کد خبر: ۵۲۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
عضو شورای ملی زعفران هشدار داد:
عضو شورای ملی زعفران با اعلام نگرانی از قاچاق پیاز زعفران گفت: با توجه به سطح زیر کشت زعفران در دو استان خراسان رضوی و جنوبی رقم کنونی تولید قابل قبول نیست .
مرگ خاموش در انتظار  زعفران ایران
عضو شورای ملی زعفران  با اعلام نگرانی از قاچاق پیاز زعفران گفت: با توجه به سطح زیر کشت زعفران در دو استان خراسان رضوی و جنوبی رقم کنونی تولید قابل قبول نیست .
علی حسینی عضو شورای ملی زعفران از زمان برداشت زعفران در روزهای آتی خبر داد و گفت: اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ 4 و حداکثر 5 میلیون تومان است.
 وی در خصوص اینکه نرخ کنونی زعفران ملاک بازار نیست، افزود: با اوج برداشت محصول در روزهای آینده نرخ زعفران به ثبات خواهد رسید  و هم اکنون نمی توان قیمت خاصی را ارزیابی کرد.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه 30 سال گذشته رقم تولید زعفران در اسپانیا بیش از تولید کنونی ایران بود، بیان کرد: در دهه های اخیر ایران توانست جای اسپانیا را در تولید زعفران بگیرد، به طوریکه هیچ زعفرانی از نظر کمی و کیفی در دنیا قابل رقابت با زعفران ایرانی نیست.
 وی با بیان اینکه قاچاق پیاز و توسعه کشت زعفران در کشورهای همسایه خطر جدی برای زعفران ایرانی به شمار می رود، افزود: اسپانیا پس گذشت 10 سال از فروش پیاز زعفران به مراکش نتوانسته زمین های خود را بازسازی کند که در صورت استمرار قاچاق پیاز زعفران در آینده ای نه چندان دور به سرگذشت اسپانیا دچار خواهیم شد.
 عضو شورای ملی زعفران در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه آینده روشنی از خرید تضمینی زعفران تصور نمی‌کند، گفت: با وجود آنکه هزاران کشاورز خرده مالک مشغول تولید زعفران هستند، بنابراین خرید توافقی نمی تواند تاثیرگذاری مثبتی در آینده زعفران داشته باشد، چرا که در شرایط کنونی کشاورزان به مرور تقاضا زعفران خود را وارد بازار می‌کنند.
حسینی با بیان اینکه میزان صادرات در پنج ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه از رشد چشمگیری برخوردار بوده است، گفت: با توجه به آنکه بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا هستیم، برای افزایش صادرات باید تدابیر ویژه ای اندیشیده شود، چراکه در شرایط کنونی تنها 50 کشور هدف صادراتی ما هستند که با وجود توسعه کشت زعفران نیاز به بازارهای بیشتری داریم.
 عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه حدود 350 تن زعفران در دنیا مصرف می شود، بیان کرد: براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی حدود 100 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در دو استان خراسان رضوی و جنوبی است که در صورت عملکرد 4 کیلو در هکتار برآورد می شود که تولید به 400 تن برسد.
 وی میزان مصرف زعفران در ایران را 60 تن اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش روز افزون تقاضا برای خرید زعفران ایرانی، انتظار می رود که با عرضه زعفران نو به بازار شاهد جهش میزان صادرات باشیم.
 حسینی با بیان اینکه پتانسیل تولید استان های خراسان رضوی و جنوبی به تنهایی 400 تن است، بیان کرد: با توجه به سطح زیر کشت زعفران در دو استان خراسان رضوی و جنوبی رقم کنونی تولید قابل قبول نیست که وزارت جهاد کشاورزی با ارائه راهکارهای مناسب باید راندمان تولید در هکتار را افزایش دهد به گونه ای از 4 تا 4.5 تن به 7 تن در هکتار ارتقا یابد.


نام:
ایمیل:
* نظر: