کد خبر: ۵۲۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
دهن کجی دلارهای پسابرجامی به ترامپ؛
تجارت آنلاین: براساس اطلاعات اعلام شده در خصوص سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي مصوب در بخش صنعت و معدن، در سال ۱۳۹۵ بيشترين و در سال ۱۳۹۳ کمترين حجم سرمايه‌گذاري خارجي در کشور مد نظر قرار گرفته است.
اروپا پیشتاز سرمایه گذاری خارجی در ایران
تجارت آنلاین: به دليل شرايط پيش آمده در دوران تحريم قبل از سال ۱۳۹۲ مشکلات و مسائل فراواني جهت جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي به ويژه در بخش صنعت کشور وجود داشت به گونه‌اي که در اين سال شاهد کاهش جذب ميزان سرمايه‌گذاري خارجي براي سومين سال پياپي بوديم. و با به سرانجام رسيدن برجام رفته رفته بارقه‌هاي اميد جهت جذب سرمايه‌گذاري خارجي چه در بخش صنعت و چه در بخش معدن با توجه به پتانسيل‌هاي موجود در اين حوزه‌ها به وجود آمد هر چند که اين مسئله نيازمند گذشت زمان، جذب اعتماد سرمايه‌گذاران خارجي و حل و فصل مشکلات بانکي بين ايران و ساير کشورها بود اما شاهد توفيق جدي در اين زمينه نبوديم هرچند که اين مسئله دور از انتظار نيز به نظر نمي‌رسيد.
براساس اطلاعات اعلام شده در خصوص سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي مصوب در بخش صنعت و معدن، در سال ۱۳۹۵ بيشترين و در سال ۱۳۹۳ کمترين حجم سرمايه‌گذاري خارجي در کشور مد نظر قرار گرفته است. براساس اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت ميزان سرمايه‌گذاري خارجي مصوب در بخش صنعت و معدن طي سال‌هاي ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ اعلام شده که به ترتيب حجم سرمايه‌گذاري خارجي مصوب در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۵۹۷ ميليون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۲۲۶۰ ميليون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۱۰۲ ميليون دلار، درسال ۱۳۹۳ معادل ۷۱۵ ميليون دلار، در سال ۱۳۹۴ معادل ۲۸۵۸ ميليون دلار و طي ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۵ معادل ۴۹۷۷ ميليون دلار بوده است.
با اين حال با خروج کشور از ليست تحريم‌ها، لزوم جبران خسارات وارده در سال‌هاي تحريم بيش از پيش احساس مي‌شود که در اين بين جذب سرمايه‌گذار مستقيم خارجي به ويژه در بخش صنعت و معدن که با پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي فراواني در کشور همراه است، بايد در دستور کار قرار گيرد. در سال ۱۳۹۵ ميزان جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در بخش صنعت و معدن معادل ۰.۷ ميليارد دلار بوده که بنابر هدف‌گذاري کمي‌صورت گرفته توسط محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت قرار بر اين است که اين ميزان با افزايش ۱۰ برابر به رقمي‌معادل ۷ ميليارد دلار در سال ۱۴۰۰ برسد.
با اين همه در دوران پساتحريم که انتظار مي‌رود وضعيت اقتصادي کشور رو به بهبود حرکت کند، همچنان شاهد ريسک سرمايه‌گذاري در داخل و محيط ناشفاف سرمايه‌گذاري براي خارجي‌ها هستيم به نحوي که به دليل بورکراسي‌هاي موجود در کشور کماکان بستر و آمادگي لازم براي حضور سرمايه‌گذار خارجي وجود ندارد علاوه بر اين ابهامات موجود نيز در برخي موارد نيز مانع جدي براي جذب سرمايه‌گذار خارجي به شمار مي‌رود. بنابراين بايد منتظر ماند و ديد آيا اين وعده ۱۰ برابري با گذشت چهارسال از روي کار آمدن دولت دوازدهم در سال ۱۴۰۰ محقق خواهد شد و صنايع و معادن در کشور با کمک دولت خواهند توانست با جذب سرمايه ۷ ميليارد دلاري از سوي شرکت‌هاي خارجي گام‌هاي مهمي‌در اين دو بخش بردارند. در همين حال آنطور که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است، پس از برجام ۱۲۰ طرح با حجم سرمايه‌گذاري هفت ميليارد و ۳۹۰ ميليون دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت به تصويب رسيد که اين بخش سهم ۳۷ درصدي از کل حجم سرمايه گذاري خارجي کشور را به خود اختصاص داد.
از ابتداي فعاليت دولت تدبير و اميد تاکنون ۲۱۴ طرح با حجم سرمايه‌گذاري خارجي ۸ ميليارد و ۸۴۰ ميليون دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت مورد تصويب هيأت سرمايه‌گذاري خارجي قرار گرفته که ۹۴ طرح آن اجرا، راه‌اندازي و به بهره‌برداري رسيده و ۱۲۰ طرح در مراحل اجرايي است.
 با توجه به اينکه تعداد طرح‌هايي که در کل بخش‌هاي اقتصادي کشور در اين بازه زماني (شهريور ۹۲ تاکنون) به تصويب رسيد، ۳۴۶ طرح با ميزان سرمايه گذاري ۲۴ ميليارد و ۹۵۰ ميليون دلار بود، بخش صنعت، معدن و تجارت سهم ۳۵ درصدي از حجم سرمايه گذاري خارجي را به خود اختصاص داد. همچنين پس از برجام و تا پايان نيمه اول مهر ماه‌امسال ۱۲۰ طرح با حجم سرمايه‌گذاري ۷ ميليارد و ۳۹۰ ميليون دلار مورد تصويب هيأت سرمايه‌گذاري خارجي قرار گرفته که ۴۵ طرح آن به بهره‌برداري رسيده و ۷۵ طرح در حال انجام مراحل اجرايي است. در اين بازه زماني (۲۵ دي ماه ۹۴ تاکنون) ۲۴۸ طرح با ميزان سرمايه گذاري ۲۰ ميليارد و ۴۰ ميليون دلار در کل بخش‌هاي اقتصادي کشور مصوب شد که صنعت، معدن و تجارت سهم ۳۷ درصدي از آن داشت.
در دولت يازدهم ۱۹۶ طرح با ميزان سرمايه گذاري خارجي هفت ميليارد و ۷۴۰ ميليون دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت مصوب شد که ۸۹ طرح آن به بهره برداري رسيد و ۱۰۷ طرح ديگر هم اکنون در حال اجرا است. از سوي ديگر از ابتداي دولت دوازدهم تاکنون ۱۸ طرح با ميزان سرمايه گذاري خارجي بيش از يک ميليارد دلاري به تصويب رسيده است که پنج طرح آن با خريد سهام و يا افزايش سرمايه موجود شرکت به بهره برداري رسيده و ۱۳ طرح ديگر در حال اجرا است.
براين اساس کشورهاي اسپانيا، چين، آلمان، عراق و ايرلند به ترتيب پنج کشور نخست از لحاظ بيشترين حجم سرمايه گذاري و کشورهاي افغانستان، ترکيه، چين، امارات و آلمان به ترتيب پنج کشور نخست از لحاظ تعداد سرمايه گذاري بودند. همچنين محصولات پليمري، فلزات و مصنوعات چوبي، تجارت، نيرومحرکه و استخراج معادن به ترتيب پنج گروه نخست از لحاظ حجم سرمايه پذيري بودند. از لحاظ تعداد سرمايه پذيري نيز محصولات پليمري، فلزات و مصنوعات چوبي، محصولات غذايي، ماشين سازي و تجهيزات آن و همچنين محصولات کاني غيرفلزي به ترتيب بيشترين تعداد سرمايه پذيري را به خود اختصاص دادند.

*ترامپ در رابطه ايران و اروپا دخالت نمي‌کند
گروه بين الملل : فشارهاي بين الملل به خصوص متحدين اروپايي آمريکا پس از سخنان تند دونالد ترامپ درباره توافق هسته اي ايران و 1+5 به جايي رسيده که مقامات کشورهاي اروپايي مجددا در دفاع از برجام برآمدند وتاکيد بر اجراي توافق هسته اي توسط ايران به نگارش نامه مقامات اتحاديه اروپا به کنگره‌امريکا رسيده است.
اين تنش باعث شد تا وزير خارجه‌امريکا در مصاحبه اي تاکيد کند که دولت ترامپ نمي‌خواهد مانع تجارت اروپا و ايران شود.به گزارش وال استريت ژورنال، رکس تيلرسون وزير خارجه‌امريکا اعلام کرد که دولت ترامپ قصدي براي منع تجارت اروپا و ايران ندارد.
هفته گذشته دونالد ترامپ از تاييد پايبندي ايران به برجام خودداري کرده بود.تيلرسون گفت: ترامپ به طور کاملا شفاف اعلام کرده است که نمي‌خواهد در مبادلات تجاري ايران و اروپا که بسياري آن در راه است، مداخله کند.وي افزود: شما (اروپايي‌ها) مي‌توانيد چيزي را که مي‌خواهيد انجام دهيد.اين در حالي است که سران کشورهاي انگليس، فرانسه و آلمان و همچنين اتحاديه اروپا همواره اعلام کرده‌اند در صورت خروج آمريکا از برجام نيز به اين توافق متعهد خواهند ماند. وزير خارجه‌امريکا اين سخنان را پيش از آغاز سفر هفت روزه خود به منطقه خليج فارس، هند، پاکستان و سوييس بيان کرد. تیلرسون که سفر خود را به اين کشورها ديروز آغاز کرد .وزارت خارجه ايالات متحده اعلام کرده است که تيلرسون در ديدارهاي خود با سران کشورهاي منطقه در مورد ايران، جنگ يمن و مقابله با تروريسم نيز گفتگو خواهد کرد. وزير خارجه‌امريکا قرار است در رياض در نخستين نشست شوراي هماهنگي عربستان و عراق شرکت کند.سخنان تيلرسون درحالي است که سناتور ليندسي گراهام از تلاش اعضاي جمهوري‌خواه کنگره‌امريکا براي تصويب قانوني جهت بازگرداندن تحريم‌هاي هسته‌اي ايران خبر داد.

*برجام جزئي از منافع کليدي اتحاديه اروپا  
سران اتحاديه اروپا در جريان نشست ديروز خود در بروکسل در بيانيه اي گفته‌اند که از توافق اتمي‌با ايران حمايت کامل دارند.رهبران سه کشور انگليس، فرانسه و آلمان بر لزوم حفظ توافق هسته‌اي ايران تاکيد کردند.به گزارش رويترز، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اعلام کرد که با ترزا مي، نخست وزير انگليس و امانوئل ماکرون، رئيس جمهور فرانسه ديدار کرده و همگي بر لزوم حفظ توافق هسته‌اي ايران تاکيد کرده‌اند.مرکل پيش‌تر نيز در نشست بروکسل از توافق هسته‌اي ايران حمايت کرده است.
مرکل تاکيد کرد: مي‌دانيد که سران آلمان، فرانسه و انگليس با صدور بيانيه مشترکي در اين باره آشکارا همانند وزراي خارجه ما اين مساله را روشن کردند که ما از اين توافقنامه حمايت مي‌کنيم.امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه هم روز پنجشنبه از آژانس بين المللي انرژي اتمي‌خواست پايبندي کامل به توافق هسته اي سال ۲۰۱۵ ايران را تضمين کند.دفتر مکرون پس از ديدار وي با يوکيا آمانو مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي‌در بيانيه اي اعلام کرد مکرون از آژانس بين المللي انرژي خواست پايبندي کامل به مفاد اين توافقنامه را در همه ابعاد آن تضمين کند.با وجود آنکه آژانس بين المللي انرژي اتمي‌تاکنون هشت بار پايبندي ايران به برجام را تاييد کرده است، اما هفته گذشته ترامپ از تاييد پايبندي ايران به برجام خودداري کرد.
فدريکا موگريني ، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز اعلام کرد: وزيران خارجه ۲۸ کشور عضو اتحاديه اروپا پيامي‌بسيار قوي و روشن در خصوص اجراي کامل توافقنامه هسته‌اي ايران دادند. فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در بدو ورود به اجلاس سران اروپا در مقر شوراي اروپا در بروکسل گفت: ما درباره توافقنامه هسته اي ايران بحث و گفت‌وگو خواهيم کرد. همانطور که ديديد، وزراي خارجه بيست و هشت کشور عضو اتحاديه اروپا پيامي‌بسيار قوي و روشن در اين خصوص دادند.وي ادامه داد: ما همچنان به طور کامل به اجراي کامل اين توافقنامه توسط همه طرفهاي (امضا کننده) قرارداد متعهد هستيم. ما اين توافقنامه را جزء منافع کليدي اتحاديه اروپا و منطقه مي‌دانيم. ما همين موضع را از طرف ديگر شرکا در جهان از روسيه تا چين تا اتحاديه آفريقا و بقيه جامعه بين المللي شاهديم؛ بنابراين ما انتظار داريم امروز رؤساي دولتها از اين موضع حمايت و آن را تقويت کنند يعني پيامي‌قوي براي تداوم و تاکيد بر حفظ اين توافقنامه از طرف اتحاديه اروپا بدهند.

*باراک اوباما و جورج بوش از ترامپ انتقاد کردند
باراک اوباما و جورج بوش، روساي جمهور سابق آمريکا سياستها و عملکرد ترامپ را مورد انتقاد شديد قرار دادند. باراک اوباما که براي اولين بار از زمان پايان دوره رياست جمهوري اش اخيرا وارد مبارزات انتخاباتي شده در سخناني در جمع هواداران حزب دموکرات در نيوجرسي از راي‌دهندگان آمريکايي خواست تا آنچه را که وي "سياست تفرقه" خواند نفي کنند.
جرج دبليو بوش، رئيس‌جمهوري اسبق آمريکا بدون نام بردن از ترامپ عليه "منزوي سازي، ناسيوناليسم و دروغ" سخن گفت و تاکيد کرد که سياست آمريکا نبايد مبتني بر اين چيزها باشد. باراک اوباما نيز در سخناني از ترامپ انتقاد کرد. اوباما گفت که اين سياست "دموکراسي آمريکا را تهديد مي‌کند. "طي هفته‌هاي آينده، انتخابات محلي در دو ايالت نيوجرسي و ويرجينيا برگزار مي‌شود و باراک اوباما به نفع نامزدهاي حزب دموکرات در اين انتخابات تبليغ مي‌کند. سخنراني باراک اوباما ساعاتي پس از آن ايراد شد که جورج دبليو. بوش، رئيس جمهوري پيشين هم در يک سخنراني در همايش "گفتگوي ملي در مورد آزادي، بازار آزاد و امنيت" که توسط موسسه بوش در نيويورک برگزار شده بود، تلويحا به انتقاد از سياست‌هاي دونالد ترامپ پرداخت. بوش و ترامپ هر دو اعضاي حزب جمهوريخواه هستند.جورج بوش، که به ندرت در گردهمايي‌هاي سياسي ظاهر مي‌شود، در سخنان خود از کاربرد "قلدري و تعصب" به عنوان ابزار سياسي به شدت انتقاد کرد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار