستی در معرض دید فعالان اقتصادی دنیا قرار داده شود و از طرف دولت هم جهت افزایش صادرات غیر نفتی مورد حمایت قرار بگیرد.

در علم امروز تولید، محصول و تولید، موجود زنده است و دوره عمر دارد که صادرات و تنوع محصول،یکی از ابزار اصلی برای طولانی کردن دوره عمر تولید است.

وی با اشاره به اینکه صادرات عرصه ای است که موجب ارز آوری و حیات محصول می شود عنوان کرد: اکسپو یکی از میدانهای بزرگی است که با تجار دنیا می توان ارتباط برقرار کرد و کیفیت محصولات خود را در معرض مقایسه قرار داد تا بتوانیم درجهت ارتقا سطح کیفی و پشتیبانی محصولات، صادرات و تولید کشور حرکت کنیم.

ایران اکسپو؛ حرکت خودجوش مردمی

اوحدی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی و تاکید بر واگذاری امکانات دولتی به بخش خصوصی گفت: نمایشگاه توانمندی های صادراتی ج.ا.ا همان حرکت خودجوش مردمی است که مقام معظم رهبری سالهاست بر آن و پیاده سازی اصل 44 قانون اساسی تاکید دارند.

وی افزود: ایران اکسپو بستری برای بروز خلاقیت ها، نشاط و تحرک در عرصه اقتصادی است.

همزمانی برگزاری اربعین حسینی با ایران اکسپو

رئیس سابق سازمان حج وزیارت در پایان با اشاره به همزمانی تقریبی برگزاری ایران اکسپو و اربعین حسینی، گفت : توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه به خصوص با سوریه و عراق که در مسیر حرکت امام حسین (ع ) هستند به عنوان قوام و بنیان عقیدتی بسیار قوی برای نمایشگاه و تحول اقتصادی دو کشور است.
نام:
ایمیل:
* نظر: