کد خبر: ۵۲۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
گزارش "تجارت آنلاین" از ظهور دوباره یک طرح غیرقانونی در پایتخت
تجارت آنلاین: چندماهي از غيرقانوني اعلام کردن فعاليت پارکبان‌ها مي‌گذرد اما هنوز در معابر برخي محلات تهران همچنان پارکبانان فرمانروایی می کنند و این مساله نارضايتي بسياري برای پايتخت نشينان به وجود آورده است.
یکه‌تازی پارکبان‌ها در خیابان‌های شهر
محمدخادمي: يک دهه از حضور پارکبان‌ها درشهر تهران مي‌گذرد؛ قانوني که ازسوي شوراي‌‌ عالي ترافيک به تصويب رسيد تا افرادي تحت پوشش شرکت‌هاي بخش خصوصي که زيرنظر شهرداري تهران فعاليت دارند،با حضورخود درخيابان‌ها اقدام به ساماندهي توقف‌‌ خودروها درمعابرکنند و درقبال اين کنترل وساماندهي هزينه اي ازمالکان خودروها دريافت کنند.قرار بود شهرداري تهران به عنوان مسئول اجراي اين طرح تا پايان سال 94 خيابان‌هاي تهران را به 30 هزاردستگاه پارکومترمجهز کند و پس از آن پارکبانان ديگرفعاليت نداشته باشند و جاي پارک خودروها به شکل مکانيزه به مالکان خودرو ارائه خدمات کنند، اما نه تنها دستگاه‌هاي مکانيزه راه‌اندازي نشد بلکه درآخرين روزهاي عمر دوره چهارم شوراي شهر ممنوعيت فعاليت اين پارکبان‌ها اعلام شد ومعاونت حمل و نقل ترافيک شهرداري تهران درابتداي سال جاري اعلام کرد فعاليت پارکبان‌ها درسطح شهرتهران غير قانوني است وشهروندان ديگرهزينه اي بابت جاي پارک خودرو به افراد درقالب پارکبان پرداخت نکنند. ممنوعيت فعاليت پارکبان‌ها در بيشترمعابر شهرتهران جلو گيري شده است،اما چندماهي که از غيرقانوني بودن فعاليت پارکبان‌ها مي‌گذرد درمعابر برخي محلات تهران همچنان طرح پارکبانان فعال است و نارضايتي بسياري پايتخت نشينان را به وجود آورده است که درادامه اين گزارش بيشتر به اين موضوع مي‌پردازيم:

*پارکبان‌ها در مراکز تفريحي مستقرند
براي اينکه موضوع را بيشتر بررسي کنيم،به بلوار طبيعت درضلع شمال درياچه شهداي خليج فارس روبه روي ورودي اصلي درياچه رفته‌ايم، يکي ازشهروندان تهراني که در تلاش است تا خودرو اش را به شکل پارک دوبل متوقف کند، به محض اينکه خودرو اش را پارک مي‌کند،يکي ازپارکبان‌ها به سراغش مي‌آيد وبعد ازتحويل فيش به راننده درخواست 2هزارتومان مي‌کند. اين راننده خودرو که خود را «عليرضا حسني» معرفي مي‌کند،به خبرنگار ما مي‌گويد:« دررسانه‌ها اعلام کردند که به پارکبان‌ها پولي پرداخت نکنند،اما همچنان شاهد حضورپارکبان‌ها هستيم.»او درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اينکه اين موضوع را به ماموران پارکبان گفته‌ايد؟ پاسخ مي‌دهد:« قبل ازاينکه پول جاي پارک خودروام را پرداخت کنم به ماموران پارکبان اين محله گفتم که اعلام شده ديگرنبايد براي جاي پارک خودرو پولي به پارکبان‌ها پرداخت کنيم که جواب مي‌دهند اين طرح براي مراکز تفريحي همچنان پا برجاست.»اين شهروند تهراني درادامه صحبت‌هايش مي‌افزايد:«دراطراف ميدان موج پارکينگ وجود دارد که مراجعه کنندگان مي‌توانند با پرداخت 2هزار تومان خودروشان را پارک کنند وخودرو شان دريک محيط امن قرارمي‌گيرد،اما پارکبان درقبال پولي که دريافت مي‌کند توجهي به‌امنيت خودروها ندارد،جالب اينجاست که پول جاي پارک را پارکبان‌ها درهمان ابتدا دريافت مي‌کنند وديگرهيچ مسئوليتي دربرابرامنيت خودرو ندارند.»

*خودرو‌ها امنيت ندارند
روزانه 6 ميليون خودرودرتهران تردد مي‌کنند که به دليل نبود پارکينگ کافي در سطح شهر، حاشيه خيابان‌ها به پارکينگي براي خودروها تبديل شده؛ براساس آمارهاي اعلام شده حدود 550 پارکبان در سطح شهر فعاليت دارند که به گفته مقامات شهرداري و پليس پايتخت فعاليت اين افراد براي اخذ وجه غيرقانوني و خلاف است. در اين ميان يکي ديگر از شهروندان به خبرنگار ما مي‌گويد:«قانون فعاليت پارکبان‌ها در همه نقاط شهر تهران ممنوع است، اما در بوستان نهج اليلاغه همچنان پارکبان‌ها فعاليت دارند با اين وجود پارکبانان به قانون خودشان نيز عمل نمي‌کنند، به طور نمونه خودرو‌هايي که 30 دقيقه پارک کنند نبايد هزينه جاي پارک پرداخت کنند، در صورتي که پارکبان‌ها از صاحبان خودرو‌ها در همان زمان ابتداي پارک خودرو درخواست هزينه پارک مي‌کنند.»يکي ديگر از شهروندان تهراني که در حال پياده کردن وسايل اتراق کردن خانواده اش براي تفريح در محوطه درياچه است، به خبرنگار ما مي‌گويد:« اگر شهرداري فعاليت پارکبان‌ها را ممنوع کرده است، پس چرا در برخي از معابر شهر تابلو‌هاي حضور پارکبان جمع آوري نشده است.»« سعيد معتمدي» در ادامه مي‌ افزايد:«يک هزار تومان و دو هزار تومان پرداخت کردن به پارکبان‌ها نه ما را فقير مي‌کند و نه ما را ثروتمند، موضوع اين است که در روز صدها هزار خودرو در برخي نقاط مانند معابر اطراف درياچه خودرشان را پارک کنند و در يک روز همان يک هزار تومان به ميليون‌ها تومان در آمد تبديل مي‌شود.»
آن طور که او مي‌گويد:« انتظار مردم اين است که مديريت جديد شهر تهران و اعضاي شوراي شهر با سرعت بيشتري با بي انضباطي‌هاي مديريت گذشته برخورد کنند.»وي مي‌گويد:«بيش از5کيلومتر معابر اطراف درياچه را نيروهاي پارکبان کنترل مي‌کنند و در اين 5 کيلومتر نزديک به يک هزار و 700 دستگاه جاي پارک خودرووجود دارد، اگر هر يک خودرو 2هزار تومان براي جاي پارک پرداخت کند، مبلغي در حدود 3ميليون و 400 هزار تومان در يک روز درآمد زايي براي شهرداري به وجود مي‌آورد، البته در صورتي که اين حجم خودرو جابه جا نشوند، يعني اينکه در 24 ساعت شبانه روز خودروي ديگر در اين يک هزار و 700 جاي پارک جابه جا نشود.»

*موضوع را پيگيري مي‌کنم
براي بررسي بيشتراين موضوع به سراغ «محمد سالاري»عضو شوراي شهر تهران رفته‌ايم،اوکه دردوره چهارم شورا نيزحضور داشته است، به خبرنگار ما مي‌گويد:« بعد ازاينکه طرح پارکبان‌ها به شکل گسترده درمعابرشهرتهران راه‌اندازي شد موضوع را در شوراي چهارم مطرح کرديم و بحث‌هاي زيادي مطرح شد و مديريت شهر آن زمان تمايل زيادي به برطرف کردن مشکلات در اين خصوص را نداشت.»او درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اينکه در شوراي پنجم موضوع پارکبان‌ها را در شوراي شهر مطرح مي‌کنيد؟ مي‌گويد:« فعاليت پارکبان‌ها در معابر شهر تهران ممنوع اعلام شده است و ديگر هيچ شرکتي زير نظر شهرداري در اين خصوص فعاليت ندارد و درصورت مشاهده با اين تخلف برخورد مي‌شود و ديگر نيازي نيست در دوره جديد شورا به اين موضوع رسيدگي شود، اما پيگيري مشکلات را در دستور کار قرار مي‌دهيم.»وي درپاسخ به سوال ديگر خبرنگار ما درباره اينکه در معابر اطراف درياچه شهداي خليج فارس پارکبان‌هايي مستقر هستند که از خودرو شهروندان و گردشگران که اقدام به پارک مي‌کنند پول دريافت مي‌کنند؟ مي‌گويد:« دريافت پول از سوي پارکبان‌ها تخلف است و اين موضوع را پيگيري مي‌کنم تا مشکل برطرف شود.»

*قانون چه مي‌گويد
«رسول خضري» نماينده مردم سردشت و پيرانشهر در مجلس شوراي اسلامي‌دراين باره مي‌گويد:« در گذشته پارکبان‌ها بابت پارک خودروها در برخي از محله‌ها، از مردم پول دريافت مي‌کردند اما اکنون فعاليت آنها غيرقانوني است.»اين نماينده مردم در مجلس دهم، مي‌افزايد:«از سوي ديگر اخذ وجه نقد توسط پارکبان‌ها در حالي انجام مي‌شود که ساز و کار مناسبي در مورد زمان پارک، مبلغ و حتي قبوض افرادي که با عنوان پارک‌بان، اقدام به اخذ پول از مردم مي‌کنند وجود ندارد و همين امر باعث شده مبالغ مختلفي از مردم اخذ گردد.»وي يادآور مي‌شود:« شهرداري بايد تبعات منفي که خود به وسيله حضور پارکبانان در جامعه ايجاد کرده است را از ميان بردارد و اين کار تنها بر عهده مجموعه شهرداري است و اين نهاد بايد نسبت به آن پاسخگو باشد.»عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، مي‌گويد:« اگر پارکومتر وجود دارد ديگر حضور پارکبان نبايد جايگاه داشته باشد لذا شهرداري بايد براي جمع آوري پارکبان‌ها هرچه سريعتر اقدام کند.»

*اظهارات مسئولان
مرداد ماه سال جاري سردار «حسين رحيمي» در گفت و گو با ايرنا با بيان اينکه به لحاظ قانوني شغلي به نام پارکبان وجود ندارد، مي‌گويد:« اين افراد جمع آوري مي‌شوند و تنها راه حل قانوني براي فعاليت آنها اين است که زيرچتر حمايت مجموعه اي قانوني مانند پليس و نگهبان محله فعاليت کنند. »وي ادامه مي‌دهد:« در گذشته پارکبانان با نظارت مجموعه اي مشخص فعاليت مي‌کردند و شهرداري نيز کنترل ويژه اي بر روي آنها داشت اما امروز ديگر اين موضوع منتفي شده است. »رئيس پليس تهران بزرگ خاطرنشان مي‌شود:« پارکبان‌ها بايد به مجموعه اي متصل شوند که کار آموزش شهروندمداري و نظارت بر فعاليت آنها را انجام دهد تا پليس نيز بتواند کنترل مناسبي بر نحوه کار و عملکرد اين افراد داشته باشد. »«مازيار حسيني» معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار تهران چندي پيش فعاليت پارکبان‌ها براي اخذ وجه بابت پارک خودرو درسطح معابر شهر تهران را غيرقانوني عنوان مي‌کند و مي‌گويد:« که براي برخورد با اين تخلف با دستگاه قضايي هماهنگي خواهد شد. »سردار«حسين ساجدي نيا» رئيس پليس پيشين پايتخت، نيز بارها درزمان تصدي پست خود ازشهروندان خواسته بود که از پرداخت هرگونه وجه نقد به افرادي تحت عنوان پارکبان خودداري کنند. وي همچنين گفته بود که شهروندان تهراني در صورت مشاهده اين موارد، مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوريت‌هاي پليسي 110 و يا ماموران راهور گزارش کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار