کد خبر: ۵۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
سامانه ثبت طرح های معماری و پروژه های ساختمانی کشور با حضور نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در آیین رونمایی این سایت آن را گامی مثبت در جهت شکوفایی و محقق شدن دغدغه های حوزه معماری و تشویق طراحان و معماران برای تجمیع فعالیت های آنان برشمرد.
محمد علیزاده اظهار داشت: جای خالی اینگونه سامانه ها و طرحها در اکثرعرصه ها احساس می شود و نیاز به عزمی جدی برای طراحی آن داریم.
نایب رییس کمیسیون صنایع و عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ما نیز در خانه ملت تمامی سعی و تلاش خود را بکار خواهیم بست تا خلاءهای قانونی آن بخصوص در جنبه های حمایتی را مناسب پر کنیم.
رییس انجمن صنفی کارفرمایی طراحی، معماری و دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان شهر تهران نیز در مراسم رونمایی از سامانه ثبت مالکیت طرح ،پروژهای اجرایی، طراحی و معماری این کار را اقدامی نوآورانه با هدف حمایت از آثار اجرا شده توسط اعضای خود ،مهندسین ،طراحان و سازندگان و صاحبان آثار عنوان کرد که برای نخستین بار در کشور اجرایی شده است، دانست.
سید کاظم سیدمراد با تشریح روند شکل گیری و مدت زمان انجام پروسه ایده تا مرحله اجرا و رونمایی ،اظهارداشت: از این پس صاحبان ایده و دارای طرح در معماری و دیگر پروژه های عمرانی علاوه برثبت و حفاظت قانونی حقوق مادی و معنوی می توانند مانعی برای کپی برداری و جلوگیری از سو استفاده از آثار هنرمندان این رشته شوند.
وی گفت: اکثر آثار هنری اعم از موسیقی،تجسمی و.‌‌‌..توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت و گواهی نامه ثبتی برای آنها صادر می شود لذا ضرورت داشت تا مرجعی نیز بتوانند در حوزه معماری و طراحی اقدام کند .
به گفته سید مراد با توجه به اینکه خلق هر اثر هنری ،نگرشی آمیخته با فکر و احساس خالق آن و حرف های تازه زیادی برای عموم مردم دارد لذا هدف کلی انجمن را می توان فرهنگ سازی در زمینه حفظ مالکیت فکرها و ایده های طراحان و مجریان و احترام به حقوق مادی معنوی آنها دانست.
سید مراد در ادامه سخنان خود ثبت طرحها و پروژه ها، دریافت گواهینامه جداگانه ثبت طرح معماری اسلامی ایرانی و دیگر معماریها، ایجاد رزومه دائمی برای طراحان و معماران، دارا شدن ثبت مرجع رسمی، شفاف سازی ، کمک به نوآوری و خلاقیت در حوزه معماری را از دیگر مزایای این طرح و سامانه برشمرد.




نام:
ایمیل:
* نظر: