کد خبر: ۵۲۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
نخستین جلد از مجموعه نمایشنامه های محمود استاد محمد با حضور برخی از اعضاء بنیاد استاد محمد، اهالی نشر چشمه و جمعی از دوستداران این نویسنده در مجتمع کتابفروشی نشر چشمه واقع در مجتمع تجاری کورش رونمایی شد.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،دیروز سوم آبان ماه 1396،نخستین جلد از مجموعه نمایشنامه های محمود استاد محمد  با حضور برخی از اعضاء بنیاد استاد محمد، اهالی نشر چشمه و جمعی از دوستداران این نویسنده در مجتمع کتابفروشی نشر چشمه واقع در مجتمع تجاری کورش رونمایی شد.
در این مراسم که به شکلی دوستانه و صمیمی برگزار شد اشخاصی چون مانا استاد محمد دختر محمود استاد محمد، جواد عاطفه، سعید طباطبایی، سهیل محمودی، رویا دعوتی، آرش فلاحت پیشه، کمال الدین قطب، مجید تیموری، کامبیز بنان و نیما بیگلری و... حضور داشتند.

این مراسم از ساعت 18 تا 20 برگزار شد و در ابتدا جواد عاطفه به عنوان یکی از اعضاء هیئت مدیره بنیاد پس از خوش آمد گویی به حضار گزارشی از روند فعالیت بنیاد استاد محمد ارائه و طی آن به توضیح اهداف شکل گیری بنیاد، برنامه های حال حاضر و همچنین پروژه های آینده پرداخت. عاطفه در ادامه ی صحبت های خود اصلی ترین وظیفه ی بنیاد را نشر آثار استاد محمد، برای در دسترس عموم قرار گرفتن آن ها، علی الخصوص برای نسل جوان تئاتر کشور و دانشجویان دانست. وی هدف از این امر را ایجاد فراخوانی جدید برای خوانده شدن مجدد اثار استاد محمد عنوان کرد.

عاطفه در ادامه از تلاش بنیاد برای ارائه ی برنامه ها و طرح های نو در هر گام سخن گفت و نبودن پشتیبانی مالی را مشکلی در مسیر حرکت بنیاد توصیف کرد که مدام باعث عقیم ماندن طرح ها و ایده ها می شود. او در همین موضوع از مدیا کاشیگر عضو درگذشته ی بنیاد نام برد و از تلاش و حمایت های معنوی او در انجام امور بنیاد قدردانی کرد.

مراسم پس از سخنرانی جواد عاطفه با اجرای بخشی از نمایشنامه ی کافه مک ادم توسط گروهی جوان از هنرجویان تئاتر به کار خود ادامه داد.
در ادامه مانا استاد محمد از احساس حضور پدرش حتی پس از فوت و همچنین حس خود در مورد نظارت او بر چاپ کتاب ها و کلیه امور بنیاد سخن گفت و از تیم همکاری نشر چشمه برای چاپ آثار قدردانی ویژه به عمل آورد. او به درخواست او یادداشتی از استاد محمد در مورد ماجرای متولد شدنش برای حضار خوانده شد.

پس از مانا استاد محمد باز هم جواد عاطفه به توضیحی از فرایند شکل گیری بنیاد پرداخت و اولین فعالیت بنیاد را طراحی جایزه ی ادبی استاد محمد عنوان کرد. بنا به توضیح وی، سعید طباطبایی دبیر این جایزه به پیشنهاد مدیا کاشیگر انتخاب شد.

جواد عاطفه در پاسخ به این پرسش که : با توجه به اهداف بیان شده برای شناخت بهتر استاد محمد در جامعه دانشجویی کشور و نیاز حضور و فعالیت ایشان در بنیاد، آیا دبیرخانه ی این جایزه ی ادبی، قصدی برای مشارکت دادن آثار چاپ نشده دانشجویان نیز دارد؟ گفت : اعضاء دبیرخانه ی جایزه ی استاد محمد در ابتدا بار ها بر سر این موضوع و لزوم آن با هم به بحث و گفتگو پرداخته اند. اما با توجه به تولید انبوه این بخش از نمایشنامه ها در کشور و توان محدود بنیاد به لحاظ اجرایی، فعلا تصمیمی برای این بخش گرفته نشده است.

وی در ادامه عنوان کرد: البته چنین بخشی با توجه به نیاز حمایت از بخش جوان ادبیات نمایشی کشور، برای یادمان محمود استاد محمد در نظر گرفته شده است که جدای از ماجرای جایزه ی ادبی است.

سعید طباطبایی در ادامه ی پاسخ به این پرسش، وظیفه ی اصلی جوایز ادبی را حمایت از بخش حرفه ای در ادبیات دانست و گام اول را در این راستا توصیف کرد. وی در ادامه به کمبود جوایز ادبی مخصوصا در بخش خصوصی اشاره کرد و این موضوع را در قیاس با تعدد جوایز ادبی در سطوح مختلف ، در فرانسه قرار داد.

این مراسم با خاطره گویی و سخنرانی سهیل محمودی در مورد شخصیت استاد محمد به مراحل پایانی خود نزدیک شد و در آخر با رو نمایی از کتاب و گرفتن عکس یادگاری به کار خود پایان داد.

لازم به ذکر است بنا به توضیح اعضاء بنیاد کتاب منتشر شده جلد اول از مجموعه ای هفت جلدی است که جلد دوم آن در هفته ی آینده و باقی کتاب ها تا زمستان سال جاری متشر خواهند شد. شش کتاب باقی مانده شامل نمایشنامه هایی که تا به حال چاپ نشده اند نیز می باشد. اولین نمایشنامه ی چاپ نشده نیز در همین جلد اول منتشر شد. ((تیغ و تُرنا)) عنوان این نمایشنامه است.  اعضاء بنیاد همچنین نوید انتشار شناختنامه ای توسط روزبه حسینی از استاد محمد را دادند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار