کد خبر: ۵۲۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
اعضای هیات مدیره بانک مسکن تاکید کردند که اولویت نخست بانک، فعالیت در زمینه های مرتبط با حوزه ماموریت های تعیین شده بانک مسکن است.

اعضای هیات مدیره بانک مسکن با تاکید بر محور قرار دادن سند استراتژیک ۱۴۰۰، در تمام برنامه های بانک مسکن، تاکید کردند که اولویت نخست بانک، فعالیت در زمینه های مرتبط با حوزه ماموریت های تعیین شده بانک مسکن است.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از بانک مسکن- هیبنا، برنامه پایانی همایش دو روزه بانک مسکن، با پنل هیات مدیره در خصوص برنامه استراتژیک «بانک در افق 1400» به همراه پرسش و پاسخ مدیران و حاضران در همایش همراه شد. در ابتدای این پنل، اعضای هیات مدیره به طور خلاصه، به ایراد نقطه نظراتی در خصوص سند استراتژیک 1400 پرداختند و بخش دوم این پنل، به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.
محمد هاشم بت شکن، مدیر عامل بانک مسکن، با بیان این موضوع که باید ترجمان قابل فهمی از برنامه های راهبردی در این سند برای تمام مدیران و کارکنان شعب به وجود آید، گفت: در کنار این موضوع باید یک فهم مشترک و «همسان فهمی» از مفاهیم برنامه های راهبردی این سند ایجاد شود.
وی با بیان این که در شرایط کنونی نظام بانکی کشور با چالش هایی روبرو است، تاکید کرد که در این شرایط بانک هایی می توانند به حیات خود ادامه دهند، که مستحکم بزرگ شوند. این استراتژیک ترین موضوع در مسیر توسعه است.
مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به این موضوع که بانک مسکن باید در فضای تخصصی خود فعالیت کند، گفت: فعالیت در فضای غیر تخصصی و ایجاد رقابت غیر ضروری با دیگر بانک ها، آفت بزرگ در مسیر پیشرفت بانک مسکن خواهد بود. به گفته وی، اگر بانک مسکن در مسیر درست بزرگ شده و مستحکم شود، طبیعی است که قدرت چانه زنی آن در برابر سایر نهادها افزایش خواهد داد.
ابوالقاسم رحیمی انارکی، عضو هیأت مدیره بانک مسکن، سند استراتژیک 1400 را دومین برنامه 5 ساله بانک معرفی و عنوان کرد: با بهره گیری مناسب از راهبرد جدید بانک مسکن، می توان یک نهاد سازی و فرهنگ سازی مناسبی را در جهت توسعه ایجاد کرد، که حتی با تغییر مدیران، نوسانی در خصوص راهبرد اصلی به وجود نیاید.
وی افزود: همکاران مشغول در بانک مسکن در سال های اخیر به مدد تغییر نگرش به وجود آمده در این بانک، با مفاهیم به روز بانکداری آشنا شده اند و نسبت به انحراف از مسیر اصلی، به درک مناسبی دست یافته اند.
رحیمی انارکی با تاکید بر تعهد نسبت به سند ابلاغی و استراتژی مشخص شده در بانک مسکن، گفت: اگر موفق شویم که در 4 سال آینده راهبردهای موجود را به نحو احسن پیاده سازی کرده و با حداقل انحراف به مسیر خود ادامه دهیم، دور از ذهن نیست که بانک مسکن به رتبه نخست از لحاظ بنیه مالی و استحکام صورت مالی در مقایسه با سایر بانک ها برسد.
نادر قاسمی، دیگر عضو هیأت مدیره بانک مسکن، با توجه به نقش بخش مسکن در رشد اقتصادی سال جاری، مهمترین اولویت دولت و بانک را توجه به این بخش دانست.
وی با استناد به آمارها عنوان کرد که تا کنون 243 هزار نفر در مسکن یکم با میانگین 20 میلیون نفر ثبت نام کردند، که در بحث خانه اولی ها مورد بحث قرار گرفته اند.
قاسمی با بیان این که بخش مسکن مهمترین دارایی خانوار و مهمترین بخش سرمایه گذاری در اقتصاد است، گفت: رونق این بخش می تواند موجب تحرک سایر بخش های اقتصادی شود. وی افزود: با توجه به سند راهبردی 1400، تمام مدیران استانی باید برنامه های خود را حول این محور تنظیم کنند.
جعفر آقاملایی، عضو هیأت مدیره بانک مسکن، عنوان کرد که تمام شعب بانک مسکن آمادگی اجرای سند راهبردی 1400 را دارند.
وی با تاکید بر وجود زمان بندی برای اجرای برنامه ها و مشخص شدن وظایف نهادها توضیح داد: باید امکانات برای اجرایی شدن مفاد این سند به نحو مطلوب، مهیا شود.
این مقام مسوول گفت: اگر چه این سند در شرایط کنونی، برنامه جامعی است، اما امکان دارد با توجه به تحولات آتی، تغییراتی در خصوص برنامه های این سند نیز به وجود آید. روندی که موجب پویایی سند استراتژیک خواهد شد.
در بخش دیگر، محمد علی دهقان، عضو دیگر هیات مدیره، در خصوص ویژگی خاص برنامه استراتژیک 1400 گفت: برای نخستین در این برنامه، خطوط اصلی کسب و کار در بانک مسکن تشریح شده است.
وی افزود: با توجه به سیر بانکداری در دنیا، نسل بانکداری مبتنی بر فرآیند به بانکداری مبتنی بر محصول و در شرایط کنونی بانکداری مبتنی به مشتری تغییر یافته است.
دهقان با بیان این که بانکداری مبتنی بر کسب و کار می تواند به بانکداری مشتری مدار پاسخ گو باشد، گفت: این رویه در سند استراتژیک 1400 نیز مشاهده شده است و نقش شعب در این خطوط کسب و کار، مانند بانکداری عمومی بسیار پررنگ است.
تمرکز در فعالیت های مرتبط با بانک مسکن
بخش دوم پنل، به پرسش و پاسخ میان حاضران همایش و هیأت مدیره اختصاص یافت. اعضای هیأت مدیره در پاسخ به نخستین سوال مبنی بر این که با توجه به سند پیش رو، آیا نیازهای تجاری مشتریان در این بسته پاسخ داده می شود؟ توضیح دادند: مشتری های که به امور تجاری مشغول هستند، هدف اصلی بانک مسکن نیستند و قطعا به سمت فعالیت های تجاری که در گذشته به برنامه های محوری بانک آسیب وارد کردند، نخواهیم رفت. اما بر اساس قوانین بانک مرکزی می توان 10 درصد مانده تسهیلات به غیر بخش تخصیص یابد، که این میزان تسهیلات به شکل هدفمند و مرتبط با فعالیت های بخش اعطا خواهد شد.
پرسش دوم، در خصوص برنامه سند استراتژیک برای تعیین و تکلیف شعب استیجاری مطرح شد. در پاسخ این سوال عنوان شد که جهت گیری بانک در مسیر بهینه سازی شعب این است که شعبه ای که از جهت اقتصادی ماندگار بوده و در حال حاضر استیجاری است، تبدیل به شعبه ملکی شود، به شرطی که اموال مازاد در سطح آن استان فروخته شود.
اعضای هیات مدیره در پاسخ به این سوال که جهت گیری ارزیابی عملکردها با توجه به ملاک قرار گرفتن سند استراتژیک چه تغییری می کند، توضیح دادند: این سند بر تمام امور بانک ارجح خواهد بود و ارزیابی عملکرد و سایر امور، نیز باید در زیر مجموعه این سند راهبردی قرار گیرند. در شرایط کنونی این سند در سطح برنامه ها تدوین شده و در مراحل بعد، باید اهداف کمی و قابل اندازه گیری برای ستاد و شعب تعیین شود و ارزیابی نیز بر اساس این اهداف صورت خواهد گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر: